Træthed bag rattet: Danskerne skaber farlige situationer i trafikken
TRÆTHEDSKØRSEL: Inden for det seneste år har over halvdelen af danskerne kørt bil, selvom de følte sig meget trætte. Og intet mindre end hver fjerde har kørt, selvom de havde svært ved at holde øjnene åbne. GF Fonden og Rådet for Sikker Trafik giver gode råd til at undgå træthedskørsel.

Forestil dig, at du sidder bag rattet. Det er mørkt, og vejen foran dig strækker sig ud i det uendelige. Dine øjne glider i, hovedet føles tungt, og du kæmper for at holde dig vågen. For mange danskere er denne situation desværre virkelighed – og de kører videre, selvom de er på grænsen til at falde i søvn.
En undersøgelse lavet af Human Engage for GF Fonden viser nemlig, at hele 54 % af danskerne har følt sig meget trætte under bilkørsel inden for det seneste år. Kigger man på bilisterne mellem 18 og 39 år, er det hele 70 %. Men endnu værre er det, at hver fjerde dansker i løbet af det seneste år har følt sig så udmattede under bilkørsel, at de havde svært ved at holde øjnene åbne.
Træthed kan føre til ulykker
Selvom træthed måske virker til at være en uskyldig trafikforseelse, så er der ikke langt fra trætte øjenlåg til alvorlige trafikulykker. Det fortæller adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt:
- Ingen bør have så travlt, at man sidder med tunge øjenlåg bag rattet, for så er der risiko for, at man slet ikke når frem. Derfor skal man tage tegnene på træthed alvorligt, og holde en pause i stedet for at håbe på, at det nok går. For man har et ansvar for sig selv og andre, når man kører bil, siger han.
At køre mens man er meget træt, er faktisk ikke kun farligt. Det er også ulovligt. Ifølge Færdselsloven skal man nemlig være i stand til at "føre køretøjet på fuldt betryggende måde". Og det er svært, hvis man er meget træt.
Netop dét har mange af respondenterne i undersøgelsen oplevet på egen krop. Ud af de personer, der har kørt bil, mens de har været meget trætte eller har haft svært ved at holde øjnene åbne, er det nemlig mere end hver tredje, der har oplevet farlige situationer på grund af trætheden.
Ny viden er nødvendig
Det er ikke mange danskere, der aktivt tænker over at undgå træthedskørsel. Det er simpelthen ikke inde i deres bevidsthed. For selvom 72 % af respondenterne i undersøgelsen mener, at det ikke er i orden at køre bil, når man er meget træt, så er det kun 35 %, der faktisk har opfordret andre til at lade bilen stå, hvis de vurderede, at personen var for træt til at køre.
- Det er mange år siden, danskerne begyndte at gribe ind ved spritkørsel og hjælpe hinanden med at lade bilen stå, hvis der var kommet alkohol indenbords. Men træthedskørsel taler vi sjældent med hinanden om – på trods af at spritkørsel og træthedskørsel i mange tilfælde kan sidestilles, fortæller Helle Nielsen fra GF Fonden og fortsætter:
- I undersøgelsen fortæller næsten to tredjedele af respondenterne, at de mener, det til tider kan være nødvendigt at køre bil, selvom de er trætte. Så vi har klart en opgave med at formidle, hvad risikoen ved at køre rundt med tunge øjenlåg er, siger hun og opfordrer til, at vi alle tager ansvar – både for vores egen sikkerhed og andres.
Kontakter
Rikke Stange Laursen, kommunikationskonsulent, GF Fonden: 22 62 04 47
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 39 16 39 69
Billeder

Links
Det skal du gøre for at undgå træthedskørsel
- Planlæg pauser, hvis du skal køre langt
- Undgå at køre på tidspunkter, hvor du normalt ville sove
- Del køreturen med andre, hvis muligt
- Tag en overnatning efter fester eller andre sene arrangementer
Det skal du gøre, hvis du pludselig føler dig træt under bilkørsel
- Kør ind på en rasteplads, tankstation eller andet sted, hvor du kan holde sikkert væk fra vejen.
- Hvis det er muligt, så drik en kop kaffe.
- Tag en powernap på 15-20 minutter.
- Kør derefter maksimalt en time.
- Eller få en anden i bilen til at køre, hvis personen er udhvilet.
Følg pressemeddelelser fra GF Fonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GF Fonden
Skolebørn får styrket lygtesansen20.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal sikre, at skoleelever har styr på lygter og reflekser. Hver femte forælder mellem 30 og 39 år ved ikke, om deres børns cykellygter og reflekser er lovlige.
Skole tager sagen i egen hånd: Tilbyder nu selv transport til eleverne7.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever på FGU Østjylland kan nu komme hurtigere til undervisning på skolens nye elcykler. Tiltaget er støttet af GF Fondens Trafiklegat og skal styrke mobiliteten og trivslen blandt eleverne.
Nu skal flere børn lære at cykle3.10.2025 05:58:54 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/SAKSKØBING: I Guldborgsund Kommune har de et mål: Flere børn skal bestå 'Cyklistprøven'. Derfor har kommunen med støtte fra GF Fonden indkøbt en mobil cykelbane, som skal bidrage til skoleelevernes tryghed, frihed og selvtillid i trafikken.
Gymnasium hviler ikke på laurbærrene: Trafiklegat skal fastholde cykel-rekord23.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/ODENSE: Fredag 19. september overrakte GF Fonden sit Trafiklegat til Sct. Knuds Gymnasium. Fondsmidlerne har gjort det muligt at opstille cykel-pumpestationer. Indsatsen skal få endnu flere elever og ansatte til at vælge cyklen som transport til gymnasiet.
Del af større plan: Ny cykelbane skal lette trængsel ved skole23.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/HOLSTEBRO: På Rolf Krake Skolen er holdningen klar: flere elever bør cykle i skole. Med støtte fra GF Fondens Trafiklegat får eleverne nu mulighed for at øve sig i at cykle på en nyindkøbt cykelbane. Torsdag den 18. september blev banen indviet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum