Cepos

Ny CEPOS-analyse: Hvor dygtige er skolerne i din kommune til at forbedre elevernes faglige niveau? Find svaret her

Del

Hvor godt formår landets grundskoler at forbedre elevernes faglige niveau og resultater i forhold til deres socioøkonomiske baggrund? Det giver ny CEPOS-analyse svaret på

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Børns faglige præstationer påvirkes i høj grad af, hvilken skole de går på.

Det fremgår af en ny CEPOS-analyse, der sammenligner resultaterne fra alle danske skoler i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, herunder forældrenes indkomst, uddannelsesniveau, etnicitet osv.

Analysen viser markante forskelle i elevernes karakterer ved 9. klasses afgangsprøver afhængigt af, hvilken skole de går på. Dette afspejler skolernes evne til at fremme elevernes læring og dermed de faglige kvalifikationer, eleverne tager med videre i uddannelsessystemet.

Der er betydelige forskelle mellem de svageste og stærkeste skoler i landet.

”Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund. Det viser, at valget af skole kan få store konsekvenser for de enkelte børn og deres fremtidige muligheder,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Analysen peger også på, at de frie grundskoler generelt formår at løfte elevernes faglige niveau bedst, mens folkeskolerne også præsterer bedre end forventet ud fra elevernes baggrund. Til gengæld ser det ud til, at efterskolerne i gennemsnit har svært ved at hæve elevernes karakterer.

"Vi ser et vedvarende mønster, hvor de frie grundskoler er mere effektive til at løfte eleverne fagligt end folkeskolerne. Det er noget, vi har set ved hver analyse. Men det betyder ikke, at de andre skoler ikke gør en indsats. Det er et komplekst område, og det er vigtigt at anerkende de udfordringer, skolerne står over for,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

I lyset af regeringens ønske om at frisætte de offentlige institutioner, er resultaterne fra de frie grundskoler særligt relevante. Ved en frisættelse af folkeskolen vil det være oplagt at skele til modellen for de frie grundskoler, hvilket peger stærkt i retning af en total frigørelse af folkeskolerne fra kommunerne.

”Vi kan lære meget af deres model, når det kommer til en mulig frisættelse af folkeskolen. En yderligere frigørelse fra kommunernes styring kunne være en vej til at give alle børn bedre muligheder, uanset hvilken skole de går på,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Forskningschef Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Se, hvordan din lokale skole klarer sig, her.

For at se dette indhold fra infogram.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye