Lif: Vaccine mod lungebetændelse kan både redde liv og spare samfundet for indlæggelser

Det giver god mening at genindføre pneumokokvaccination som en del af sæsonvaccinationsprogrammet – både for at beskytte de sårbare ældre og på sigt sørge for færre indlæggelser, mener Lif.

Det er det forkerte sted at spare, når sundhedsmyndighederne har fjernet pneumokokvaccination fra sæsonvaccinationsprogrammet for ældre og kronisk syge. Vaccination mod de bakterier, der hyppigst fører til lungebetændelse, har været en del af vaccinationsprogrammet siden coronapandemien og frem til sidste år.

- Hvert år indlægges ca. 29.000 personer med akutte luftvejsinfektioner og lungebetændelse. Det er både hårdt for dem, der bliver ramt, i nogle tilfælde dødbringende, og det belaster sygehusene og sundhedsvæsenet. Derfor giver det ikke mening, at man har fjernet pneumokokvaccinen fra sæsonvaccinationsprogrammet, siger Dorthe Rodian, chefkonsulent i Lif og fortsætter:

- Sundhedsstyrelsens egne tal viser, at de ældre gerne vil have vaccinen, når den er en del af sæsonvaccinationstilbuddet, da den har haft en tilslutning på 80% blandt de 65-84-årige. Vi er helt enige med Ældre Sagen – vaccination mod pneumokokker skal tilbage i vaccinationsprogrammet.

Vi gør det for svært for de ældre

Det er stadig muligt for ældre eller kronisk syge at få en pneumokokvaccine. Det er dog ikke gratis, og det kræver, at man får den ordineret af en læge, køber vaccinen og derefter får en ny tid hos lægen til at få den indgivet.

- Vi gør det unødigt svært for de ældre og kronisk syge at blive beskyttet mod lungebetændelse. Hvis du i forvejen ikke er særlig mobil, kan alene tanken om at skulle flere forskellige steder hen for at få en vaccine afholde dig fra at få det gjort. Hos Lif har vi foreslået, at der sættes penge af til vaccination af ældre og kronisk syge mod pneumokokker, og at vaccinationen sker samtidig med sæsonvaccinen. Der er ingen grund til at gøre det unødigt indviklet for de ældre eller for sundhedsvæsenet, siger Dorthe Rodian.

Lif vurderer, at en genindførsel af vaccinationen mod pneumokokker som en del af sæsonvaccinationsindsatsen, vil koste omkring 40-50 mio. kr. årligt.

Om Lægemiddelindustriforeningen