Danmarks Frie Forskningsfond lancerer ny fondsstrategi

Danmarks Frie Forskningsfond præsenterer nu sin nye strategi for 2024-2026, Fri forskning i en verden under forandring, der skal skabe et solidt grundlag for dansk forsknings fortsatte udvikling.

Læs Danmarks Frie Forskningsfonds strategi 2024-2026  her

Danmarks Frie Forskningsfonds (DFF) nye strategi ”Fri forskning i en verden under forandring” har tre pejlemærker: Strategien skal styrke dansk forskning i verdensklasse, understøtte fri forskning i en verden under forandring og tilpasse sig nye paradigmer for forskningsbedømmelse.

Bestyrelsesformand Søren Serritzlew udtaler: "Med sin nye strategi vil fonden ikke kun fremme de mest banebrydende idéer, men også arbejde for at fremme den frie forsknings udfoldelse i et forandret forskningsfinansierende landskab. Vi tror på, at det vil skabe grundlaget for den viden, der skal forme fremtidens Danmark og verden – og i en tid, hvor verden ændrer sig hastigt, og udfordringer som klima, teknologi og global sikkerhed kræver nye løsninger, er det afgørende, at forskerne får mulighed for at arbejde frit og originalt."

Med denne strategi vil fonden styrke fri forskning, sikre diversitet og kvalitet i forskningen og tilpasse sig et forandret forskningsfinansierende landskab, og på den måde skabe et solidt grundlag for dansk forsknings fortsatte udvikling.

Verden under forandring: Fri forskning er fundamentet
Ved at fremme fri forskning, som kan skabe ny viden og erkendelser, kan fonden være med til at understøtte, at vi som samfund kan håndtere store samfundsudfordringer såsom klimaforandringer, sundhed og digital omstilling. Samtidig vil fonden gennem øget fokus på formidling og transparens arbejde for, at forskningen i endnu højere grad bidrager til en frugtbar og åben forskningskultur.

Med den nye strategi vil fonden desuden intensivere sit fokus på samspillet med private fonde for at sikre bred finansiering af forskningsidéer samt arbejde målrettet på at fremme internationalt samarbejde i en ny geopolitisk virkelighed. Desuden sætter strategien fokus på retningslinjer for brugen af kunstig intelligens og fremme af Open Science, som skal øge transparensen og tilgængeligheden af forskningsresultater i hele samfundet.

Læs Danmarks Frie Forskningsfonds strategi 2024-2026  her

Faktaboks: Om Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) finansierer forskning af højeste internationale kvalitet og styrker den nybrudsskabende forskning i Danmark.

Danmarks Frie Forskningsfond finansierer fri forskning, dvs. forskning baseret på forskernes egne idéer inden for og på tværs af videnskabelige områder.

Herudover rådgiver fonden uddannelses- og forskningsministeren, regeringen og Folketinget i forskningsfaglige spørgsmål. Det sker med baggrund i ekspertise og faglig diversitet gennem fondens 84 bestyrelses- og rådsmedlemmer, der alle er anerkendte og aktive forskere.

Om Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) finansierer forskning af højeste internationale kvalitet og styrker den nybrudskabende forskning i Danmark. Fonden investerer i risikovillig forskning, der er baseret på forskernes idéer inden for og på tværs af videnskabelige områder. Fonden uddeler også hvert år tematiske midler til politiske og strategiske satsninger.