Emirates har 65 Airbus A350'ere på vej: Nu gøres piloter og kabinepersonale klar

Luftfartsselskabets investering på næsten 330 millioner kroner i flysimulatorer og andet træningsudstyr er en milepæl inden for træning af piloter

Er det, eller er det ikke? Emirates' nyeste flysimulatorer er stort set ikke til at skelne fra luftfartsselskabets kommende Airbus A350'ere.

I god tid før 65 nye Airbus A350-fly tilføjes til flåden har Emirates investeret næsten 330 millioner kroner (48 millioner USD) i  avanceret udstyr og systemer, der skal understøtte træningen af både piloter og kabinepersonale den kommende tid.

Investeringen omfatter blandt andet tre fuldskala flysimulatorer, der er integreret med et innovativt pilotsupportsystem (PSS), en fast base-træningsenhed plus mulighed for at træne evakuering fra kabinen – altsammen for at sikre den højeste standard for træning af besætningen.

PSS-systemet, der er en verdensnyhed, er udviklet internt hos Emirates selv for at gøre træningsoplevelsen ekstra realistisk. Under briefingen kan kursisterne øve en interaktiv opsætning af cockpittet, hvor de blandt andet kan udarbejde en flyveplan i et fuldstændig virkelighedstro miljø. Opsætningen kan genskabes, når kursisterne går ind i simulatoren for at fortsætte deres træning. PSS’ debrief-funktion optager træningen og giver instruktøren mulighed for at evaluere besætningens præstationer og illustrere ved at afspille vigtige momenter i træningen.

Flyselskabets første A350 fuldskala simulator er certificeret på niveau D af Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA), det er den højeste certificering for denne type simulatorer.

Emirates har i alt bestilt tre fuldskala simulatorer til træning i håndtering af luftfartsselskabets  A350-flåde. Simulator nummer to er i øjeblikket i sin godkendelsesfase og forventes at få EASA-certificering i november.

Til dato har Emirates trænet næsten 30 piloter og 820 kabinebesætningsmedlemmer. Ved udgangen af november vil over 50 piloter have afsluttet deres træning på A350 fuldskala simulatorer, inden flyet tages i brug.

Fremtidens flåde

I den kommende tid får Emirates leveret 65 A350’ere samt 205 777X. De nye fly skal understøtte luftfartsselskabets ekspansionsplaner og give fleksibilitet til at lancere nye ruter og forbedre servicen på de eksisterende ruter Emirates' netværk.

Nyt, moderne træningscenter

Emirates er klar til at åbne sit nye, avancerede pilottræningscenter senere på året. Centret, som er på 5.884 kvadratmeter, kan rumme seks fuldskala simulatorpladser til A350 og Boeing 777X. Når det nye center er på plads, vil Emirates’ piloter kunne finpudse deres færdigheder i 17 fuldskala simulatorer, der samletset kan levere over 130.000 træningstimer om året.

Sådan ser den avancerede A350-simulator ud udefra. Emirates har bestilt i alt tre af de nye simulatorer.

Emirates flyver alle ugens dage mellem Københavns Lufthav og Emirates' hub i Dubai, UAE. Ruten betjenes pt med en Boeing 777-300ER, men fra 1. januar 2025 vender Emirates' ikoniske A380'er tilbage til ruten efter næsten fem års fravær.

Emirates opererer verdens største flåde af wide-body jets, Boeing 777 og Airbus A380, og tilbyder rummelige kabiner og ikoniske inflight-funktioner som A380 Shower Spa og Onboard Lounge samt ice inflight underholdningssystem ved alle sæder i hele luftfartsselskabets flåde. ice-systemet har vundet "Best in Sky" awards 16 år i træk.

Emirates har forpligtet sig til at arbejde miljøansvarligt med fokus på tre områder:
At reducere emissioner, forbruge ansvarligt og beskytte vilde dyr og deres levesteder.

Emirates fordobler antallet af codeshare- og interlineaftaler på et år og åbner for rejser til næsten 1.700 destinationer30.8.2024 13:37:34 CEST | Pressemeddelelse

31 codeshare-partnere, 118 interline-partnere og 13 partnere inden for tog- og helikoptertjenester 16 nye partnerskaber er indgået siden 2023 med gnidningsfri forbindelse (last mile) til endnu flere ruter og spændende destinationer Masser af muligheder for at rejse videre fra Emirates' netværk, flere afgange at vælge imellem, rejs på samme billet inklusive bagagetransfer samt frequent flyer-fordele