Kongeparret med Islands præsident til grøn erhvervskonference i DI

Når det danske kongepar i disse dage for første gang er værter for et statsbesøg spiller erhvervslivet en stor rolle. Onsdagens besøg af Islands præsident Halla Tómasdóttir med et følge af 50 islandske virksomheder og Kongeparret til energikonference i Dansk Industri vil styrke dansk-islandsk erhvervssamarbejde - især om udvikling af grøn energi.

H.M. Kongen og adm. direktør for DI Lars Sandahl Sørensen tog imod Islands præsident Halla Tómasdóttir i Dansk Industri onsdag morgen. Foto: Michael Stub

Danmark og Island er nære nordiske partnere. Og besøget af Islands præsident Halla Tómasdóttir med hele 42 af de største islandske virksomheder markerer, at erhvervssamarbejdet spiller en stor rolle i partnerskabet. Det samarbejde – især på det grønne område - bliver styrket onsdag, hvor det danske kongepar og præsidenten deltager i en heldags grøn erhvervskonference i Dansk Industri.

- Jeg er stolt af og glæder mig til at byde både kongeparret og det islandske præsidentpar til konference i Dansk Industri, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- Jeg ser frem til at udnytte det islandske besøg til at udvikle samarbejdet med Island på det grønne energiområde. De næste mange år vil byde på stigende befolkning og økonomisk fremgang i Island, hvilket giver grobund for øget dansk eksport – både grøn og traditionel.

Danske virksomheder eksporterede for 8 mia. kr. til Island i 2023, og målt per indbygger er islændingene nogle af dem, der er allermest glade for danske produkter. Det fortsætter. De kommende år vil også byde på højere vækst i Island end på vores traditionelle markeder, og med besøget af Kongeparret og præsident Halla Tómasdóttir i Dansk Industri indledes et tættere samarbejde om grøn energi.

- Den samlede befolkning er ikke meget større end indbyggertallet i Aarhus kommune, så Island kan som eksportmarked ikke måle sig med Tyskland eller USA. Men målt per indbygger, så er de op mod 400.000 islændinge nogle af vores vigtigste handelspartnere, siger adm. direktør i Dansk Industri  Lars Sandahl Sørensen.

Islands energisystem er præget af store mængder vandkraft og geotermisk varme. Landet er i gang med at investere i mere vindenergi, grøn brint og fangst, lagring og anvendelse af CO2. Det åbner nye muligheder for danske virksomheder. Island har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningerne med 55 procent fra 1990-niveau inden 2030.

Den islandske delegation stiller op med hele 50 primært grønne energivirksomheder, men også biosolutions og rådgiverbranchen er til energikonference i Dansk Industri.

- Der er en overvældende interesse fra islandsk erhvervsliv for at handle med Danmark. Det er virkelig positivt, og det fortæller også historien om, at danske grønne energivirksomheder har meget attraktive og innovative produkter og rådgivning, siger Lars Sandahl Sørensen.

Erhvervskonferencen i Dansk Industri varer hele dagen. Kongeparret deltager om morgenen, mens den islandske præsident deltager i flere timer både formiddag og eftermiddag. Den danske klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard deltager også i konferencen.

Lars Bøgeskov, pressekoordinator i DI, 22363138, LARB@DI.DK