Årets (nye) gang i haven: Det er nu, du skal plante nyt – et forandret klima gør det svært resten af året

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i oktober.

Kompost er havens guld, og du kan med fordel lave din egen kompostbunke i haven. Haveselskabet / Sophia Gardner Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.

Efteråret er den årstid, hvor mange begynder at lukke haven lidt ned og tilbringe mindre tid derude – men det er også en årstid, hvor vi har rigtig travlt derude. Meget skal nås før vinteren, og efteråret – især oktober – er en virkelig god årstid til at få plantet nyt, dele stauder eller flytte etablerede planter. For netop nu er der varme og fugt i jorden, som betyder, at rødderne kan få godt fat og etablere sig.

”Jo mere af det, der skal plantes i haven, som kan komme i jorden i oktober, jo bedre. Før i tiden sagde man, at forår og efterår er de bedste årstider til at plante nyt, men klimaet har ændret sig så meget, at vi ikke længere kan regne med foråret til dette. Det vindue, vi har i foråret, hvor det er optimalt at plante nyt, kan være meget lille, og vi ved efterhånden ikke, hvornår det er åbent, så det er enormt svært at planlægge efter,” siger Louise Møller, der er gartner og landskabsarkitekt i Haveselskabet.

Haveselskabet er en non-profit forening for haveejere med medlemmer over hele landet, som gennem mere end 150 år har arbejdet for at give haveejerne den nyeste viden om haven. Det ekstreme vejr, som vi har oplevet de seneste år, skal vi forberede os på at se mere til i fremtiden. Derfor anbefaler Haveselskabet, at vi gør vores haver mere robuste.

Hvilke planter vi vælger, når vi planter nyt, er også værd at have med i overvejelserne – især hvis vores have har været hårdt ramt af de seneste års ekstreme vejr. Generelt er hjemmehørende arter mere hårdføre over for vejrekstremerne, forklarer Louise Møller, og her gælder det så vidt muligt om at vælge planter, som trives under meget våde betingelser, men også kan klare sig i årets tørre perioder.

”Gå en tur og se, hvad der gror i naturen i dit lokalområde – og her kan altså være kæmpe forskel fra Roskilde til Ringkjøbing – men hvis det vokser naturligt i nærheden af din have, vil det højst sandsynligt også kunne klare sig godt, hvis du planter det. Og her gælder det som med konen og æggene: Sørge for at sprede planterne godt i haven og hav gerne mange forskellige slags planter. For med mere ekstremt vejr er der risiko for, at nogle planter vil gå til, men jo flere forskellige slags jo bedre chance er der for, at størstedelen af planterne i haven overlever” siger Louise Møller.

null
Gulerødder og flere andre afgrøder i køkkenhaven kan ikke tåle nattefrost, men kan klare sig, hvis du dækker til med f.eks. visne blade eller halm. Haveselskabet / Peter Norris Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.

Her får du 5 af Haveselskabets gode gøremål i haven i oktober:

1 TID TIL AT LÆGGE LØG

Mange haveejere har i årevis haft en tommelfingerregel om at lægge forårsløg i september-november. Især for tulipanløg gælder dog, at man med fordel kan vente til oktober-november. Vores efterår er efterhånden så milde, at september i år nærmest har været en sommermåned. Det varme vejr øger risikoen for, at der går råd i løgene, i særlig grad tulipanløg, men i oktober er jordtemperaturen lavere.  Med de seneste års våde forår skal du overveje, hvor du lægger løgene. De er ikke glade for våd jord, så læg dem der, hvor der er sol i haven og ikke i hjørner af haven, som har tendens til at blive sumpede.

2 OVERVEJ BARRODSPLANTER – HAVENS GRIMME ÆLLING

Barrodsplanter er havens grimme ælling. De ser ikke ud af meget, når man køber dem – måske vil du endda tænke: Gad vide, om den faktisk er død. For det er en plante uden jord – en bar pind, måske med lidt visne blade på. Men barrodsplanter har langt nemmere ved at etablere sig i haven. Dertil kommer, at de er langt billigere at anskaffe. Du kan købe dem fra slutningen af oktober, og de kan plantes hele vinteren, så længe jorden ikke er meget våd eller frossen. Dog skal du være opmærksom på at behandle barrodsplanten med omhu, for rødderne må på intet tidspunkt tørre ud. Planten kommer i en plastiksæk og skal hurtigt i jorden, når du tager den ud af sækken. Grav renden og gør klar til at plante dem, før du tager dem ud af sækken, så de kan komme direkte i jorden. Selv om de ligner en grim ælling, når du køber dem, bliver barrodsplanter stærke og flotte, når de har etableret sig.

