Syv virksomheder i spil til CSR-priser for deres indsats med at få alle med i et arbejdsfællesskab

Videnshuset Cabi uddeler for 25. gang CSR People Prize. I år med tre kategorier. Priserne går til virksomheder, der gør en ekstra indsats for at inkludere udsatte på arbejdsmarkedet eller gør en særlig indsats for sårbare unge.

I år er syv virksomheder med i kampen om at vinde en af de tre CSR-priser, som uddeles af videnshuset Cabi. Foto af Esben Elgård Rasmussen, Cabi.

Selvom ledigheden herhjemme er lavere end nogensinde før, er der fortsat alt for mange danskere, der på grund af fysiske eller psykiske udfordringer har svært ved at få foden inden for på arbejdsmarkedet.

Glædeligvis yder et stigende antal virksomheder en stor indsats for at få alle med i et arbejdsfællesskab – og de virksomheder, der er bedst til den opgave, fortjener at blive hyldet. Det gør Cabi ved at uddele CSR People Prize 2024.

Cabi har uddelt prisen siden 1999, og ved årets prisuddeling er syv virksomheder nomineret i tre forskellige kategorier; én for store virksomheder med mere end 250 medarbejdere, én for SMV’er med færre end 250 på lønningslisten og én for virksomheder, der udmærker sig ved at gøre en forskel for unge medarbejdere.

De nominerede virksomheder, der på hver deres måde er frontløbere, når det gælder om at tage socialt ansvar, kommer fra forskellige brancher og tæller et lille, privatejet ejendomsselskab fra Viborg, en it-reparationsvirksomhed fra Hvidovre, en logistikkoncern fra Hinnerup, en rengøringsvirksomhed fra Brøndby, en børnetøjs-webshop fra Esbjerg, et byggemarked fra Slagelse og en randrusiansk virksomhed, der arbejder med genbrug af elektronik.

En naturlig del af forretningen
En erfaren jury har udvalgt de nominerede blandt et bredt felt med mere end 50 indstillede virksomheder. Juryens formand Mette Rønnau, direktør for Cabi, fortæller, at det i år har været en svær opgave at udvælge de nominerede i et særdeles stærkt felt:

”Hvor det tidligere var enkelte ildsjæle, der tog ansvar for at drive en virksomheds sociale ansvar, er det i dag mere almindeligt at inkorporere indsatsen i virksomhedens forretningsmodel. Vi kan også se, at virksomhederne i dag er bevidste om, at de formentlig skal afsætte ekstra ressourcer og skabe andre fysiske rammer, når en medarbejder fra kanten af arbejdsmarkedet onboardes. Men de ved også, at det senere kommer til at smitte positivt af på både den økonomiske og sociale bundlinje,” siger hun.

Inspiration til andre
Fra den samlede jury, der består af syv personer med særlig indsigt i arbejdsmarkedet, erhvervslivet, forskningens verden, det kommunale beskæftigelsesområde og sociale investorer, lyder der stor ros til især SMV’erne for deres engagement:

”Vi oplever, at flere og flere små virksomheder er gode til at tænke socialt ansvar ind som en naturlig del af deres rekrutteringsstrategi. De er hurtige til at spotte, hvilke opgaver der passer til mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet – og så går de til kommunen eller jobcentret og får skabt kontakt til mulige kandidater,” konstaterer juryen.

Ifølge juryen kan fortællingerne fra de enkelte nominerede tjene til inspiration for andre virksomheder, der gerne vil gøre mere for at skabe et inkluderende arbejdsmarked.

”Der er mange måder at tænke social ansvarlighed på. Din virksomhed kan indrette en arbejdsstation til en autist, tage en misbruger i virksomhedspraktik, ansætte en ung i fritidsjob, tilbyde få timers arbejde til en hjemløs gennem det sociale frikort, tilbyde en stressramt et fleksjob eller sætte gang i en indsats, der skaber god trivsel for alle i organisationen. Blandt de nominerede er der stærke eksempler på virksomheder, der lykkes med den opgave,” lyder det.

De nominerede til CSR People Prize 2024 er:
Efter en nøje gennemgang af alle indstillede virksomheder har juryen valgt følgende nominerede:

Virksomheder med mere end 250 ansatte:
Profil Service, rengøringsvirksomhed, Brøndby
Frode Laursen, transport, lager og logistik, Hinnerup.

Virksomheder med færre end 250 ansatte:
El Recycling, genanvendelse af elektronik, Randers
GladTeknik, it-service- og reparation, Hvidovre
Gjørtler Ejendomme, ejendomsselskab og tømrervirksomhed, Viborg.

Virksomheder, der udmærker sig ved at gøre en forskel for unge medarbejdere:
Kids-World, webshop med børnetøj, Esbjerg
Harald Nyborg, byggemarked, Slagelse
GladTeknik, it-service- og reparation, Hvidovre.

Vær med til at hylde vinderne
Vinderne af de enkelte kategorier afsløres ved CSR People Prize 2024 torsdag den 14. november 2024 hos GAME Streetmekka i København med start kl. 12.00.

Arrangementet er åbent for alle, og du kan se programmet for dagen HER

For yderligere information, kontakt:

Mette Rønnau, direktør Cabi, telefon 2083 4964, e-mail mer@cabiweb.dk

Information om konferencen: Signe Bloch-Krarup, chefkonsulent Cabi, telefon 2227 5629, e-mail: sb@cabiweb.dk

Øvrige pressehenvendelser: Dorthe Lund, presseansvarlig Cabi, telefon 4016 3101, e-mail: dol@cabiweb.dk

Billeder

Foto af Esben Elgård Rasmussen, Cabi.