Ministeren for grøn trepart: Værste iltsvind i over 20 år understreger behovet for grøn trepartsaftale

"Ny rapport viser, hvor vigtigt det er, at vi får gennemført den grønne trepartsaftale. Vi skal handle nu, så vi kan få livet tilbage i vores fjorde," siger ministeren for grøn trepart, Jeppe Bruus.

Iltsvindet i de danske fjorde var i september det værste, der er målt i over 20 år. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet.

Rapporten slår fast, at udbredelsen af iltsvind i september i år var 50 procent større end samme tidspunkt sidste år. Det er den hidtil næststørste udbredelse af iltsvind registreret,  kun overgået af iltsvindet i 2002.

"Rapporten viser, at vores havmiljø er under stort pres og mange steder gisper efter vejret. Det sætter en tyk streg under, at vi skal handle hurtigt. Forskellen fra sidste år er, at vi nu har en trepartsaftale, som viser vejen frem. Vi skal tegne et helt nyt grønt Danmarkskort, hvor vi omlægger mere end 15 procent af vores landbrugsareal til skov og natur. Det er en kæmpe opgave. Ikke kun for mig som minister, men for os alle sammen," siger ministeren for grøn trepart, Jeppe Bruus.

Den primære årsag til iltsvindet er tilførslen af store mængder næringsstoffer fra landbruget til vandmiljøet. Iltsvindet er ofte på sit højeste i september og sidste måned var det samlede areal, der er berørt af iltsvind, på 11.000 km2. Det er et areal, som er større end Fyn og Sjælland tilsammen. En sjettedel af området er påvirket af kraftigt iltsvind, hvilket svarer til et areal på størrelse med Lolland-Falster.

Den 24. juni indgik regeringen "Aftale om et grønt Danmark" med parterne i den grønne trepart. Regeringen er sammen med blandt andre Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening og Kommunernes Landsforening enige om, at der skal plantes 250.000 hektar ny skov og tages 140.000 hektar klimabelastende lavbundsjorde ud af drift. Samtidig skal der indføres verdens første CO2-afgift på landbruget.

Regeringen ønsker at afsætte 40 mia. kr. til Danmarks Grønne Arealfond til at omlægge 15 procent af det danske landbrugsareal til moser, skov og natur.

Den grønne trepartstale forhandles i disse dage med Folketingets partier.

Yderligere oplysninger:
Ministeriet for Grøn Trepart
(Pressetelefonen modtager ikke SMS)

Følg pressemeddelelser fra Ministerium for Grøn Trepart

Flere pressemeddelelser fra Ministerium for Grøn Trepart