To nye elever og to nyudlærte ambulancebehandlere

Maja fra Åbybro og Markus fra Thisted er på ambulancebehandleruddannelsen og begynder i oktober deres første praktikperiode på PreMeds baser i henholdsvis Fjerritslev og Thisted. I slutningen af september fik to nye ambulancebehandlere deres svendebreve, nemlig Håkon og Emilie, som begge er tilknyttet PreMeds base i Støvring.

Maja og Markus er på ambulancebehandleruddannelsen og begynder i oktober deres første praktikperiode på PreMeds baser i henholdsvis Fjerritslev og Thisted. Foto må frit benyttes ved omtale af navnenyheden

Maja – fra sygehjælper i Forsvaret til ambulancebehandler i Fjerritslev

Maja er 24 år og oprindeligt uddannet konstabel. Hun har arbejdet som sygehjælper i Forsvaret i to år, hvor hun var udstationeret på Bornholm. Hun ville gerne tættere på sin familie og venner i Nordjylland, men ville samtidig gerne fortsat arbejde med sundhed og mennesker. Derfor søgte hun ind på ambulancebehandleruddannelsen.

”Menneskekroppen har altid fascineret mig, og jeg har virkelig lyst til at gøre en forskel. Som ambulancebehandler kan jeg hjælpe folk, når de har allermest brug for det, hvilket er en stor drivkraft for mig,” siger Maja og tilføjer:

”Uforudsigeligheden i arbejdet tiltrækker mig også. Man skal kunne gå direkte fra et trafikuheld til at køre gamle fru Jensen til hospitalet. Så man skal hele tiden være omstillingsparat.”

Lige nu er Maja på skolebænken hos Rybners i Esbjerg, og hun ser frem til praktikken og at komme til at indgå i PreMeds drift.

”Jeg ser meget frem til at komme i gang med praktikken, og jeg glæder mig til at lære fra PreMeds erfarne ambulancebehandlere. Jeg har besøgt stationen i Fjerritslev og kunne mærke, at de har et helt specielt sammenhold, så det glæder jeg mig til at blive en del af,” siger Maja.

Nå Maja ikke er på skolen i Esbjerg, bor hun sammen med sin lillebror i Åbybro. Hun nyder at bruge tid med sin kæreste, venner og familie. Når batterierne skal lades op, går Maja gerne lange ture i naturen med sin hund.

Markus – salgsassistent, portør og snart ambulancebehandler

Markus har, som mange andre ambulancebehandlerelever, ikke taget den lige vej til uddannelsen. Efter nogle år som salgsassistent i Jysk skiftede Markus retning og kom ind på portøruddannelsen. Nu er han kommet videre på uddannelsen til ambulancebehandler.

”Det har været en barnedrøm at blive ambulancebehandler, men jeg opfyldte ikke umiddelbart kravene for at komme ind på uddannelsen. Derfor valgte jeg at tage en sidevej ind i branchen og blive portør først,” siger Markus og tilføjer:

”Portøruddannelsen har givet mig en god base for ambulancebehandleruddannelsen og givet mig viden, som jeg sagtens kan bruge som ambulancebehandler, især i forhold til forflytning af patienter.”

For Markus er det ligesom for Maja det uforudsigelige ved ambulancebehandlerarbejdet, der tiltrækker, men alsidige arbejdstider er også et stort plus for ham:

”Som ambulancebehandler har du meget frihed. De lange vagter giver mere sammenhængende fritid i den anden ende, hvilket helt sikkert vil være en fordel, når jeg stifter familie.”

”Arbejdet som ambulancebehandler kan være meget intenst i perioder, men på andre tidspunkter er der god tid til at være sammen med kollegerne på stationen. Det er en arbejdstype, der passer rigtig godt til mig, og jeg glæder mig meget til at starte min praktik på basen i Thisted og blive en del af fællesskabet,” tilføjer han.

Markus er 22 år og bor i Thisted sammen med sin kæreste i deres nyindkøbte hus. Han elsker at være aktiv og har bl.a. spillet håndbold på højt niveau og dyrket styrketræning. Det nye hus og den nye uddannelse tager dog det meste af tiden for øjeblikket.

