Kun halvdelen af os ”tør” købe genbrugt elektronik

For få danskere ved nok om, hvad det vil sige at købe brugt elektronik eller at få sin gamle telefon repareret. Det peger en ny undersøgelse på, som Epinion har foretaget for Swappie.

Blandt de adspurgte svarer 53 procent, at de gerne vil købe brugt elektronik. 33 procent svarer nej hertil, mens 14 procent svarer ”ved ikke”.

”Det er naturligvis positivt, at lidt over halvdelen af os gerne vil eje elektronik, som er genbrugt. Men det er alligevel tankevækkende, at det så samtidig er den anden halvdel, der måske ikke er trygge ved det. For skal vi i mål med vores fælles ambitioner om at nedbringe CO2-aftrykket, så er elektronik et godt sted at kigge på,” siger Jeppe Olsen, der er marketing manager for Swappie Danmark.

Alene i 2022 producerede EU fem millioner tons elektronisk affald.

I 2025 forventes det, at mere end 41 milliarder smart devices vil være forbundet online, og smartphones vil udgøre en væsentlig del af dette tal. Dette understreger vigtigheden af at udvikle markedet for renoverede enheder, som har potentiale til at reducere elektronisk affald i Europa markant.

Blandt de adspurgte peger de, der ikke vil købe brugt elektronik primært på, at de føler sig utrygge ved holdbarheden eller at de ganske enkelt foretrækker et produkt, der kommer direkte fra fabrikken.

Men det er en tilgang Jeppe Olsen håber, at Swappie og andre i branchen for genbrugt elektronik kan være med til at ændre.

”Vi skal finde en måde at gøre genbrugt elektronik mere attraktivt. Det narrativ vi fortæller os selv, når vi køber et produkt skal transformeres. Vi køber overvejende med vores følelser, og vi skal på en eller anden måde have ændret den følelse det giver at købe brugt elektronik. Håbet er, at det skal blive noget man gør som præference,” siger Jeppe Olsen.

Pointer fra undersøgelsen:

Hvor tit udskifter du din telefon?

• 64 procent – sjældnere end hvert tredje år
  • 25 procent – hvert tredje år
  • 8 procent – hvert andet år
  • 1 procent – hvert år
  • 2 procent – ved ikke

Hvornår har du senest fået repareret din smartphone?

• 65 procent – aldrig
  • 10 procent – over fem år siden
  • 6 procent – inden for fem år
  • 11 procent – inden for to til tre år
  • 5 procent – inden for det seneste år

Hvad vil motivere dig til at købe brugt elektronik?

• 56 procent – at det er billigere
  • 30 procent – det er trygt, at telefonen er tjekket og repareret af en anden end producenten
  • 27 procent – det er vigtigt for mig at købe bæredygtighed

Om Swappie

Swappie, Europas største iPhone-refurbisher, er den førende end-to-end online-destination for salg og køb af genanvendte og renoverede smartphones. Deres mission er at give folk en måde at opgradere deres telefoner på, som er af høj kvalitet, til at betale og miljøvenlig. Swappie er i øjeblikket til stede i hele Europa, herunder Danmark, Sverige, Italien og Tyskland. Virksomheden voksede i 2022 med et salg på 1,5 mia DKK., og siden starten i august 2016 er Swappie blevet en af de mest innovative og hurtigtvoksende virksomheder i Europa, har udvidet sit team til over 800 ansatte og rejst 1,1 mia DKK fra investorer til dato.

Følg pressemeddelelser fra Swappie

Flere pressemeddelelser fra Swappie