Historisk iltsvind: Naturfredningsforening advarer mod at slække på kvælstofkrav

Ny rapport fra Aarhus Universitet viser det næstværste iltsvind nogensinde målt – 50 procent mere udbredt end sidste år. Danmarks Naturfredningsforening advarer regeringen og Folketingets partier mod planer om at slække på kvælstofkravene til landbruget.

Liglagen kan forekomme under kraftigt iltsvind og skyldes svovlbakterier, der gør havbunden hvid. Foto: Morten Rasmussen

Billeder af død havbund og gispende fisk gav sidste år genlyd i hele landet, da Danmark blev ramt af det værste iltsvind i 20 år. Nu viser en ny rapport, at iltsvindet i 2024 er endnu værre.

Høje temperaturer har sammen med den alt for høje udledning af kvælstof fra landbrugets brug af gylle og gødning skabt en fatal situation for livet flere steder i de danske fjorde og kystvande.

Præsident i Danmarks Naturfredningsforening kalder situationen katastrofal.

– Danmark står i en katastrofal situation i forhold til vores havmiljø. Vores intensive landbrugsproduktion har haft en alt for stor udledning af kvælstof, og vi efterlader en markant ringere natur til kommende generationer, hvis ikke der bliver rettet op på det her, siger Mariea Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening og fortsætter:

– Det er helt afgørende, at vi hurtigst muligt får sænket udledningen af kvælstof fra landbruget og får udtaget de jorde, hvor udledningerne er mest skadelige.

Rapporten viser, at den ekstraordinære varme i september, sammen med den alt for store koncentration af næringsstoffer har skabt yderst kritiske forhold for bundlevende dyr, fisk og planter. I de områder, hvor det er værst, søger fiskene væk, mens muslinger og andre bundlevende dyr dør.

Advarer mod at slække kvælstofkrav

Nyheden om det historiske iltsvind kommer kort efter, at regeringen har fremlagt en rapport, hvor det foreslås at slække på kvælstofkravene til landbruget. I rapporten kommer Finansministeriet med tre bud på, hvor store kvælstofreduktioner der er nødvendige for, at Danmark kan leve op til EU’s vandrammedirektiv i 2027.

To af de tre scenarier bygger på forældede data, der i praksis vil betyde, at behovet for at reducere kvælstofudledningen til en række danske fjorde og kystvande vil blive lavere, end det er i dag. Flere forskere har efterfølgende været ude at kritisere regeringens nye regnemetoder, der ligger bag de nye scenarier.

Maria Reumert Gjerding opfordrer regeringen og Folketingets partier til at lytte til kritikken fra forskerne og advarer mod at slække på kvælstofkravene.

– Det nytter ikke noget, hvis man med et trylleslag forsøger at reducere problemerne med kvælstofforurening ved at bruge forældede regnemetoder, når forskerne meget entydigt fortæller os, at det er skrupforkert. Livet i vores fjorde og kystnære farvande er netop nu ramt af historisk stort iltsvind, og vi skal i gang med en stor og vigtig reduktion af kvælstofudledningerne. Det er jo åbenlyst, at indsatsen skal ske på det fagligt set bedste grundlag, siger Maria Reumert Gjerding.

Areal større end Fyn og Sjælland ramt af iltsvind

Rapporten viser, at iltsvindet er 50 procent mere udbredt end sidste år, og dækker et areal på 1100 km2. Det svarer til et areal, der er større end Fyn og Sjælland tilsammen.

I en sjettedel af det areal er iltsvindet kraftigt – svarende til et område på størrelse med Lolland/Falster.

Iltsvindet er dermed værre end sidste år, som var det værste i 20 år. Det er det næstværste år nogensinde – kun overgået af 2002 - målt i september, som det udgangspunkt for at sammenligne år til år.

____________

Det siger den nye rapport fra Finansministeriet

• Rapporten er en del af den såkaldte ”Second Opinion” af den danske kvælstofindsats, som blev aftalt med landbrugsaftalen i 2021, og skal indgå i de aktuelle politiske forhandlinger om den grønne trepart.
  • I rapporten opstiller Finansministeriet tre scenarier for, hvor store kvælstofreduktioner der er nødvendige for, at Danmark kan leve op til EU’s vandrammedirektiv i 2027.
  • Scenarierne bygger på forskellige regnemodeller og datagrundlag og kan i en række vandområder betyde, at udledningen af kvælstof ikke behøver at blive reduceret lige så meget som i dag.
  • I det første scenarie vil, at der skulle reduceres 14.100 ton kvælstof om året. I det andet scenarie 13.600 ton kvælstof om året, og i det tredje 12.900 ton mindre kvælstof om året.
  • Flere danske forskere peger på rapportens ”Scenarie 1”, der lægger sig op ad de nuværende vurderinger, som det videnskabeligt mest korrekte og advarer samtidig mod de to andre – blandt andet overfor DR Nyheder, Ritzau, Information og Altinget

Video af iltsvind

Her kan man finde videoer fra en række iltsvindsramte fjorde. Se her

Kasper Pihl MøllerPresserådgiverDanmarks Naturfredningsforening

Tlf:26816228kpm@dn.dk

Var gennem 30 fjorde på 30 dage: Nu er stafetten givet videre til minister20.9.2024 16:17:52 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af den seneste måned har sejlere, svømmere, dykkere og andre lokale ildsjæle bragt en særlig depeche gennem Danmarks fjorde. Det har de gjort som led i den landsdækkende stafet ”30 fjorde 30 dage” for at sætte fokus på den dårlige miljøtilstand og for at vise den folkelige opbakning til at redde fjordene fra iltsvind. I dag nåede depechen frem til sit endemål på Christiansborg.