Gravercentret

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Gravercentret og Danwatch står bag den første kortlægning af alle kommuners og regioners investeringer i værdipapirer

Grafik: Signe Hejredal

Kommunerne og regionerne har investeret 66,7 milliarder kroner i aktier og obligationer. Tusindvis af disse investeringer er i selskaber eller stater, som er sortlistet af danske banker, pensionsselskaber eller FN. Eksempelvis fordi selskabet eller staten bryder menneskerettighederne eller handler med kontroversielle våben som atomvåben.

Det viser den kortlægning af 141.260 værdipapirer ejet af kommuner og regioner, som Gravercentret – Danmarks Center for Undersøgende Journalistik – har lavet sammen med Danwatch.

71 kommuner og fire regioner har investeret 25,5 millioner kroner i kontroversielle våben som atomvåben. 61 kommuner og to regioner har sat tilsammen 23,2 millioner i selskaber, der handler i strid med menneskerettighederne.

Investerer i besatte områder

59 kommuner har investeret i selskaber, der har aktiviteter i besatte områder på Vestbredden og derfor er på FN’s liste over investeringer, der kan være i strid med international lov. Her er der samlet investeret for 17 millioner kroner, og Odense Kommune er i front med 3,4 millioner kroner.

Statsobligationer fra lande på eksklusionslisterne er heller ikke noget kommuner og regioner holder sig tilbage fra at investere i. 22 kommuner og regioner har investeret i lande som Saudi Arabien, Pakistan og Qatar.

Problematiske værdipapirer

Samlet har kommunerne og regionerne investeret 413,6 millioner kroner i værdipapirer, som banker, pensionsselskaber eller FN har udpeget som problematiske, viser en gennemgang af alle værdipapirer.

Gravercentret har fået oplysningerne udleveret ved at søge aktindsigt eller har hentet dem fra kommunernes hjemmesider for at se, hvilke værdipapirer, der ligger i de investeringsfonde og investeringsforeninger, som kommunerne og regionerne har sat deres penge i.

Disse oplysninger er blevet sammenholdt med bankers og pensionsselskabers eksklusionslister og FN’s liste.

Flertallet af kommuner og regioner har sat penge i sortlistede værdipapirer. Kun 23 kommuner og en enkelt region – Region Syddanmark - har ingen problematiske investeringer, som optræder på eksklusionslister fra banker, pensionsselskaber eller FN.

Dårlige arbejdsforhold

For at havne på en eksklusionsliste skal en stat eller en virksomhed have aktiviteter, som danske banker, pensionsselskaber eller FN opfatter som uetiske af den ene eller anden årsag. Det kan udover kontroversielle våben og menneskerettigheder dreje sig om, at et firma er involveret i gambling, alkohol, fossile brændstoffer eller giver sine ansatte ringe rettigheder.

En række selskaber som for eksempel Walmart og Amazon har et dårligt omdømme med hensyn til arbejdstagerrettigheder og er derfor sortlistet af nogle banker og pensionsselskaber.

Men selv om de anklages for at behandle deres medarbejdere dårligt, så har 75 kommuner og regioner investeret i denne type selskaber. Københavns Kommune har sat flest midler i firmaerne med investereringer for 43 millioner kroner.

Usundt og klimabelastende

Endelig har en længere række kommuner og regioner på trods af vedtagne sundhedspolitikker og klimapolitikker også investeret i både åbenlyst usunde fødevarer som Coca-Cola og McDonald´s samt flyselskaber og krydstogsselskaber, som anklages for at være klima-uvenlige.

Kommunernes og regionernes mere end 140.000 værdipapirer, som Gravercentret – Danmarks Center for Undersøgende Journalistik – har kortlagt er blevet bygget ind i et online opslagsværk. Her kan alle søge i kommunernes og regionernes investeringer i værdipapirer, som de så ud i sommeren 2024.

Find opslagsværket her:

Om Gravercentret:

Gravercentret udvikler og støtter den undersøgende journalistik i hele Danmark og har et særligt fokus på at hjælpe lokale og regionale medier med mere og bedre graverjournalistik.

Link til Gravercentret: https://gravercentret.dk/

Følg pressemeddelelser fra Gravercentret