Flyrejsende bruger langt flere penge i Aarhus Airport

September blev årets hidtil største måned i Aarhus Airport. Samtidig ligger årets omsætning langt over det budgetterede.

September blev årets hidtil største måned i Aarhus Airport. Samtidig er gæsternes forbrug i lufthavnen på årsbasis. Aarhus Airport

Årets første efterårsmåned blev den travleste måned i Aarhus Airport, hvis man måler ud fra passagertallene. 55.426 rejsende gik igennem terminalen, og det er det højeste antal passagerer på månedsbasis i 2024. De friske passagertal viser især en fremgang i charterrejsende, der slår igennem med en fremgang på 29 procent set i forhold til september 2023. Tallene for indenrigsrejsende er tæt på status quo, mens passagertallene for internationale rejsende fortsat afspejler, at der generelt har været udbudt færre sæder i år end sidste år. Alligevel er direktøren i Aarhus Airport positiv. Omsætningen er nemlig stigende og flyene er mere fyldte, og derfor er forventningerne til årets resultat optimistiske.

”Vi ser en meget positiv økonomisk udvikling i lufthavnen. Omsætningen er steget markant i 2024 i forhold til 2023. Vi har arbejdet meget med at udvikle oplevelsesuniverset og tilbuddene til vores gæster. Vi tiltrækker generelt købestærke gæster, som bruger flere penge på deres rejse gennem lufthavnen end tidligere. Dertil har vi en flot belægning på Aarhus Airport Hotel, hvor rejsende med tidlige morgenafgange gerne tager en overnatning for at få en bedre start på rejsen. Jeg er desuden meget tilfreds med, at vi er lykkedes med at have reduceret vores omkostninger og arbejde mere databaseret”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Der har været rift om flysæderne i Aarhus Airport, og load-faktortallene viser, at der er langt flere passagerer om bord på de fleste flyvninger i 2024 sammenlignet med 2023. Det afspejles blandt andet på solskinsruterne til og fra Spanien, hvor Norwegian i foråret indsatte tre nye ruter til henholdsvis Malaga, Alicante og Mallorca i tillæg til Ryanair’s flyvninger til Mallorca og Malaga. Ryanair udvider med op til fire ugentlige afgange til Malaga og op til seks ugentlige afgange til London i vinterprogrammet. Dertil bliver Riga til en helårsrute.

SAS åbner i det nye år en ny vinterrute direkte fra Aarhus til skisportsstederne Trysil og Sälen med afgang til Scandinavian Mountains Airport hver lørdag i skisæsonen fra den 25. januar 2025. SAS er i luften med SkyTeam og styrker derudover væsentligt forbindelsen fra Aarhus via CPH og ud i resten af verden markant gennem samarbejdet med KLM og Air France.

”Vi kan se frem til en langt større kapacitet på ruten til København, hvor morgenflyet næsten altid har været totalt udsolgt. Lige efter efterårsferien vil langt større SAS-fly operere fra Aarhus Airport. Samtidig forsætter SAS deres codeshares med Thai, Singapore og TAP Portugal, og vi forventer en vækst inden for langdistancemarkedet med blandt andet flere SAS-afgange til Thailand og ny forbindelse til Seattle næste år. Det er attraktivt for vores gæster, som foretrækker at starte rejsen lokalt med hurtig bagage in-check og den korte vej mellem bil og gate, som vi tilbyder i Aarhus Airport”, fortsætter Lotta Sandsgaard.

I april 2024 var Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfartsbranchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Køreturen til Aarhus Airport tager cirka 30 minutter fra Aarhus.