Stadig flere danskere har problemer ved billeje i udlandet
De seneste år er der sket en stor stigning i antallet af danskere, der har oplevet problemer med at leje bil i udlandet, viser nye tal fra Forbruger Europa. Samtidig afslører en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, hvilke former for vildledning, danskere oftest bliver udsat for i forbindelse med billeje i udlandet.

Når det endelig er blevet tid til ferie, er det de færreste, der vil begynde den med at skulle diskutere og føle sig vildledt og snydt. Men sådan er oplevelsen for mange danskere, når de skal leje en bil i udlandet.
De seneste år er antallet af klager fra danske forbrugere efter leje af bil i Europa nemlig blevet fordoblet fra 55 i 2022 til 111 klager i 2023, og det tal ser ud til blive endnu højere i år, hvor der indtil videre er registreret 108 klager.
Det viser nye tal, som Forbruger Europa har udleveret til Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Her står det også klart, at det særligt er i Italien og Spanien, der oftest opstår problemer i forbindelse med billeje.
Selvom billeje i udlandet i mange år har været et sted, hvor man som rejsende har været sårbar for svindel og vildledning, så er det nedslående, at det tilsyneladende stadig er et sted, man er meget udsat som forbruger, lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Hun opfordrer derfor til, at man sætter sig godt ind i betingelserne i sine forsikringer inden man rejser på efterårsferie.
“Ofte forsøger udlejningsselskaberne at sælge forsikringer for selvrisiko og skader, som rejseforsikringen allerede dækker. I visse tilfælde kan man også være dækket af sit kreditkort, men det er vigtigt at undersøge inden, og hvis man er i tvivl, kan man altid ringe til sit forsikringsselskab og få råd og vejledning,” siger hun.
I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring blandt danskere, der har lejet bil i udlandet, svarer 46 procent, at de har oplevet at udlejer forsøgte at sælge ekstra forsikringer til eks. selvrisiko, mens knap hver femte har oplevet at udlejer krævede ekstra penge for at bruge Visa-kort og hver tiende af de adspurgte har været udsat for, at udlejer trak flere penge, end der var aftalt.
Og derfor skal man også tage sig en række forholdsregler, efter man har underskrevet lejekontrakten, lyder rådet fra Louise Hertzum Andersen.
"Gå bilen efter, inden du kører. Hvis der er selv de mindste skrammer, skal du tage billede og video af det. Når du afleverer den, skal du være opmærksom på, at tanken er fyldt, og få en form for dokumentation på, at alt har været godkendt ved aflevering, så ikke der pludselig opstår krav efter hjemkomsten," siger hun.
Gode råd ved leje af bil i udlandet
1. Lej hos et firma, der har kontor i Danmark
Ved at leje direkte hos et firma med en filial i Danmark, kan det være nemmere at få løst eventuelle uoverensstemmelser efterfølgende
2. Drop bookingportaler
Når du lejer en bil igennem en bookingportal og ikke direkte hos udlejer, kan der nemt opstå tvivl om, hvor ansvaret ligger, hvis der opstår problemer i forbindelse med lejen.
3. Medbring et internationalt kreditkort
Betaling er et af de steder, der ofte opstår problemer. Nogle steder accepterer man ikke VISA/Dankort, så sørg for at have et et Mastercard eller VISA-kreditkort med.
I mange tilfælde er det desuden et krav, at betalingen sker med et kort, der tilhører føreren af bilen.
4. Fotodokumentation
Tag billeder og video af bilen inden du kører, hvor det er muligt at se tid og dato. På den måde har du et bevis, hvis der opstår tvivl om, hvorvidt bilen havde skader i forvejen.
5. Undersøg dine forsikringer
Inden afrejse bør du undersøge, hvorvidt og hvordan din forsikring dækker ved billeje i udlandet. Hvis muligt kan du med fordel medbringe dokumentation, du kan vise, hvis udlejningsfirmaet forsøger at presse dig til at tilkøbe unødvendige forsikringer.
6. Medbring dit fysiske kørekort
Selvom vi herhjemme har vænnet os til, at kørekortet er digitalt, så er det ikke accepteret i mange lande i udlandet. Og samtidig kan en biludlejer også kræve at se det fysisk, inden du kan leje bilen.
7. Sæt god tid af til aflevering
Sørg for at du afleverer din bil i god tid inden en eventuel flyafgang, så du har tid, hvis der opstår uforudsete problemer.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 904 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i september 2024.
|
Har du i forbindelse med billeje i udlandet oplevet en eller flere af følgende ting?Du kan markere flere svar |
|
|
Udlejer forsøgte at sælge ekstra forsikringer, der blandet andet dækkede selvrisiko |
46% |
|
Udlejer ville ikke tage imod mit betalingskort eller krævede ekstra penge for at tage imod VISA-kort |
17% |
|
Udlejer forsøgte at trække flere penge fra min konto end jeg havde accepteret |
10% |
|
Udlejer sagde at der var skader på bilen, som jeg ikke havde lavet |
7% |
|
Ingen af ovenstående |
39% |
|
Ved ikke |
2% |
|
Ikke relevant – jeg har endnu ikke prøvet at leje bil i udlandet |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
Nordisk røgalarmsdag: Op mod hver fjerde danske hjem mangler en røgalarm30.11.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom den er nem at installere og vedligeholde, så mangler hver fjerde danske lejlighed og etageejendom en røgalarm. For huse er det hver femte. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
En ud af ti køber juleindkøb på afbetaling27.11.2025 07:47:00 CET | Pressemeddelelse
November og december er kendt som årets dyreste måneder, og det får en ud af ti danskere til at købe varer på afbetaling, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum