Den kollektive transport kan lære af skånsk succes
Det skal være nemmere for danskerne at tage bus og tog, og Danske Regioner er klar til at lære af gode svenske resultater. Forskere har analyseret Region Skånes succes med at udvikle den kollektive transport og peger på en række punkter, hvor Danmark kan drage nytte af den skånske model.
Flere og flere danskere har de seneste år droppet den kollektive transport til fordel for biler. Kun få kilometer fra Danmark, på den anden side af Øresund, er udviklingen stik modsat. I Skåne har man med bl.a. busser i hurtige regionale hovednet, et brugervenligt zonesystem og en enstrenget organisering, bidraget til at udvikle den kollektive transport, så antallet af passager er stigende.
Anders G. Christensen, formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, siger:
”Hvis vi skal have flere danskere til at vælge bus og tog frem for bilen, skal vi se nærmere på, hvordan Skåne har forenklet systemet og skabt en attraktiv løsning, der får flere passagerer ombord,” siger han og tilføjer:
"Vi har en unik mulighed for at forbedre vores kollektive transport ved at lade os inspirere af de svenske resultater. Deres enkle organisering og brugervenlige zonesystem viser, at vi kan skabe en mere effektiv og tilgængelig offentlig transport uden at øge omkostningerne markant.”
Enkel organisering, større udbud og et brugervenligt zonesystem
Den nye rapport er udarbejdet af professor Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Jens Hylander fra det svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut for Danske Regioner.
Den viser, at der især er tre hovedpunkter, som Danmark kan tage ved lære af fra den svenske region, når det handler om den kollektive transport. Den fremhæver for eksempel, hvordan Region Skåne har formået at øge markedsandelen for kollektiv transport uden betydeligt højere omkostninger end vi kender i Danmark.
I Region Skåne er kollektiv transport samlet under én aktør, Skånetrafiken, under Region Skåne, som har det overordnede ansvar for alle busser, regional- og lokaltog samt letbanerne i Lund. Det gør planlægningen mere effektiv og forenkler finansieringsmodellen.
Et andet vigtigt element er, at Region Skåne, via den enstrengede organisering har kunnet designe større udbud med færre operatører og derigennem har opnået lavere driftsomkostninger. At udbuddene sker gennem forhandlinger, ser også ud til at føre til besparelser.
Den svenske region har reduceret antallet af takstzoner fra 202 til et system uden zoner og blot tre prisniveauer for korte, mellem og lange ture, hvilket har gjort systemet langt mere brugervenligt. Dertil er der rabatter for når flere end én rejser sammen, hvilket gør den kollektive transport mere attraktiv for familier. Til sammenligning har Danmark over 1.000 takstzoner, hvilket gør ændringer komplekse og afhængige af mange interessenter.
Ved at implementere disse løsninger kan vi skabe en mere effektiv og attraktiv kollektiv transport, der tiltrækker flere passagerer og understøtter en bæredygtig udvikling.
Stor forskel i markedsandel
Mens Region Skåne har en markedsandel på 33 % for kollektiv transport i forhold til al motoriseret transport, ligger Region Midtjylland kun på 8 %. Denne markante forskel skyldes blandt andet den skånske model, der gør det lettere at tiltrække flere passagerer til den kollektive transport.
Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) siger:
”Vi kan se, at Skånetrafiken under Region Skåne har en simpel organisering og finansiering af kollektiv trafik. Region Skåne er best pratice for offentlig kollektiv trafik. Her har én aktør det overordnede bestilleransvar for kollektiv trafik og kan tænke på tværs af kommuner og trafikformer. At én aktør sidder for bordenden har desuden gjort det muligt at indføre brugervenlige takstsystem. Begge dele forhold, der understøtter en betydeligt højere markedsandel af kollektiv trafik i Skåne end i Danmark.”
Kontakter
Pressevagt
Kontakt pressevagten på telefon 5151 1818 (ikke sms) eller pressekontakt@regioner.dk
Om Danske Regioner
Danske Regioner er interesse- og arbejdsgiverorganisation for de fem regioner og har til opgave at yde en professionel betjening af Danske Regioners politiske ledelse.
Vi er den drivende kraft i udviklingen af sundhedsvæsenet, den førende stemme i den sundhedspolitiske debat, og vi arbejder for attraktive levevilkår og et godt miljø i alle dele af Danmark
Følg pressemeddelelser fra Danske Regioner
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Regioner
Regionerne prioriterer det nære sundhedsvæsen og hurtigere behandling i budgetaftaler18.9.2025 11:51:40 CEST | Pressemeddelelse
Alle fem regioner har budgetaftaler på plads for 2026. Regionerne afsætter ekstra penge til at styrke almen praksis samt den øvrige praksissektor og det nære sundhedsvæsen. Derudover afsætter regionerne midler til kortere ventetid og bedre behandling på hospitalerne.
Vaccination mod influenza og covid-19 begynder den 1. oktober10.9.2025 10:56:37 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 1. oktober kan danskere over 65 år og borgere i øget risiko for alvorligt sygdomsforløb blive vaccineret mod influenza og covid-19. Vaccinationerne tilbydes i hele landet i regionale vaccinationscentre og hos Danske Lægers Vaccinations Service.
Regionernes Åbent Hospital 2025 fik søndag besøgsrekord med over 21.000 gæster7.9.2025 18:05:25 CEST | Pressemeddelelse
Søndag afholdt de fem regioner til Åbent Hospital på 25 hospitaler, byggerier og ambulancestationer landet rundt. 21.214 danskere kiggede forbi, og det er besøgsrekord.
Regionerne inviterer til Åbent Hospital på søndag 7. september3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På søndag kan alle nysgerrige komme indenfor på udvalgte hospitaler, byggerier og ambulancestationer, når de fem regioner holder Åbent Hospital. I 2025 byder 25 steder velkommen landet rundt. Det er ny rekord.
Danske Regioner: Giv direkte adgang til fysioterapi med tilskud2.9.2025 12:05:02 CEST | Pressemeddelelse
Det bør ikke være nødvendigt, at man først skal forbi egen læge for at blive henvist til en fysioterapeut, mener Danske Regioner. Danskerne bør i stedet have direkte adgang til almen fysioterapi med tilskud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum