Fors klæder fremtidens byggeindustri bedre på til sortering af byggeaffald

Når vi sorterer byggeaffaldet, er der bedre muligheder for genanvendelse. Skoletjenesten hos forsyningsselskabet Fors tilbyder et målrettet undervisningsforløb til elever fra NEG i Holbæk, der skal klæde fremtidens byggebranche bedre på til affaldssortering.

Billedet viser en container med byggeaffald og nogle elever iført gule veste, der modtager undervisning på genbrugspladsen.
Skoletjenesten hos Fors klæder bygge- og industrielever fra NEG Holbæk på til at sortere byggeaffaldet Fors

Hen over efteråret lægger bygge- og industrielever fra NEG i Holbæk vejen forbi Holbæk Genbrugsplads. Her skal de møde Ida Torp Girotti fra skoletjenesten i Fors. Hun har tilrettelagt et særligt forløb med fokus på sortering og genanvendelse af byggeaffald.

Forløbet blev til sidste år på baggrund af en henvendelse fra skolen, der dengang hed EUC Nordvestsjælland, til Fors. Skolen ønskede at klæde deres bygge- og industrielever godt på til at sortere deres byggeaffald ude på genbrugspladserne.

”Det handler grundlæggende om at skabe bevidsthed hos eleverne om vigtigheden af affaldssortering. Under forløbet skal eleverne tilegne sig viden om genbrug og genanvendelse, ligesom de selvfølgelig selv skal sortere noget byggeaffald. Når de får indblik i, hvordan affaldsfraktionerne håndteres hos os på genbrugspladsen, er det også lettere at udføre arbejdet på de byggepladser, de vil komme på under og efter uddannelsen,” siger Ida Torp Girotti, projektleder i Skoletjenesten hos Fors A/S.

Fors har i forvejen en høj genanvendelsesprocent på over 86, hvilket i høj grad skyldes, at kunderne – også håndværkerne – allerede er gode til at sortere og til at spørge genbrugsvejlederne på pladsen, når de er i tvivl.

I alt ti hold bygge- og industrielever fra NEG Holbæk skal igennem undervisningsforløbet hos Fors på Holbæk Genbrugsplads hen over efteråret 2024.

Fakta

• Hvert år modtager Fors A/S ca. 33.000 tons affald på vores fem genbrugspladser (2023).
  • 86,5 procent (2023) af det affald, der indleveres på genbrugspladserne i Holbæk Kommune, bliver genanvendt i nye produkter/materialer.
  • Begrebet ’byggeaffald’ dækker kort sagt over det affald, der skabes, når noget bygges op, rives ned, bygges til, renoveres mv. Det affald, vi oftest ser i den forbindelse, er beton, mursten og tegl, jord, sanitet, træ til genbrug, trykimprægneret træ, gips, isolering, vinduer og døre med rammer, hård pvc, asfalt, tagpap mv. Byggeaffald udgør ca. halvdelen af det affald som afleveres på genbrugspladserne og kommer både fra erhverv og private.