Gigtforeningen

Fornem pris til forsker i digitale løsninger for gigtpatienter

Det blev professor Annette de Thurah, der modtog Dronning Ingrids Forskerpris 2025.

Annette de Thurah modtog prisen på Fredensborg Slot. På billedet ses desuden formand for Gigtforeningens bestyrelse Martin Bøge Mikkelsen, Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind og næstformanden for Gigtforeningens forskningsråd, professor Anders Odgaard. Kim Dahl

Fredag den 11. oktober modtog professor Annette de Thurah Dronning Ingrids Forskerpris ved en ceremoni på Fredensborg Slot. Prisen, som er indstiftet af Gigtforeningen, blev overrakt af H.M. Dronning Margrethe II der traditionen tro var vært for ceremonien som protektor for Gigtforeningen.

Annette de Thurah er professor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og anerkendt som en pionér inden for udvikling af digitale løsninger til patienter med gigtsygdomme.

Patienten er i centrum
Hun har gennem sin forskning skabt banebrydende metoder inden for telemedicin og webbaseret patientundervisning, som gør det lettere for mennesker med gigt at følge deres behandling hjemmefra uden at gå på kompromis med kvaliteten. Patienterne er i centrum for hendes arbejde, og hun inddrager aktivt deres perspektiver i udviklingen af løsningerne.

”Det er en stor ære at modtage Dronning Ingrids Forskerpris. Prisen uddeles af patienternes egen forening, og det er for mig en enorm anerkendelse af, at vores forskning gør en reel forskel for dem, det hele handler om. Det betyder meget,” siger Annette de Thurah.

En visionær forsker
Næstformanden for Gigtforeningens forskningsråd, professor Anders Odgaard, fremhævede i sin tale til prismodtageren, hvordan Annette de Thurahs arbejde har bidraget til både nationale og internationale retningslinjer inden for telemedicin og selvbehandling:

”Annette de Thurah er en visionær forsker, der har været med til at forme fremtidens sundhedsvæsen gennem sine digitale løsninger. Hendes forskning har skabt en hverdag, hvor patienter kan tage aktiv del i deres behandling på en nem og tryg måde,” sagde hun.

Dronning Ingrids Forskerpris blev indstiftet i anledning af Dronning Ingrids 25-årsjubilæum som Gigtforeningens protektor. I år er det 26. gang, prisen uddeles til en fremtrædende forsker inden for dansk gigtforskning. Med æren følger 250.000 kr. til prismodtagerens videre forskning.

Om Gigtforeningen

Gigtforeningen er en dansk patientforening med mere end 80.000 medlemmer og støtter. Patientforeningen blev grundlagt i 1936 og har som vision at sikre et bedre liv for de mere end 700.000 mennesker med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler.

Følg pressemeddelelser fra Gigtforeningen

Flere pressemeddelelser fra Gigtforeningen