Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde

Hammerich-Prisen går til en person fra dansk-norsk film

Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde har den glæde at offentliggøre, at Fondets store pris, Hammerich-Prisen, på 100.000 danske kroner vil blive tildelt til en person fra dansk-norsk film, som har bidraget til øget forståelse og samarbejde mellem Danmark og Norge.

Modtageren af Hammerich-Prisen offentliggøres ved en højtidelig prisoverrækkelse på Fondets hotel Lysebu i Oslo den 14. november.

Film fra Danmark og Norge er på den globale filmscene
Hammerich-Prisen uddeles af Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde til en person, der i sit virke bidrager eller har bidraget til øget forståelse og samarbejde mellem Danmark og Norge på kulturelle eller andre områder.

”Fondet har denne gang valgt at udpege en person fra den dansk-norske filmbranche. Som medie er filmen både en fælles reference og skaber samtidig en fælles kulturforståelse mellem Danmark og Norge,” udtaler Hanne Bjurstrøm, styreleder i Fællesstyret og i det norske styre i Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde.

”Med filmens evne til at bygge bro mellem de to lande markerer denne hæderspris vigtigheden af, at kulturel dialog og nordiske fortællinger ikke alene fremmer samarbejdet mellem Danmark og Norge, men at filmen også er med til at styrke de to landes kulturelle globale aftryk,” understreger Hanne Bjurstrøm.

Blandt de seneste prismodtagere kan forfattere som norske Vigdis Hjorth (2019), danske Carsten Jensen (2018) og norske Jan Kjærstad (2016) nævnes.

Prisen har skiftet navn
I forbindelse med prisoverrækkelsen den 14. november har Fondet besluttet at omdøbe prisen og hæve beløbet. Hvor den tidligere pris hed Admiral Carl Hammerichs minnelegat og var på 50.000 danske kroner, hedder den nu Hammerich-Prisen og er på 100.000 danske kroner.

”Fondet for Dansk-Norsk glæder sig meget til at offentliggøre modtageren af Hammerich-Prisen 2024 den 14. november,” understreger Hanne Bjurstrøm.

Prisuddelingen torsdag den 14. november finder sted på Fondets hotel Lysebu, hvor prismodtageren bliver interviewet af en filmjournalist, ligesom der vil være musikindslag fra Danmark og Norge ved prisoverrækkelsen.

Fakta:
Læs mere om Hammerich-Prisen

Billeder

Hammerich-Prisen går til en person fra dansk-norsk film

Om Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde:

Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde er en bilateralt fond, hvis formål er at arbejde for øget forståelse og samarbejde mellem Danmark og Norge.

Fondet realiserer blandt formålet gennem at arrangere kurser for studerende samt seminarer og offentlige kulturelle arrangementer i Danmark og Norge.

Fondet ejer og driver Lysebu i Oslo, som er et kultur-, konferencecenter og hotel.
www.lysebu.no

Følg pressemeddelelser fra Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde