Kæmpe biografi om Piet Hein afsluttes med store dramaer fra et ekstraordinært liv

Gennem en årrække har forfatter Peter Borberg haft eksklusiv adgang til Piet Heins private arkiv. Sidste år udkom det første bind i tobindsværket, og nu afslutter Peter Borberg biografien med at skrive om de modne år, hvor Piet Hein opnåede verdensberømmelse samtidig med store private tragedier og talrige konflikter.

Forsiden viser Piet Hein foran en tavle med matematiske formler.
Forsiden til andet bind i den storslåede biografi om Piet Hein prydes af Henri Daumans billede, der oprindeligt er taget til Times Internationale

Forfatteren Peter Borberg har gennem de seneste seks år læst sig igennem bunker af arkivalier såsom avisudklip, patenter og en enorm brevkorrespondance. Han har studeret tusinder af private fotografier, skitser og tegninger, og han har søgt agtindsigter og på egen hånd opsøgt folk, der kendte kulturpersonligheden Piet Hein. Alt sammen for at bliver klogere på den verdensberømte dansker, så den store biografi kunne skrives. Resultatet af anstrengelserne er blevet til et unikt indblik i en mand, der var kendetegnet ved ”temperamentet, der gennem livet gav ham lige så mange fjender som venner. Nervøsiteten for, at noget eller nogen skulle gribe forstyrrende ind i hans udtalte behov for kontrol. Bevidstheden om sit eget værd, når først den røde løber blev rullet ud. Og legebarnet, hvis spontane undren og trang til at udforske verden alle dage havde været det, der havde drevet ham.” (fra Piet Hein. En biografi. Bind 2. De modne år 1957 – 1996).

Bind 1 slutter med år 1956, året hvor Piet Heins dominerende mor dør. I bind 2 udfoldes historien om Piet Heins internationale gennembrud. Han intoducerer superellipsen, som mange siden har siddet rundt om som spisebord. Han rydder forsiden af Life Magazine og plejer privat omgang med folk som Thor Heyerdahl og Charles Chaplin. Karrieren kører. Men mens Piet Hein i et voldsomt tempo udvikler flere nye idéer, der kan sikre hans berømmelse, byder hans privatliv på store tragedier, ensomhed og talrige konflikter – også med sine egne sønner.

”Fortællingen om Piet Hein er et drama uden lige. Her har vi at gøre med en mand, der var i besiddelse af nogle fuldstændig uforlignelige evner og en usædvanlig begavelse. Men samtidig en mand, som ikke ejede sansen for, hvordan han indvirkede på andre mennesker, og hvordan han ofte sled sine omgivelser op. Det er på én og samme tid en fascinerende og gribende historie, der ovenikøbet krydres af, at Piet Hein plejede personlig omgang med alverdens berømtheder, som de færreste andre kom i nærheden af,” fortæller Peter Borberg.

Peter Borberg er mag.art. i nordisk sprog og litteratur og journalist. Han har udgivet flere kulturhistoriske og dokumentariske bøger – blandt andet den anmelderroste biografi Storm P. En Biografi (2017).

Titel: Piet Hein. En biografi. Bind 2. De modne år 1957-1996
Forfatter: Peter Borberg
Sidetal: 552 sider
Vejl pris. 399,95 kr.
Udgivelsesdato: 18. oktober 2024

Forsiden viser Piet Hein foran en tavle med matematiske formler.

Om Turbine Forlaget