Danske HF & VUC

Ærgrelse hos Dansk HF & VUC: Regeringen lukker en politisk perle

Dagens reformudspil fra regeringen betyder, at hf desværre lukker. Det sker på trods af, at hf er en politisk perle, der formår at skabe fremragende resultater for en gruppe elever, som ellers for manges vedkommende har svært ved at finde sig til rette i uddannelsessystemet. Omkring 1 mio. danskere har været forbi hf, og i dag tilvælges det særlige studiemiljø på hf af rigtigt mange også unge elever.

Vi har på VUC’erne løftet hf for de unge med dokumenterede gode resultater, hvilket tydeligt ses da 48 % af dem der starter på den toårige hf på VUC er under 18 år. De unge vælger VUC til. Det gælder både for de unge med særlige behov og dem, der havde brug for et andet ungemiljø end på stx. Jeg frygter, at der ikke bliver samme gode muligheder for denne sårbare målgruppe i den nye reform,” fortæller Tue Sanderhage, formand for Danske HF & VUC.

Det ser ud til at regeringen ønsker at se bort fra mange af de nuværende udbydere og at bl.a. VUC’erne ikke får mulighed for at bruge deres kompetencer i forhold til den nye ungdomsuddannelse epx. Derfor kommer Birgit Lise Andersen, formand for Danske HF & VUC (Bestyrelserne) med en opfordring:

Jeg vil kraftigt opfordre politikerne til at sikre, at valg af udbydende institutioner samt eventuelle fusioner skal ske med udgangspunkt i faglighed og ikke tilfældighed, for at sikre de unge på epx gode læringsmiljøer. Det er et kæmpe eksperiment med en hel ungdomsgeneration, hvis man bare skyller gode erfaringer og lærerkompetencer ud med badevandet – man kan ikke bare flytte gode uddannelsesmiljøer med et fingerknips,” siger Birgit Lise Andersen, formand for Danske HF & VUC (Bestyrelserne).

I forhold til de voksne – altså dem som ikke bare går direkte fra grundskolen og videre i uddannelse – så har hf og hf-enkeltfag hidtil været en god mulighed for at få en uddannelse og måske endda en studenterhue senere i livet. Reformen lægger op til, at det fortsat skal være muligt at tage gymnasiale fag som voksen, og også at man kan få hue på, hvis man ønsker dette.

Vi er meget tilfredse med at denne mulighed fastholdes. Det er afgørende for dem der ikke går den lige vej igennem uddannelsessystemet og for dem der skifter spor. Det vil være vigtigt – ligesom med den nye ungdomsuddannelse – at det også bliver i et fagligt og bæredygtigt miljø. Et miljø der har kompetencer til at understøtte voksnes uddannelsesbehov og deres videre vej mod beskæftigelse eller uddannelse. Vi håber meget, at regeringen vil bruge VUC’ernes mangeårige erfaringer med voksenuddannelse,” afslutter Tue Sanderhage.

Om os:

Danske HF & VUC og Danske HF & VUC (Bestyrelserne) varetager interesserne for landets 29 VUC’er, der er fordelt på 65 afdelinger i hele Danmark. De to foreninger arbejder for at udbrede kendskabet til VUC’s uddannelser, og for at sikre at VUC’erne fortsat kan tilbyde undervisning af høj kvalitet til de unge og voksne, som har brug for at uddanne sig i et voksenpædagogisk læringsmiljø.

Følg pressemeddelelser fra Danske HF & VUC

Flere pressemeddelelser fra Danske HF & VUC