ISS tidobler mængden af bælgfrugter på tallerkenen i deres kantiner

De omkring 40.000 spisende gæster i ISS’ danske kantiner får i gennemsnit serveret 25 g. bælgfrugter dagligt gennem frokosten, og det er væsentlig højere end de 2-5 g. bælgfrugter, som danskerne i gennemsnit får. Alligevel vil ISS øge mængden af bælgfrugter markant de kommende år. Med deres indtræden i Bælgfrugtspartnerskabet - og en række initiativer i virksomhedens kantiner - ønsker ISS at få danskerne til at spise langt mere af den næringsrige og klimavenlige fødevare.

Nye tal fra Fødevarestyrelsen viser, at kun halvdelen af danskerne har kendskab til bælgfrugter, og at det daglige indtag blot ligger på 2-5 gram. Det står i skarp kontrast til de officielle kostråd, der anbefaler 100 gram om dagen. Derfor lancerer ISS nu en ny målsætning. Inden 2026 skal de ca. 40.000 måltider, som servicekoncernen dagligt serverer i sine ca. 200 kantiner, indeholde 40 gram bælgfrugter – en tidobling eller mere i forhold til danskernes nuværende gennemsnitlige indtag. Inden 2030 er målet at nå helt op på 60-70 gr. dagligt.

Målet skal nås gennem en række konkrete initiativer, der skal oplyse, engagere og motivere kantinegæsterne om de mange klima- og sundhedsmæssige fordele ved den oversete fødevare. Disse initiativer inkluderer nudging, kampagner, løbende monitorering og en særlig indsats for at uddanne køkkenpersonale i brugen af bælgfrugter og andre grønne alternativer.

”Bælgfrugter er ikke bare en vigtig kilde til proteiner, kostfibre og essentielle vitaminer, de har også et langt mindre klimaaftryk sammenlignet med animalske proteiner, da de kræver mindre vand og energi at producere," forklarer Morten Hassing, Head of Food Product and Performance hos ISS.

"Vores kantiner serverer allerede i dag 25 gram bælgfrugter pr. gæst, hvilket er en vigtig milepæl, som vi er stolte af i ISS, men vi sigter endnu højere. Vores mål er at nå 40 gram inden 2026 og 60-70 gram inden 2030, og det kræver en samlet indsats på tværs af værdikæden. Derfor er vi stolte over at være en del af Bælgfrugtspartnerskabet, hvor vi i fællesskab med andre aktører kan gøre en reel forskel for både miljøet og folkesundheden."

ISS træder ind i Bælgfrugtspartnerskabet

Den nye målsætning og de relaterede initiativer sker som led i ISS’ indtrædelse i Bælgfrugtspartnerskabet tidligere i år, hvor ISS også fik en plads i styregruppen. Her arbejder ISS, sammen med en række andre aktører på fødevareområdet, for at fremme danskernes forbrug af bælgfrugter til gavn for både folkesundheden og kloden gennem initiativer, der sætter fokus på fødevarens mange klima- og sundhedsmæssige fordele.

For ISS er det langt fra første gang, at man bruger kantinefrokosten som en platform til at engagere sig aktivt i partnerskaber for at fremme den grønne omstilling og forbedre danskernes kostvaner. I løbet af de seneste to år har ISS bl.a. taget initiativ til dyrkning af egne grøntsager på et regenerativt landbrug, indgået partnerskab med Gartnerhjælpen for at redde 200.000 kg skæve grøntsager, samt lanceret en fuldkornsordning i samarbejde med Fuldkornspartnerskabet. Bælgfrugtinitiativet er endnu et skridt i deres mål om at gøre kantinemåltider sundere og mere bæredygtige.

Om Bælgfrugtspartnerskabet:

Bælgfrugtspartnerskabet er et samarbejde mellem private og offentlige aktører, der har til formål at fremme folkesundheden og skåne miljøet ved at øge både forbruget og produktionen af bælgfrugter i Danmark. Gennem forskellige initiativer og videndeling arbejder partnerskabet på at gøre bælgfrugter til en mere integreret del af danskernes kost. Sekretariatet for Bælgfrugtspartnerskabet ledes af Tænketanken Frej, mens styregruppen inkluderer repræsentanter fra blandt andre Lidl, Dava Foods, Plantebaseret Videnscenter, Aarhus Kommune og ISS.

Om ISS:

ISS er en af verdens førende workplace experience og facility management-virksomhed med 360.000 ansatte og +40.000 kunder i +30 lande. Virksomheden er stiftet i Danmark i 1901 og leverer helhedsløsninger i høj kvalitet af engagerede medarbejdere, der bidrager til bedre forretningsresultater og gør livet lettere, mere produktivt og behageligt for alle.

ISS skal løfte frokostoplevelsen for 1100 medarbejdere i Visma House i Carlsberg Byen4.9.2024 09:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Servicekoncernen ISS har indgået en stor aftale med Visma Danmark og skal de næste tre år levere appetitvækkende og bæredygtige madoplevelser til de omkring 1100 medarbejdere, der arbejder i Visma House i Carlsberg Byen. Aftalen kommer i slipstrømmen på en aftale om rengøringsydelser, der trådte i kraft den 1. august. I alt har aftalerne med Visma en samlet værdi på et tocifret millionbeløb og løber frem til 2027.