3 GØR KLAR TIL NATTEFROST

Selv om vi ikke ved, hvordan vejret kommer til at arte sig i oktober, er det nu vi skal forberede os på nattefrost. Det er noget, haveejere altid er opmærksomme på, for der er krukker med planter, som ikke tåler frost, afgrøder i køkkenhaven som høstes før frost eller måske planter i drivhuset, der skal beskyttes. Men det er nu, du skal til at holde øje med vejrudsigten og risikoen for frost. I køkkenhaven er der nogle afgrøder, som sagtens tåler frost. Det gælder bl.a. grønkål og rosenkål. Andre afgrøder som gulerødder, pastinak og rødbeder tåler ikke frost, men de holder sig friske længere i jorden. Så længe der er let frost, kan du dække dem med visne blade eller halm og vente lidt med at høste dem. Salat og kartofler derimod skal op, før frosten kommer.

4 HOLD IGEN MED OPRYDNINGEN

Når vi gør haven klar til vinter, skal vi også huske, at der er nogen, som bruger vores haver til beboelse i vintertid, nemlig smådyr og insekter. Pas derfor på med at rydde alt for meget op. Lad gerne visne blade ligge eller gør plads til kvasbunker rundtomkring, og begynd allerede nu at sætte fuglekasser op. Selv om fuglene først bygge redde til foråret, bruger de kasserne i vinterens løb til at søge ly og læ. Lad også de visne stauder stå, selv om de måske ser kedelige ud, for de kan indeholde frø, som fuglene kan spise i vinterens løb, og de er et godt sted for små insekter at gemme sig. Vi gør mange af havens beboere hjemløse, hvis vi rydder for meget op – så hermed en god undskyldning for at tage den med ro.

5 LAV DIN EGEN KOMPOST – DET ER HAVENS GULD

For mange haveejere har kompostbunken altid været uundværlig, men de senere år er flere blevet opmærksomme på, at det ikke kun kan være en økonomisk fordel. Komposten kan nemlig erstatte den spagnum, mange ellers bruger til at jordforbedre med i haven. Spagnum er en knap ressource, der kommer fra højmoser som binder store mængder CO2. Når spagnummen udvindes, frigiver denne CO2 til atmosfæren. Derfor giver det mening at bruge kompost i stedet – og den kan du endda selv producere i haven ganske gratis. Kompost er godt for jorden, fordi den tilfører næring, forbedrer jordens struktur og giver føde til regnorme og andet mikroliv. Men kompost kan også bruges som krukkejord evt. blandet op med havejorden. Vi skal tænke meget mere i at have vores egen kompostbunke, for kompost er havens guld. Har du ikke allerede din egen kompostbunke, er nu et rigtig godt tidspunkt at starte den op, for der er masser af blade, du kan lægge i den, og du kan også stadig luge lidt hist og pist til at fylde i bunken.

ET GODT HAVETIP: BLIV KLOGERE PÅ JORD

Haveselskabet får mange spørgsmål om jord fra landets haveejere. Den 29. oktober holder Haveselskabet derfor et webinar, hvor hortonom Bente Mortensen giver tips og tricks til at forstå din jordtype, og hvad du kan gøre for at forbedre den. Se mere her: https://haveselskabet.dk/medlemsfordele/digitale-haveoplevelser/webinar/bliv-medlem-jord-og-kompost/

Barrodsrose
Haveselskabet Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.
Sæt gerne fuglekassen op i haven allerede i efteråret, så fuglene kan vænne sig til den – og bruge den til at søge ly og læ i vinterens løb.
Haveselskabet / Thomas Evaldsen Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.

Hvem er Haveselskabet?

Haveselskabet er en NGO, der har til formål at fremme interessen og kendskabet til at dyrke have. Haveselskabets knap 30.000 medlemmer er lige så forskellige som deres haver – haveglæden den deler de. Nogen er til vildt pæn have, andre til køkkenhave. Haveselskabet har siden 1900 udgivet medlemsmagasinet HAVEN, der udkommer 10 gange om året. Læs mere og få masser af ny haveviden på haveselskabet.dk.

Årets (nye) gang i haven: En oplagt årstid at gå amok i haven – og ruste den til de store vejrudsving30.8.2024 11:07:44 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i september.

'Månedens plante' skal give sundere og mere robuste haver – og give haveejerne flere succesoplevelser14.8.2024 14:13:01 CEST | Pressemeddelelse

Danskerne er vilde med at plante nyt i haven, men alt for mange nye planter mistrives eller dør. Det vil tre af havebranchens erfarne aktører lave om på med projektet ’Månedens plante’, der skal give haveejerne sundere planter, som kan modstå dansk vejr og klima. Bag tiltaget står Danske Planteskoler, Danske Havecentre og Haveselskabet, som også slår et slag for at styrke dansk havekultur og gamle planter, som ellers risikerer at forsvinde.

Årets (nye) gang i haven: "Det er nu, du skal se, om haven skal have en hånd til at klare efterårets ekstreme vejr"5.8.2024 12:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i august.