Haveselskabet inviterer internationalt stjernefrø til Danmark: ”Han tager os med ind i fremtiden og viser os, hvad vi som haveejere er nødt til at tage alvorligt”

Han er en ’rising star’ i den internationale haveverden og har længe været en af de mest efterspurgte havedesignere i London. I oktober kommer Stefano Marinaz til Danmark på en foredragsturné til Roskilde, Viborg og Vejen, hvor han fortæller om, hvordan vi kan indrette vores haver til at håndtere fremtidens klima og styrke biodiversiteten.

Havedesigner Stefano Marinaz har vundet flere priser for sit arbejde.
Havedesigner Stefano Marinaz har vundet flere priser for sit arbejde. Haveselskabet/Alister Thorpe Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.

Oversvømmelse, tørke, varmere temperaturer – og planter, der dør eller mistrives. Haven er et af de steder, hvor danskerne tydeligst mærker klimaforandringerne og de seneste års mere ekstreme vejr. Men vi kan selv gøre en masse for at ruste vores haver til at kunne modstå fremtidens udfordringer. Det er budskabet fra den prisbelønnede havedesigner Stefano Marinaz, som har tegnestuer i både London og Utrecht, er kåret som en af de 50 bedste havedesignere af det engelske House and Garden og har modtaget adskillige priser for hans innovative tilgang til bæredygtigt havedesign.

I oktober lægger han vejen forbi Danmark for at holde foredrag i Roskilde, Vejen og Viborg om fremtidens have, bæredygtighed og biodiversitet. Her vil have give konkrete tips til danske haveejere om bl.a. håndtering af regnvand, valg af planter og skabelsen af en have, der kan modstå fremtidens udfordringer.

Det er Haveselskabet og Landskabsarkitekternes Forening, der har inviteret Stefano Marinaz. Ifølge Louise Møller, der er landskabsarkitekt, gartner og fagredaktør i Haveselskabet, er Stefano Marinaz et fremadstormende navn i haveverdenen – en ’rising star’, som haveejere i England og Holland allerede kender særdeles godt for sin kreative og innovative måde at indrette haver på. Danske haveejere bør derfor skrive sig hans navn bag øret.

”Vi kommer ikke uden om, at klimaet ændrer sig, og derfor kommer vi heller ikke uden om, at vores måde at designe haver på vil ændre sig. Stefano Marinaz er relativt ung, og han har en helt særlig måde at kombinere havedesign og æstetik med natur og biodiversitet. Han kan tage os med ind i fremtiden og se, hvad det er for udfordringer, vi som haveejere står over for og bliver nødt til at tage alvorlige,” siger Louise Møller.

Hun påpeger, at en vild have fra Stefano Marinaz’ hånd ikke nødvendigvis ligner vild natur, men netop en designet have. Hans tilgang til indretning af haven er nemlig, at der skal være plads til insekter og natur, men også til mennesker.

Når bare vi skaber levestederne, skal naturen nok komme

Stefano Marinaz har forud for sit besøg til Danmark givet et interview til Haveselskabets magasin HAVEN. Her forklarer han, at han ofte ser tilbage i tiden for at finde svar på fremtidens udfordringer.

”Jeg synes, vi skal se tilbage til dengang, hvor teknologien endnu ikke fandtes. Man kan skabe vidunderlige haver med enkle materialer. Og når vi holder det enkelt, kan vi samtidig skabe komplekse beplantninger, som fanger øjet”, forklarer Stefano Marinaz i HAVEN.

Han peger også på, at klimaforandringerne vil give os varmere somre, og at vi derfor bør plante flere træer, som kan give os skygge og køle omgivelserne ned.

”Haver skal bidrage til, at mennesker har det godt – både fysisk og psykisk. Men vi må samtidig huske, at vi ikke er havens egentlige beboere. Vi låner bare området. Haver er hjem for bier, guldsmede og alle de andre skabninger. Så for mig handler det meget om at skabe levesteder. Så skal naturen nok indfinde sig, og en have er langt smukkere, når den er fuld af liv,” siger han.

Marinaz’ løsninger kan overføres direkte til danske haver

Ifølge Louise Møller er noget af det, der adskiller Stefano Marinaz’ havedesign fra mange andre og giver det en ekstra spændende dimension, at han arbejder med haver i alle størrelser – fra helt store, næsten parkagtige haver til helt små, kompakte byhaver. Alle steder formår han at tænke både klima og biodiversitet ind. Og så kan de fleste af hans ideer tænkes direkte ind i danske haver, påpeger hun.

”Han arbejder i klimazoner, som vi kan relatere til i Danmark. Forholdene i både England og Holland ligner vores klima i Danmark, og derfor kan vi sagtens bruge hans ideer og tanker i vores haver. Samtidig er der i hans design noget genkendeligt fra de smukke, engelske haver, men også en tydelig inspiration fra store hollandske havedesignere som Piet Oudolf. Det er et meget spændende mix af forskellige lande og kulturer,” siger Louise Møller.

Selv glæder hun sig især til at høre, hvilke tanker Stefano Marinaz’ gør sig om at indrette haven til at modstå ekstremt vejr.

”Det er spændende, fordi det er noget, vi allerede mærker meget i vores egne haver, og jeg glæder mig til at høre, hvordan han synes, at vi skal arbejde med design og plantevalg, både når det gælder det ekstremt våde og det ekstremt tørre vejr,” lyder det fra Louise Møller.

Tre foredrag med Stefano Marinaz i Danmark

Stefano Marinaz besøger Danmark i oktober med sit foredrag ”Fremtidens bæredygtige og biodiverse have”:

• 21. oktober i Roskilde (Roskilde Tekniske Skole)

• 22. oktober i Vejen Vejen Business College)

• 23. oktober i Viborg (Asmildkloster Landbrugsskole)

Billetter koster 300 kr. – eller 150 kr., hvis du er medlem af Haveselskabet.

Læs mere på Haveselskabet.dk

Havedesigner Stefano Marinaz har vundet flere priser for sit arbejde.

Hvem er Haveselskabet?

Haveselskabet er en NGO, der har til formål at fremme interessen og kendskabet til at dyrke have. Haveselskabets knap 30.000 medlemmer er lige så forskellige som deres haver – haveglæden den deler de. Nogen er til vildt pæn have, andre til køkkenhave. Haveselskabet har siden 1900 udgivet medlemsmagasinet HAVEN, der udkommer 10 gange om året. Læs mere og få masser af ny haveviden på haveselskabet.dk.

Årets (nye) gang i haven: Det er nu, du skal plante nyt – et forandret klima gør det svært resten af året3.10.2024 11:03:04 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i oktober.

Årets (nye) gang i haven: En oplagt årstid at gå amok i haven – og ruste den til de store vejrudsving30.8.2024 11:07:44 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i september.

'Månedens plante' skal give sundere og mere robuste haver – og give haveejerne flere succesoplevelser14.8.2024 14:13:01 CEST | Pressemeddelelse

Danskerne er vilde med at plante nyt i haven, men alt for mange nye planter mistrives eller dør. Det vil tre af havebranchens erfarne aktører lave om på med projektet ’Månedens plante’, der skal give haveejerne sundere planter, som kan modstå dansk vejr og klima. Bag tiltaget står Danske Planteskoler, Danske Havecentre og Haveselskabet, som også slår et slag for at styrke dansk havekultur og gamle planter, som ellers risikerer at forsvinde.