Ungdommens Røde KorsUngdommens Røde Kors

Unge står op mod fordomme om sygdom: Vi er faktisk lidt som superhelte

I dag skyder Ungdommens Røde Kors kampagnen Sygt Ung i gang. Over de næste tre uger sætter kampagnen fokus på børn og unges egne fortællinger om at leve med psykisk eller fysisk sygdom.

Nikolaj, Danielle, Frederikke, Karoline og Alex Høgh Andersen er med i kampagnen Sygt Ung, der skal bryde med tabuer om at være ung og have en sygdom. Foto: Camille Kirkegaard

”Jeg vil godt have, I ved, at jeg er meget mere end min sygdom. Selvom der er meget, jeg ikke kan, så er der stadig rigtig meget, jeg godt kan. Og at jeg lever faktisk et rigtig bæredygtigt liv for mig selv. Et godt liv.”

Så enkelt kan det siges for Frederikke Wallenius, der gennem årene har kæmpet med depressioner og har været indlagt i psykiatrien. Hun håber, at hendes historie kan være med til at nuancere fortællingen om at være ung og have psykisk sygdom.

Dét er netop afsættet for kampagnen Sygt Ung hos Ungdommens Røde Kors. Kampagnens mål er at bekæmpe stigmatisering og tabu ved at fokusere på børn og unges historier på en måde, der giver håb og viser, at alle er mere end deres sygdom. Kampagnen er målrettet andre unge og skal være med til at skabe større forståelse og åbenhed mellem hinanden.

”Vi er faktisk lidt som superhelte”

Det kan være en kæmpe udfordring at være syg og indlagt, når man er barn eller ung. For nogen kan det være svært at holde kontakten med venner og skolekammerater og dyrke fritidsinteresser, og ens liv kan blive ”sat på pause”. Men selvom helbredet til tider koster både tid og kræfter, er man ikke fritaget fra at være ung, mener Karoline Gyldenstjerne, som har sygdom i flere af sine organer. Hun vil gerne være med til at sætte fokus på alt det, man kan på trods:

”Der har været perioder i mit liv, hvor jeg har været nødt til at være meget på sygehuset. Så det har jo taget rigtig meget tid for mig helt konkret i min hverdag. Men jeg er virkelig stolt af alt det, jeg kan: at jeg har mit studie og mit arbejde, og jeg har min træning, og jeg har mine venner og min kæreste og alle de rigtig fantastiske ting i livet,” siger Karoline.

Det er noget, som Frederikke kan tilslutte sig:

”Det er jo mega komplekst, synes jeg. Fordi en ting er, at man er ung. Det er jo en problemstilling i sig selv. Det er megasvært, og der er hormoner, og nye ting, der sker første gang. Og så oven i hatten have en sygdom. Det er jo benhårdt, men jeg synes også, det er lidt sejt. Alt det, alle andre unge kæmper med, det kæmper vi også med. Vi har bare også en sygdom. Vi er faktisk lidt som superhelte,” siger hun.

Fortællinger, der forandrer

Ungdommens Røde Kors har som en del af kampagnen allieret sig med flere seje unge mennesker, der selv har erfaring med sygdom, og som har modet til at stå frem med deres historier. Ungdomsorganisationens ambassadør, skuespilleren Alex Høgh Andersen, som også har kæmpet med angst og spiseforstyrrelser, er også med i kampagnen.

I de næste uger vil Frederikke, Karoline og andre unges fortællinger komme ud på Ungdommens Røde Kors’ Instagram, Facebook og TikTok for at starte samtalen om, hvad det vil sige at være ung med sygdom, og hvordan vi sammen kan skabe et sygt godt ungdomsliv.

Fakta

Ungdommens Røde Kors er Danmarks største humanitære ungdomsorganisation med 4.000 frivillige og 10.000, der deltager i organisationens sociale aktiviteter.

Unge frivillige driver fx 17 børne- og ungecaféer på hospitaler i hele landet – både på somatiske og psykiatriske afdelinger. Her skaber frivillige og patienter sammen et frirum, hvor sygdom, behandling og medicin kan komme på afstand for en stund, mens man bare fokuserer på at være barn og ung sammen med andre.

Om Ungdommens Røde Kors