Ny bevilling sikrer fortsat hjælp til udsatte familier i Lemvig

Familienetværket Lemvig, der er et partnerskab mellem Lemvig Bykirkes Menighedspleje og Blå Kors Danmark, har fået penge af Social- og Boligstyrelsen til at fortsætte arbejdet med at skabe netværk og fællesskab for familier lokalt.

I Familienetværket kan børn og voksne bl.a. deltage i fællesspisninger og hygge. Foto: Jens Peter Engedal.

Hver anden uge samles familier i Familienetværket Lemvig, som er et gratis tilbud om sociale aktiviteter og fællesspisning til familier, der er pressede af forskellige udfordringer som fx økonomi, sygdom, skilsmisse og lignende.

Familienetværket drives i et samarbejde mellem Lemvig Bykirkes Menighedspleje og den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark.

Det arbejde får nu en håndsrækning fra Social- og Boligstyrelsen, der har bevilliget 596.522 kroner til blandt andet at sikre driften af Familienetværket Lemvig det næste års tid.

"Vi er meget glade for støtten, så vi kan fortsætte det vigtige arbejde. Jeg er dybt berørt over at opleve, hvordan fællesskabet i Familienetværket er livsforandrende for dem, der deltager. Nogle er kommet i job, har mere mod på at opsøge fællesskaber med andre, og en er stoppet med at ryge. Jeg tror, at alle oplever mere håb og glæde i hverdagen, hvilket også smitter positivt af på børnene. Faktisk gælder den positive livseffekt både for frivillige og deltagere. Vi er på en fælles rejse, hvor vi tør være sårbare sammen og beriger hinanden på kryds og tværs," udtaler Karin Juul Jensen, der er projektleder i Familienetværket Lemvig.

Den økonomiske støtte er én blandt fem bevillinger på samlet 2,9 mio. kroner, der går til en række familienetværk, som Blå Kors har partnerskaber med. Ud af det beløb går 596.522 kroner til at sikre driften af familienetværkene i fire midtjyske byer, som, udover Lemvig, tæller Skjern, Viborg og Odder.

Bevillingen kommer fra puljen til støtte af frivilligt socialt arbejde, da Familienetværket i høj grad er båret af frivillige kræfter.

"Ingen familienetværk uden frivillige. Vi er dybt afhængige af, at der er lokale ildsjæle, som vil være med til at skabe nogle gode og trygge rammer for familierne. Nogen hjælper til i køkkenet med madlavning, mens andre skaber gode stunder og aktiviteter for børn og voksne," siger Valborg Hammer, som er familienetværkskonsulent i Blå Kors Danmark.

Familienetværket tilbyder også samtaler og støtte til økonomi og andre udfordringer i hverdagen.

Familienetværket Lemvig mødes mandage i lige uger kl. 16.00-18.30 i Klippen på Østerbrogade 5A.