DIF Skole OL fordobler antal elever i indskolingen

Over 17.400 børn er indtil videre tilmeldt Skole OL for indskolingen, hvilket er mere end en fordobling fra sidste år.

Over 17.400 børn er tilmeldt Skole OL for indskolingen, der er aktiviteter, der bedst kan beskrives som sjove lege og stafetter, hvor der er fokus på grundmotorik, fællesskab og at alle elever bidrager til et samlet resultat. DIF Skole OL

Hvor hurtigt kan man rulle som en panda og hjælpe hinanden med at holde en ballon i luften? Det er nogle af de aktiviteter, som over 17.400 tilmeldte skoleelever skal prøve kræfter med efter efterårsferien. For til Skole OL for 0.-3. klasse skal eleverne prøve aktiviteter, som bedst kan beskrives som sjove lege og stafetter, hvor der er fokus på grundmotorik, fællesskab og at alle elever bidrager til et samlet resultat.

”Det er inspirerende at se den markante stigning i antallet af deltagere i DIF Skole OL for indskolingen. Det viser, hvor stor efterspørgsel der er for at skabe sjove og inkluderende idrætsaktiviteter for de mindste børn. Vi ved, hvor vigtigt det er at styrke børns trivsel og glæde ved bevægelse fra en tidlig alder, og det kan vi være med til gennem Skole OL,” siger Morten Mølholm, direktør i DIF (Danmarks Idrætsforbund).

I 2024 er hele 17.429 børn fra 825 klasser fordelt på 332 skoler i 85 kommuner indtil videre tilmeldt i den landsdækkende idrætsbegivenhed. Det er over en fordobling af tilmeldinger fra sidste år, hvilket understreger den stigende interesse for bevægelse og fællesskab blandt børn i indskolingen.

Bevægelse styrker elevernes trivsel og fællesskab

Gennem DIF Skole OL får eleverne mulighed for at opleve glæden ved fysisk aktivitet gennem lege og stafetter, der gør idræt sjovt og motiverende. Det oplever idrætslærer Mirela-Claudia Ilies fra Norddjurs Friskole hos hendes elever.

”Vi har tilmeldt eleverne Skole OL igen, fordi det har styrket elevernes fællesskab og samarbejdsevner, og fordi de skal arbejde sammen om de forskellige aktiviteter. Samtidig har det været en sjov og motiverende måde at få mere bevægelse ind i skoledagen, hvilket har øget deres lyst til at være fysisk aktive. Derudover har Skole OL givet eleverne en følelse af succes og stolthed, både individuelt og som klasse samt bidraget til en positiv skolekultur,” siger Mirela-Claudia Ilies, der har tilmeldt sine klasser fra 0.-3. klasse.

Bevægelse og sportsånd uden for idrætstimerne

Ud over at sætte et fokus på grundmotorikken bliver eleverne, der er tilmeldt Skole OL for indskolingen også introduceret for den gode sportsånd og et styrket fællesskab. Idrætslærer Nicklas Kjær Thomsen fra Nordstjerneskolen har haft sine elever med flere gange og skrevet Skole OL ind i årsplanerne og anbefaler, at man også bruger Skole OL uden for idrætstimerne.

”For os er Skole OL blevet en fast del af undervisningen og vi oplever, at eleverne ser frem at være med i Skole OL, når vi nærmer os efteråret. Det har styrket fællesskabet og har skabt en helt særlig holdånd blandt eleverne. For et godt klassemiljø bliver ikke kun skabt i idræt, men også i de andre fag, hvor man kan inddrage bevægelse. Derfor bruger vi Skole OL i alle fag, da det er gode brainbreaks for eleverne, der nyder, at det giver dem en anderledes undervisning,” siger Nicklas Kjær Thomsen.

Skole OL for indskolingen skydes i gang i uge 43 og løber frem til og med uge 47. Gennem disse fem uger vil eleverne få mulighed for at dyste i forskellige aktiviteter og stafetter og samtidig lære om samarbejde, fairplay og sportsånd.

Med et rekordhøjt deltagerantal understreger DIF Skole OL sin position som en af landets vigtigste idrætsbegivenheder for børn, og man håber på, at den positive udvikling vil fortsætte i de kommende år.

Fakta:

DIF Skole OL for indskolingen er en gratis online klassekonkurrence, som kører i uge 43-47. Klassekonkurrencen er for 0.-3. klasser fra hele landet og består af fem sjove aktiviteter, som klasserne sammen prøver kræfter med i idrætstimerne i løbet af ugerne.

De fem aktiviteter sætter fokus på bevægelsesglæde, klassefællesskab og basale idrætsfærdigheder og kan bedst beskrives som sjove lege og stafetter, hvor klassens indsats sammen som et hold er i centrum.

Læs mere om Skole OL for indskolingen her: https://skoleol.dk/indskolingen/

Antal tilmeldte til Skole OL for indskolingen pr. 9. oktober:

Antal elever: 17.429 elever

Antal klasser: 825 klasser

Antal skoler: 332 skoler (fra 85 kommuner)

i 2023 deltog 7.037 elever.

Antal tilmeldte elever, klasser og skoler til Skole OL for indskolingen

Region

Antal elever

Antal klasser

Antal skoler

Hovedstad

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

I alt

DIF Skole OL

Links

DIF Skole OL er hele Danmarks officielle olympiske lege for skoleelever fra 0.-8. klasse og en appetitvækker på dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL har siden 2009 haft fokus på at sætte børn i bevægelse ved at skabe aktiviteter, der kan integreres i idrætsundervisningen på alle klassetrin.

Gennem DIF Skole OL møder børnene en bred vifte af forskellige sportsgrene i dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL faciliterer i samarbejde med foreningslivet udviklingen af de deltagende sportsgrene, så børnene møder sporten i øjenhøjde og oplever idræt som sjovt og udviklende i fællesskab med andre gennem klassekonkurrencer.

Alle sportsgrenene formidles med udgangspunkt i de tre børneolympiske værdier: Fællesskab, Færdighed og Fairplay.

Det er DIF (Danmarks Idrætsforbund), der står bag DIF Skole OL, som støttes af Ole Kirk's Fond, Nordea-fonden, TrygFonden og Københavns Kommune. Herudover samarbejder Skole OL med flere specialforbund og kommuner.