Håkon – tog hjem til Danmark for at blive ambulancebehandler

Håkon bestod i slutningen af september sin svendeprøve og er glad for at kunne fortsætte arbejdet som ambulancebehandler hos PreMed. Det at blive ambulancebehandler har længe været en drøm for Håkon, og han valgte derfor at tage hjem fra et længere ophold i Australien for at komme i gang med uddannelsen.

Det var en spontan beslutning at rejse til Australien med en ven efter studentereksamen, men opholdet endte med at vare halvandet år.

”Jeg tog alle de jobs, jeg kunne komme i nærheden af i Australien. Jeg har været sælger, skovmand, altmuligmand og været med til at bygge bygninger. Selvom jeg havde fået en kæreste i Australien og opbygget et liv, var mit ønske stadig stort om at komme hjem og søge ind på ambulanceuddannelsen. Så det gjorde jeg og kom ind i første forsøg.”

I løbet af elevtiden hos PreMed har Håkon været med til at bemande skyggebilen og har derfor været på samtlige 13 baser hos PreMed i Himmerland og Thy-Mors.

”Skyggebilen dækker alle baser, når der er sygdom eller afspadseringer. Min faste makker og jeg møder ind på basen i Støvring og får på dagen at vide, hvilken base vi skal køre til,” siger Håkon og uddyber:

”Jeg er virkelig glad for at køre på skyggebilen, for hver dag er forskellig. Jeg ser alle de forskellige PreMed-baser og lærer alle medarbejderne at kende. Det er dejligt, når man er en af de nye. PreMed er den eneste ambulanceudbyder, som har en skyggebil, men efter min mening burde alle kigge PreMed over skulderen og få én.”

I september modtager Håkon sit svendebrev og kan officielt kalde sig ambulancebehandler. Han har fået tilbudt at forsætte sit arbejde på skyggebilen.

Håkon er 27 år og bor i Aalborg. Han bruger gerne fritiden på at styrketræne og slappe af med sine venner over et par øl og en fodboldkamp.

Emilie – Et afslag fra Forsvaret åbnede for nye muligheder

Emilie på 26 havde aldrig overvejet at blive ambulancebehandler, før hun efter gymnasiet kom ind som værnepligtig i Trænregimentet i Aalborg.

”Jeg fik interessen for redning og akutbehandling i Forsvaret og forsøgte også at søge ind på deres behandleruddannelse, men kom ikke ind. Jeg havde ikke tålmodighed til at vente et helt år på at kunne søge igen, så jeg søgte ind på den civile ambulancebehandleruddannelse i stedet. Og det har jeg på ingen måde fortrudt,” siger Emilie.

Emilie har i sin elevtid været tilknyttet basen i Støvring. Basen blev drevet af Falck den første del af Emilies elevtid, indtil PreMed overtog driften i 2022.

”Jeg var lidt nervøs for, hvordan overtagelsen skulle gå, men det har været kanon, siden PreMed kom til. Hos PreMed er der aldrig langt til ledelsen, og de lytter altid til én. Hvis man har man et problem eller en god idé, bliver der hurtigt taget hånd om det,” siger Emilie og tilføjer:

”Anders, som er vores uddannelseskoordinator, har f.eks. kørt vagter sammen med os under uddannelsen. Jeg har også flere gange mødt PreMeds chef Anders Vikke på baserne, når han indgår i en vagt. PreMed er en arbejdsplads, hvor der ikke langt fra hoved til hale.”

I starten af oktober forlader Emilie basen i Støvring og begynder i sin nye stilling som ambulancebehandler på PreMeds base i Fjerritslev.

Emilie bor i Aalborg med sin kæreste. Hun er et familiemenneske, så når hun har plads i kalenderen, tager hun gerne til Frederikshavn for at besøge sin familie. Ellers kan man ofte se hende i træningscenteret, hvor hun dyrker crossfit sammen med andre ambulancebehandlere fra Nordjylland.

Foto må frit benyttes ved omtale af navnenyheden
Haakon og Emilie har fået deres svendebreve som ambulancebehandlere og er tilknyttet PreMeds base i Støvring.
Foto må frit benyttes ved omtale af navnenyheden.