Flere og flere klager: Billetformidlere sætter rejsende i knibe
Hver tredje dansker har købt flybilletter gennem en billetformidler, men man skal være klar over, at det kan skabe store problemer, hvis noget galt på rejsen. Sådan lyder det fra Trafikstyrelsen. Samtidig ser Gjensidige og Gouda Rejseforsikring en stigende tendens i antallet af klager, der involverer billetformidlere.elon

Mulighederne er mange, og priserne kan være meget forskellige. Det kræver grundig research for danskere, der skal booke flybilletter til ferien, hvis man vil sikre sig de bedst mulige billetter, når det kommer til pris og komfort.
Det har billetformidlere gjort utroligt nemt for forbrugerne. Så længe der ikke går noget galt på rejsen. Data fra Trafikstyrelsen viser nemlig, at i 28 procent af de klager de har modtaget over flyselskaber i 2024, er billetterne købt gennem en bookingportal eller rejsebureauer.
Det kan som forbruger være besværligt at gennemskue, hvordan man er stillet, når man vil klage, og man har købt sin billet via en billetformidler. Der er dog gode råd at hente, når drømmeferien skal bestilles, lyder det fra Line Elikofer, der er kontorchef i Trafikstyrelsen:
”Rent juridisk står man bedst, hvis man booker direkte gennem ét flyselskab, og at man laver én samlet booking, uanset om rejsen har flere etaper. Ellers risikerer man, at der ikke er mulighed for erstatning i forbindelse med forsinkelse eller aflysning,” siger Line Elikofer og uddyber:
”For eksempel er man som udgangspunkt selv ansvarlig, hvis man bestiller igennem en bookingportal, og mellemlandinger undervejs betyder, at man misser det næste fly.”
Hver tredje har købt rejse gennem billetformidler
I en ny undersøgelse, som er lavet af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, svarer hver tredje dansker, der har rejst til udlandet inden for de seneste fem år, at de på et tidspunkt har benyttet sig af en billetformidler.
Men selvom det kan være fristende at spare både tid og måske endda penge ved at bruge en billetformidler, så mener fagchef i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, at folk bør tænke sig om en ekstra gang, inden de køber sin rejse.
“Som rejsende er det vigtigt, at man kan være tryg ved, at man får hjælp og eventuelt erstatning, hvis der sker uforudsete hændelser. Vil man være sikker på det, så er det vores klare anbefaling, at man køber sine flybilletter direkte gennem europæiske flyselskaber, eller at man benytter sig af rejsebureauer og køber en pakkerejse, hvor man ved, at der er styr på tingene fra udrejse til hjemrejse.”
Hvis man oplever udfordringer på flyrejsen, kan man finde svar på spørgsmål og klage gratis på hjemmesiden www.flypassager.dk, som Trafikstyrelsen står bag.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 904 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i september 2024.
Har du købt flybilletter gennem en billetportal som Kiwi.com, Ticket.com eller Flybillet.dk? |
|
Ja |
30% |
Nej |
68% |
Ved ikke |
3% |
Totalsum |
100% |
Tal fra Trafikstyrelsen
Trafikstyrelsen har fra og med 01-01-2024 og 25-09-2024 modtaget i al 1.420 klager over flyselskaber. Ud af disse er billetten i 395 tilfælde købt gennem en formidler (både billetportaler og rejsebureauer).
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver tredje glemmer vigtigt tjek efter ophold udendørs16.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom flåtsæsonen er over os, glemmer hver tredje dansker at tjekke for flåter efter ophold udendørs. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Nye tal: Tre lovovertrædelser fylder, når danskerne får klip i kørekortet14.5.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 220 gange om dagen bliver en bilist herhjemme sigtet for en forseelse i trafikken, der fører til et klip i kørekortet. Samlet set løb det op i 81.000 klip i 2024, og særligt tre overtrædelser fylder i statistikken. Det viser nye tal, som Anklagemyndigheden har udleveret til Gjensidige.
Mange danskere bekymrede for el-ladcykler8.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
El-ladcykler fylder stadig mere på cykelstierne herhjemme, men selvom de generelt set bliver opfattet positivt, så er mange danskere bekymrede for, at der ofte bliver kørt hasarderet på dem, og at de er til fare for trafiksikkerheden. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Til fare for medtrafikanter: Så mange biler kører rundt med glasskader i forruden6.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver femte danske bilist har indenfor de seneste to år kørt rundt med en glasskade i bilen i længere end en uge. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flere vil rejse i Europa: Global usikkerhed påvirker danskernes ferieplaner1.5.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Global usikkerhed er blevet en del af danskernes hverdag, og det får en betydning, når ferieglade danskere om kort tid rejser ud i verden på sommerferie. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, at hver anden dansker ændrer rejsemønster på grund af den geopolitiske situation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum