Ny rapport slår fast, at vi taber, hvis vi sparer på lediges uddannelse

Det Økonomiske Råd konkluderer i ny rapport, at de foreslåede nedskæringer på uddannelse til ledige har negativ effekt på beskæftigelsen. Det er en tabersag for både samfundet og den ledige, mener HK.

Det Økonomiske Råd har netop udgivet sin halvårlige rapport. HK ser positivt på, at konsekvenserne ved nedskæringer på uddannelse til ledige kommer frem i lyset. Samtidig møder datagrundlaget for analysen af erhvervsuddannelserne kritik af fagforbundet.

Forbundsformand for HK, Anja C. Jensen, er glad for, at rapporten belyser konsekvenserne ved at skære i uddannelse til ledige:

- Regeringens ekspertgruppe vil skære uddannelse for ledige helt ind til benet. Men både samfundet og den ledige, der gerne vil finde et nyt job, taber ved det her. For de foreslåede nedskæringer vil sænke beskæftigelsen, give underskud i statskassen og forringe lediges chancer for at finde et nyt job ifølge de økonomiske vismænd.

- Jeg er glad for, at Det Økonomiske Råd nu peger på de åbenlyse konsekvenser ved at skære i uddannelse til ledige. Og jeg håber, regeringen læser sig ned i den del af rapporten, før den præsenterer sit forslag til en ny beskæftigelsesreform.

Forældet datagrundlag
FH har i en pressemeddelelse taget afstand fra den analyse i rapporten, der drejer sig om erhvervsuddannelserne. FH fremhæver analysens konklusion: at fordi en faglært i løbet af et arbejdsliv tjener mindre end en gymnasieuddannet, er det en dårlig forretning for både samfundet og for den enkelte at vælge den faglærte vej. Den kritik er HK enig i:

- Vi er enige med FH i opmærksomhedspunkterne omkring datagrundlaget i forhold til analysen af erhvervsuddannelserne, og at det gør den mindre brugbar. Det er ikke alle unge, der skal gå gymnasievejen. Det interessante er ikke effekten af at påbegynde en erhvervsuddannelse, men hvad den enkelte får ud af at gennemføre den. Der findes mange gode erhvervsuddannelser, herunder HK-uddannelser, der rummer gode muligheder for et meningsfuldt og vellønnet arbejdsliv, afslutter Anja C. Jensen.