Falck

Falck forventer at hjælpe 1500 uheldige turister på efterårsferie

Efterårets travleste rejseuge er lige om hjørnet, og Falck forbereder sig på at aktiviteten af rejseassistancer tredobles. Danskernes rejselyst er tilbage, og Falck forventer i år at hjælpe omkring 1500 syge eller uheldige danskere fra populære rejsedestinationer som Spanien og de kanariske øer, Tyrkiet, Grækenland, USA og Italien.

Sommeren er ved at gå på held, og dagene bliver kortere og det betyder, at mange danskere søger mod varmere himmelstrøg for at holde efterårsferie. Men når ferieglade danskere drager på efterårsferie, opstår der også sygdom og uheld. Falck forventer i år at hjælpe 1500 uheldige danske turister i uge 42, som bliver syge eller kommer ud for et uheld på deres efterårsferie. Det svarer til omkring halvdelen af de turister, som Falck samlet hjælper i hele oktober. Til sammenligning er det tre gange så mange, som Falck hjælper på en almindelig uge i september og november.

De fleste danskere som bliver syge eller kommer ud for uheld på deres efterårsferie, er på ferie i Spanien og de kanariske øer, Tyrkiet, Grækenland, USA og Italien, som er de mest populære rejsemål for danskere i uge 42. Sidste år stod Spanien og Tyrkiet tilsammen alene for over halvdelen af Falcks rejseassistancer i uge 42.

Turistmaven, influenza og mellemørebetændelse

Den mest almindelige sygdom Falck ser er Gastroenteritis, også kendt som turistmave, eller bare dårlig mave og opkast. Og derudover ser Falck også en del syge turister med influenza, som får brug for lægehjælp på deres efterårsferie.

Blandt børnene er den mest almindelige sygdom mellemørebetændelse, typisk på grund af de mange svømmeture i poolen, som kan indeholde bakterier og virus.

Falck hjælper selvfølgelig også når uheldet er ude, og hvert år hjælper Falck især mange danskere, som bliver udsat for tyveri eller som oplever fly- og bagageforsinkelser.

”Vi mærker tydeligt, at danskerne søger mod varmere himmelstrøg i uge 42, og vi forventer i år at hjælpe over 1.500 uheldige danskere som bliver syge eller kommer ud for uheld i deres efterårsferie. Og i de tilfælde sidder vores dygtige medarbejdere og læger klar til at hjælpe, så man kan få adgang til en lokal læge eller et hospital eller få hjælp til, hvordan man kommer godt videre på sin ferie “ siger Sonja Karaoglan, som er direktør for global assistance hos Falck.

Global Assistance hos Falck er nordens største rejseassistanceleverandør, og har et team af bl.a. læger, som på Falcks alarmcentral i Danmark sidder klar til at hjælpe forsikringsselskabernes kunder, hvis de bliver syge eller får brug for hjælp på deres efterårsferie.

De tre hyppigste sygdomme og uheld Falck ser, og Falcks råd til at undgå dem:

1: Maveinfektioner og influenza

Først og fremmest skal man huske at have det blå sygesikringskort med, hvis man besøger et land i Europa. Så har man ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land, du rejser i. For at undgå at blive syg med maveinfektioner, skal man huske at vaske og spritte hænder af ofte, især i forbindelse med buffetmad på hotel og ved restaurantbesøg. Undgå evt. køb af mad og snacks fra lokale madboder. Drik vand fra flaske. Undgå isterninger i drinks og sodavand.

2: Ørebetændelse

Hvis du eller dit barn oplever øresmerter på jeres ferie, skal I kontakte en læge gennem jeres forsikringsselskab som kan vurdere, om der er behov for lægebesøg og evt. antibiotika eller smertestillende behandling.

3: Tyveri og forsinkelser

Det er en god ide at have flere kreditkort på sig, som er fordelt på forskellige tasker, hvis man er uheldig og får stjålet sin pung. Falck anbefaler også at have et billede af sit pas, den side med dit foto, navn og pasnummer på – så er det lettere at få et nyt, hvis man skulle være uheldig og få det stjålet. Sørg for at bære taske/rygsæk foran, så tyve ikke kan komme til tasken. Hav heller ikke mobil i baglommen, da den nemt kan stjæles.

Hvis man bruger medicin, skal man huske at have den i håndbagagen, så man ikke mangler den, hvis man er uheldig og oplever bagageforsinkelse.

Derudover skal man sætte sig godt ind i, hvornår man senest skal være i lufthavnen, hvor lang tid det tager at komme til lufthavnen, og om man kan tjekke ind online. Hvis man ikke flyver direkte til sin destination, og ikke har købt en samlet billet skal man sikre sig, at der er indlagt tilstrækkelig tid imellem de to fly.

Om Global Assistance hos Falck

Global Assistance har et globalt netværk af +60.000 forskellige internationale hospitaler, læger, flyselskaber mv og håndterer over 200.000 sager om året

Det er skiturister eller ældre der dehydrerer på vandreture i Jordan, angsttilfælde på charterrejsen eller bjergbestigere, der aldrig nåede toppen – altså personer som har brug for akut behandling eller hjælp, når de er i udlandet.

Global Assistance hos Falck har +600 medarbejdere og kunderne tæller de største nordiske forsikringsselskaber samt erhvervskunder, som har brug for rejseassistance til deres medarbejdere. Så vi er til stede i verden, når der sker noget uforudset f.eks. hvis man bliver syg.

Global Assistance hos Falck hjælper kunder der rejser ud fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA og Indien. Og har udover de seks lande også servicekontorer i Tyrkiet, Spanien og Thailand, da det er destinationer, som mange skandinaver tager til.

Om Falck Danmark

Gennem mere end 100 år har Falck samarbejdet med kommunale og nationale myndigheder med henblik på at forebygge ulykker, sygdom og nødsituationer, at redde og hjælpe forulykkede og nødstedte hurtigt og kompetent samt at rehabilitere syge og tilskadekomne. Dette har gjort os internationalt førende inden for healthcare, ambulancetjenester og brandberedskab.

Falck har i dag aktiviteter i 26 lande og har omkring 25.000 medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra Falck

Flere pressemeddelelser fra Falck

Falck forventer at hjælpe over 6.000 danske sommerferieturister1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når ferieglade danskere tager på sommerferie, resulterer det hvert år i sygdom for tusindvis af uheldige danske turister. Den mest almindelige diagnose er Gastroenteritis også kendt som turistmave eller bare dårlig mave og opkast, og det er en sygdom som typisk bliver forværret i forbindelse med dehydrering i varme lande. Falck forventer i år at hjælpe over 6.000 danske sommerferieturister.