Blomster bliver til træer – og genanvendeligt pap

Aarhus Symfoniorkester lancerer et grønt initiativ i samarbejde med organisationen Plant et Træ. Fremover vil de traditionelle blomster, der gives til solister og dirigenter ved orkestrets koncerter, blive udskiftet med et symbolsk "træ" lavet af genanvendeligt cellepap. Samtidig støttes arbejdet med at gøre Danmark grønnere med plantning af enkelttræer, frugtlunde ved børneinstitutioner, undervisningsskove, bytræer, alléer og mindetræer rundt om i landet.

Aarhus Symfoniorkester + Plant et Træ

Det er en mangeårig tradition at overrække blomster til solister og dirigenter som en hyldest for deres optræden. Disse blomster importeres ofte fra udlandet, hvilket medfører et betydeligt CO2-aftryk. Ved at udskifte blomsterne med symboltræer tager Aarhus Symfoniorkester et lille skridt i retning af en grønnere fremtid, som stadig viser kunstneren respekt på scenen. Samtidig repræsenterer symboltræerne en opbakning til Plant et Træs arbejde med at plante Danmark mere grønt.

Et grønnere alternativ – og en værdifuld gestus for klimaet

Aftalen med Plant et Træ betyder konkret, at Aarhus Symfoniorkester har indkøbt en hel sæsons forbrug af symbol-træer. Overskuddet fra dette indkøb vil blive brugt i overensstemmelse med Plant et Træ’s formål, nemlig til plantning af enkelttræer, frugtlunde ved børneinstitutioner, undervisningsskove, bytræer, alléer og mindetræer. Orkestretts samarbejde med Plant et Træ vil dermed på langt sigt være med til at gøre en positiv forskel for både miljø og fremtidige generationer.

Med initiativet søger Aarhus Symfoniorkester ikke kun reducere sit eget miljømæssige aftryk, men også støtte en dansk organisation, hvis arbejde har stor betydning for klimaet. Hver gang en solist eller dirigent modtager et symboltræ på scenen, repræsenterer det et konkret bidrag til plantningen af nye træer, hvilket er med til at styrke den danske natur og skabe større CO2-optagelse.

Musikchef i Aarhus Symfoniorkester Jesper Nordin udtaler, "Vi er meget stolte af dette samarbejde med Plant et Træ. Med symboltræerne tager vi ansvar for vores miljøaftryk og bidrager aktivt til at gøre en forskel. Vi ønsker at være en del af en grønnere fremtid, og dette er et lille skridt på vejen. Samtidig håber vi, at denne nye tradition kan inspirere andre kulturinstitutioner til at tænke i mere klimavenlige løsninger."

Lancering 8. november

Samarbejdet lanceres officielt i forbindelse med Fyraftenskoncerten "Savn og sammenhold", fredag d. 8. november 2024 kl. 17.00 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus.

Forud for koncerten vil der kl. 16 fra caféscenen i Musikhuset Aarhus være en kort introduktion til projektet ved Fundraiser for Plant et Træ, Mette Døssing. Her bydes pressen og de inviterede gæster på et glas bobler, og der vil samtidig være mulighed for at tale med repræsentanter fra Plant et Træ og Aarhus Symfoniorkester.

Alle er velkomne. Pressehenvendelser rettes til Christine Hagge Larsen, partnerskabsansvarlig for Aarhus Symfoniorkester, på chhal@aarhus.dk

Om Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 66 fastansatte musikere og den unge Malko-vinder Dmitry Matvienko i front som chefdirigent. Tidligere chefdirigenter inkluderer Marc Soustrot, Giancarlo Andretta, James Loughran and Jorma Panula.

Orkestret varetager en social og kulturel funktion for byen, med særlige koncerter for udsatte borgere samt mere end 100 skolekoncerter om året. I 2018 lancerede orkestret Musikkens Børn – et ambitiøst familieprojekt, der henvender sig til før-skolebørn og deres forældre.

I 2021 lancerede orkestret en række nye koncertformer – KonTAKTVelLyd og Fyraftenskoncerten – som hver især udvider koncertoplevelsen og sætter publikum i centrum ved henholdsvis at tilbyde direkte interaktion med orkestret og musikken, et musikalsk rum med plads til ro og fordybelse, og endelig koncerter, der prioriterer socialt samvær og fredagshygge.

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 66 fastansatte musikere.