Ny CEPOS-analyse: Hvor dygtige er skolerne i din kommune til at forbedre elevernes faglige niveau? Find svaret her
Hvor godt formår landets grundskoler at forbedre elevernes faglige niveau og resultater i forhold til deres socioøkonomiske baggrund? Det giver ny CEPOS-analyse svaret på

Børns faglige præstationer påvirkes i høj grad af, hvilken skole de går på.
Det fremgår af en ny CEPOS-analyse, der sammenligner resultaterne fra alle danske skoler i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, herunder forældrenes indkomst, uddannelsesniveau, etnicitet osv.
Analysen viser markante forskelle i elevernes karakterer ved 9. klasses afgangsprøver afhængigt af, hvilken skole de går på. Dette afspejler skolernes evne til at fremme elevernes læring og dermed de faglige kvalifikationer, eleverne tager med videre i uddannelsessystemet.
Der er betydelige forskelle mellem de svageste og stærkeste skoler i landet.
”Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund. Det viser, at valget af skole kan få store konsekvenser for de enkelte børn og deres fremtidige muligheder,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Analysen peger også på, at de frie grundskoler generelt formår at løfte elevernes faglige niveau bedst, mens folkeskolerne også præsterer bedre end forventet ud fra elevernes baggrund. Til gengæld ser det ud til, at efterskolerne i gennemsnit har svært ved at hæve elevernes karakterer.
"Vi ser et vedvarende mønster, hvor de frie grundskoler er mere effektive til at løfte eleverne fagligt end folkeskolerne. Det er noget, vi har set ved hver analyse. Men det betyder ikke, at de andre skoler ikke gør en indsats. Det er et komplekst område, og det er vigtigt at anerkende de udfordringer, skolerne står over for,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
I lyset af regeringens ønske om at frisætte de offentlige institutioner, er resultaterne fra de frie grundskoler særligt relevante. Ved en frisættelse af folkeskolen vil det være oplagt at skele til modellen for de frie grundskoler, hvilket peger stærkt i retning af en total frigørelse af folkeskolerne fra kommunerne.
”Vi kan lære meget af deres model, når det kommer til en mulig frisættelse af folkeskolen. En yderligere frigørelse fra kommunernes styring kunne være en vej til at give alle børn bedre muligheder, uanset hvilken skole de går på,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Forskningschef Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Se, hvordan din lokale skole klarer sig, her.
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkJens HolmbergPressechefCEPOS
Tlf:53533261holmberg@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
CEPOS: Største vækst i offentligt forbrug siden 197829.8.2025 10:28:33 CEST | Pressemeddelelse
Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til regeringens udspil til finanslov 2025
Ny CEPOS-analyse: Hvordan er trivslen på dit barns gymnasium? Se listen her26.8.2025 14:52:16 CEST | Pressemeddelelse
Gymnasieeleverne trives i høj grad både i forhold til det faglige arbejde og deres kammerater. Alligevel er de unges trivsel relativt lav i forhold til oplevelsen af pres og bekymringer, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Stor forskel på årskarakterer og prøvekarakterer i gymnasiet. Se forskellen på dit lokale gymnasium her5.8.2025 07:25:26 CEST | Pressemeddelelse
Årskaraktererne ligger i stigende grad markant over prøvekaraktererne for danske gymnasieelever. Der er dog stor forskel på, hvor gavmilde skolerne er med årskaraktererne, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Kun et bureaukratloft kan rulle otte års eksplosiv vækst i statens 'kolde hænder' tilbage14.7.2025 13:50:34 CEST | Pressemeddelelse
Kun et bureaukratloft kan reelt bremse væksten i kolde hænder, viser ny CEPOS-analyse
Nye CEPOS-beregninger: Her er uddannelserne, der giver flest penge på kontoen4.7.2025 12:56:47 CEST | Pressemeddelelse
Nye CEPOS-beregninger viser, hvilke uddannelser der giver den højeste løn – og hvordan især kvinder oftere vælger lavtlønnede jobs
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum