Verdo klar med varmeprisen for 2025: Herning stadig blandt landets billigste

Fjernvarmekunderne i Herning kan for første gang siden energikrisen se frem til en prisstigning. Varmeprisen vender tilbage til niveauet fra foråret 2024.

Verdo's hovedkontor i Randers.

Med prisstigningen, der træder i kraft fra årsskiftet, følger Verdo den generelle tendens i energisektoren.

Prisen stiger fra 411,8 kr. til 479,6 kr. inkl. moms for en MWh i Herning. Det betyder, at varmeprisen for et såkaldt ’standardhus’, der er Energistyrelsens definition på et hus med et årsforbrug på 18.100 kWh (inkl. abonnement, bidrag og moms), samlet går fra 12.128 kr. til 13.354 kr. om året. Altså en stigning på 1.226 kr. for hele 2025.

Selvom det kan lyde selvmodsigende, er der reelt tale om, at prisen stabiliserer sig. Det kan man se ved at sammenligne med varmeprisen fra foråret 2024, hvor den lå på 13.316 kr.

Når det alligevel kommer til at fremstå som en prisstigning på varmeregningen, skyldes det almindelig udligning af det, som kunderne har indbetalt aconto. Acontobeløbet er sat efter et forventet forbrug og passer aldrig 100 procent med det faktiske forbrug. Derfor bliver forskellen altid modregnet i den kommende periode. Det er det, der i branchen kendes som over- og underdækning.

Verdo forventer, at Herning med den nye varmepris for 2025 fortsat vil ligge i den lave ende på landsplan. Derfor er der også tilfredshed hos divisionsdirektør for Energi og Forsyning, Jesper Møller Larsen:

”Set i forhold til den generelle prisudvikling i energisektoren, ligger vi godt, og det er jeg glad for. Det er med til at understrege, at fjernvarmen ikke kun er det klimavenlige valg, men også et økonomisk attraktivt valg,” siger Jesper Møller Larsen.

Verdo forsyner samlet mere end 76.000 husstande med varme, heraf omkring 38.000 i Herning.

Verdo's hovedkontor i Randers.
Jesper Møller Larsen, Divisionsdirektør Energi og Forsyning, Verdo
Foto: Jakob Lerche.