Lidl Danmark: ”Differentieret moms vil forbedre danskernes sundhed”
Torsdag den 10. oktober præsenterede Skatteministeriet en ny analyse af fordelene og ulemperne ved at nedsætte momsen på frugt og grønt. Hos Lidl Danmark støtter man op om en momsnedsættelse, da et forsøg i dagligvarekæden har vist, at det øger salget af frugt og grønt markant.

En momsnedsættelse på frugt og grønt vil få kunderne til at ændre indkøbsvaner i en sundere retning. Det er én af konklusionerne i Skatteministeriets rapport fra den 10. oktober 2024, der undersøger fordele og ulemper ved momsnedsættelsen på frugt og grønt.
Rapporten fremhæver, at en momsnedsættelse har klare sundhedsmæssige effekter, men fremhæver også, at en differentieret moms kan øge de administrative og tekniske omkostninger for både erhvervslivet og Skatteforvaltningen. I Lidl Danmark mener man dog ikke, at indførslen af differentieret moms bør være et problem:
“I Lidl Danmark har vi længe argumenteret for differentieret moms på frugt og grønt. Det skyldes blandt andet, at vi i Lidl arbejder med differentieret moms i flere end 30 europæiske lande, og her oplever vi ingen tilfælde, hvor det for os er forbundet med en øget administrativ byrde. I Lidl mener vi derfor ikke, at de tekniske eller administrative forhindringer skal stå i vejen for tiltag, der styrker danskernes sundhed, og gør det billigere at købe sundere fødevarer. Hvis resten af Europa kan, så kan Danmark også. I Lidl er vi i hvert fald klar,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs.
Har tidligere oplevet succes med momsfri frugt og grønt
I februar og marts 2024 fjernede Lidl et beløb svarende til momsen på al frugt og grønt i sine 162 butikker. Indsatsen var en del af Lidls arbejde med at give danskerne endnu bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de foretager deres dagligvareindkøb. Resultatet af den momsfri-kampagne i februar og marts blev et markant løft på 13 % i salget af frugt og grønt på landsplan.
”Vi kan på baggrund af kampagnen se, at salget af frugt og grønt steg betragteligt i perioden, hvilket især var tydeligt i kommuner uden for de store byer, hvor salget af grøntsager generelt er lavere. F.eks. steg det hele 22,5 % i Lolland kommune. Lavere priser er derfor en del af løsningen, da det giver danskere med et strammere budget mulighed for lægge flere grøntsager i indkøbskurven, hvilket kan medvirke til at forebygge både overvægt og kræft og mindske den sociale ulighed” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs.
Fakta:
- Lidl lancerede en momsfri-kampagne i perioden fra d. 1. februar til d. 31. marts 2024.
- Omsætningen på frugt og grønt steg med 13 % i perioden.
Kommuner med den største stigning i salget af frugt og grønt i forbindelse med Lidls momsfri-kampagne
- Vesthimmerland Kommune: 31 %
- Faxe Kommune: 23,5 %
- Dragør Kommune: 22,5 %.
- Lolland Kommune: 22,5 %
- Køge: 22 %
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 162 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum