Danskerne vil gerne træffe mere miljøvenlige valg – men det skal være nemt
De danske forbrugere vil rigtig gerne være miljøbevidste, men de synes, det kan være svært – eller for besværligt – i praksis. Og de ønsker, at virksomheder og politikere skal gøre det nemmere. Det viser en ny undersøgelse fra Opinion.

Den 10. oktober er det World Ecolabel Day – og der er god grund til at fejre dagen. En forbrugerundersøgelse fra Opinion viser nemlig, at hele 82 pct. af danskerne føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.
"Flere og flere bekymrer sig om, hvad de selv kan gøre for at passe bedre på miljøet, og hele 7 ud af 10 danskere tror også på, at de miljømæssige valg, de selv træffer som forbrugere, gør en forskel", siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Det grønne valg skal være det nemme valg
Men undersøgelsen viser også, at mange danskere generelt synes, det er for svært at træffe mere miljøvenlige valg i hverdagen. Fx synes 8 ud af 10, at det kræver en ekstra indsats at finde mere miljøvenlige produkter.
”Den bedste måde at få folk til at handle på en bestemt måde, er at gøre det let. Vi mennesker er ret dovne, når det kommer til stykket, så den ekstra indsats, det kræver at finde mere miljøvenlige produkter, kan nemt blive en stopklods, fordi det bliver for besværligt. På fem sekunder i en travl hverdag skal man vælge, hvilket produkt man vil have, så lige her i den konkrete købssituation, skal det være let”, siger Jakob Rachmanski, adfærdsrådgiver i Ubevidst, og fortæller, at virksomheder faktisk ofte underprioriterer at gøre det lettere for kunderne og i stedet fokuserer på markedsføring for at få dem til at træffe et bestemt valg.
Og netop markedsføringen kan være en stopklods for at træffe grønnere valg, fordi det kan være svært som forbruger at vurdere, om virksomheders påstande nu også er rigtige.
”Kommunikation og marketing baserer sig i høj grad på tillid, og det er ikke anderledes med markedsføring af grønne budskaber. Kan vi stole på, at produktet er så klimavenligt og grønt, som det udgiver sig for at være? Uafhængige mærkningsordninger, som er lette at forstå og identificere, og hvor afsenderen opfattes som troværdig, har af samme grund ofte en fordel frem for virksomhedens egen mærkning,” siger Jakob Rachmanski.
Måske er det også derfor, at hele 2 ud af 3 danskere mener, at miljømærker er en vigtig guide til at vælge produkter.
"I dag florerer mange grønne mærkelignende symboler, og her er de officielle miljømærker, Svanemærket og EU Ecolabel, en nem måde at træffe mere miljøvenlige valg, fordi man som forbruger kan være sikker på, at der er dokumentation for de grønne påstande. Det er nok også derfor, at mere end 4 ud af 5 danskere har tillid til, at et produkt er et bedre miljø- og klimavalg, hvis det er mærket med Svanemærket", siger Rina Ronja Kari.
Virksomheder og myndigheder bør gøre mere
Undersøgelsen viser også, at danskerne generelt er utilfredse med både myndighedernes og virksomhedernes indsats i den grønne omstilling. Kun 29 pct. mener, at myndighederne gør nok for et mere miljøvenligt forbrug og produktion, og kun 25 pct. mener, at virksomhederne gør nok.
F.eks. mener hver anden dansker, at virksomheder skal sikre konkurrencedygtige priser for mere miljøvenlige produkter. Samtidig mener flere, at virksomheder bør gøre det lettere at finde disse produkter i butikkerne.
Når det kommer til, hvad myndighederne kan gøre, mener en stor del af danskerne bl.a., at der skal gøres mere for at stoppe greenwashing, f.eks. vha. skærpede bøder. Desuden mener 3 ud af 4, at det offentlige, som fx kommuner, skoler og sygehuse, bør prioritere miljømærkede produkter i deres indkøb.
Om World Ecolabel Day
World Ecolabel Day bliver i dag fejret i mere end 50 lande verden over. Bag mærkedagen står det globale miljømærkenetværk, GEN (Global Ecolabelling Network), som med næsten 40 medlemmer er verdens førende netværk for Type I-miljømærker.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024. Der er i alt adspurgt 4516 nordiske forbrugere, herunder 1007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.
Tal fra undersøgelsen:
- 82 pct. af danskerne føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.
- 74 pct. tror på, at de miljømæssige valg, de selv træffer som forbrugere, gør en forskel.
- 80 pct. synes, at det kræver en ekstra indsats at finde mere miljøvenlige produkter.
- 80 pct. synes ofte, det er svært at vurdere, om et givent produkt er et bedre miljøvalg.
- 82 pct. synes, det er svært at vurdere, om et givent produkt indeholder miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
- 83 pct. tror, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er.
- 68 pct. af danskerne mener, at miljømærker er en vigtig guide, når de vælger blandt produkter.
- 86 pct. af danskerne har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, hvis det er mærket med Svanemærket.
- 80 pct. af danskerne har tillid til, at et produkt er et bedre klimavalg, hvis det er mærket med Svanemærket.
- 29 pct. mener, at myndighederne gør nok for at lette et mere miljøvenligt forbrug og produktion.
- 25 pct. mener, at virksomhederne gør nok for at lette et mere miljøvenligt forbrug og produktion
- 54 pct. mener, at virksomheder skal sikre konkurrencedygtige priser for mere miljøvenlige produkter.
- 32 pct. mener, at virksomheder bør give mere miljøvenlige produkter en bedre placering i butikkerne, så de bliver lettere at finde.
- 84 pct. mener, at der skal indføres skærpede bøder for greenwashing.
- 79 pct. mener, at det offentlige, som fx kommuner, skoler og sygehuse, bør prioritere miljømærkede produkter i deres indkøb.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder





Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Flere danske campingpladser opnår EU Ecolabel25.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af campingpladser, der bliver certificeret med EU Ecolabel, fortsætter med at vokse. Alene i løbet af foråret har tre campingpladser opnået det officielle miljømærke.
Er der uønsket kemi i din solcreme?23.6.2025 06:25:00 CEST | Pressemeddelelse
Solcreme er nødvendigt for at beskytte sig mod solens stråler, men kan samtidig indeholde uønsket kemi. Derfor er det en god idé at vælge sin solcreme med omtanke og undgå at købe den i udlandet, hvor 1 ud af 10 danskere ifølge en ny undersøgelse køber den.
Nu kan festivaler og andre events svanemærkes7.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Snart kan du gå til koncert, konference eller sportsstævne, som er lidt grønnere. Nu kan events nemlig opnå det officielle nordiske miljømærke, Svanemærket.
Sådan holder du lidt grønnere ferie4.6.2025 06:21:30 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien nærmer sig, og netop vores ferier sætter et stort aftryk på miljø og klima. Faktisk udleder danskernes ferier hvert år over ni millioner tons drivhusgasser, viser en analyse fra CONCITO. Der er derfor god grund til at tage gode grønne vaner med i bagagen.
Nu strammes loven om miljømarkedsføring og grønne mærker20.5.2025 13:23:03 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget har netop vedtaget skærpet regulering af grøn markedsføring, der bl.a. betyder, at der fra den 27. september 2026 bliver forbud mod grønne mærker, hvis der ikke er en anerkendt certificeringsordning bag. Der bliver ligeledes skruet op for kravene til generelle miljøanprisninger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum