Ny analyse: De frivillige i idrætsforeningerne bliver ældre

Siden 2004 er andelen af trænere over 60 år i idrætsforeningerne næsten 5-doblet. Samtidig er andelen af 20-39-årige halveret. Vi skal blive bedre til at formidle frivilligheden til de unge, mener DIF.

Børneforældrene udgør en mindre del af de frivillige kræfter i idrætsforeningerne i dag.

Idrætten er det område i Danmark, der organiserer langt flest frivillige. Men mens antallet af frivillige har været nogenlunde stabilt over en længere periode, så er der sket et skred i sammensætningen de seneste 20 år. Fra 2004 til 2021 er andelen af trænere over 60 år i landets idrætsforeningerne gået fra 4 til 19 procent, viser en undersøgelse fra Syddansk Universitet. Omvendt er de 20-39-årige gået fra at udgøre halvdelen til at udgøre mindre end hver tredje.

”Det, at det særligt er de 20-39-årige, der bliver mindre aktive som trænere og ledere, kunne antyde, at forhold i hverdagslivet, som fx karriere og familie, får stadig flere i denne gruppe til at fraprioritere det frivillige arbejde. Og så tager 60+’erne heldigvis over. Det store spørgsmål er imidlertid, om de 20-39-årige så vil engagere sig i frivilligt arbejde senere i livet. Sker det ikke, kan det have store konsekvenser for foreningsidrætten,” siger Karsten Elmose-Østerlund, der er manden bag analysen.

På lederposterne ser man samme udvikling. Her er ”forældremålgruppen” fra 20-39 gået fra at udgøre 39 procent til 20 procent, mens målgruppen over 60 år nu udgør 31 procent mod 9 procent i 2004.

Frivillighed på skoleskemaet
Hos DIF (Danmarks Idrætsforbund) er det en udvikling, man har fulgt gennem en længere periode. Og mens man glæder sig over en fortsat stor frivillige opbakning, så er der også en særlig opmærksomhed på de yngre målgrupper:

”Frivillighed er ikke en lige så indgroet del af kulturen for de yngre generationer, og børnefamilierne har svært ved at passe de faste opgaver som bestyrelsesmedlemmer og trænere ind i en travl hverdag. Det skal vi tage højde for i idrætsforeningerne, hvor vi skal tilpasse opgaverne til ønsket om mere fleksibilitet og klart definerede opgaver. Samtidig er frivilligheden så stor en del af fortællingen om vores samfund, at det bør tænkes ind i Folkeskolen og på gymnasiet, både teoretisk og praktisk. Vi ved, at man er mere tilbøjelig til at blive frivillig senere i livet, hvis man har prøvet kræfter med det som ung,” siger Karin Ingemann, der er udviklingschef i DIF.

Det siger undersøgelsen:

• 19 procent af trænerne i idrætsforeningerne er i 2021 over 60 år. Det er en stigning fra 4 procent i 2004.
  • Blandt lederne er det 31 procent, der i 2021 er over 60 år. En stigning fra 9 procent i 2004.
  • Omvendt er de 20-39-årige i samme periode gået fra at udgøre 50 procent af trænere og 39 procent af ledere til at udgøre henholdsvis 30 og 20 procent.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.