ONLY fordobler mængden af Afrikansk økologisk bomuld

Siden 2023 har BESTSELLER-brandet ONLY mere end fordoblet mængden af økologisk bomuld, der købes fra afrikanske landmænd. Firmaet vil i de kommende år øge sine investeringer i foretrukne materialer, der er afgørende for modebranchens omstilling.

Jonas Meier Sørensen, Buying Manager, ONLY, på en bomuldsmark i Tanzania
Jonas Meier Sørensen, Buying Manager, ONLY, på en bomuldsmark i Tanzania BESTSELLER

I det seneste år har ONLY indkøbt næsten 3.400 ton afrikansk økologisk bomuld. Bomulden blev indkøbt direkte fra landmændene og er verificeret økologisk af Cotton made in Africa (CmiA), en af de førende standarder for afrikansk dyrket bomuld.

Det er første gang, at en sådan mængde økologisk bomuld fra Afrika anvendes til BESTSELLERs bedst sælgende produkter.

-Med et brand af ONLYs størrelse har vi kapaciteten til at gøre en forskel ved at øge mængden af økologisk bomuld, der produceres i Afrika. Vi har fordoblet mængden, der bruges i produkterne, og vi er forpligtet til at øge vores investeringer for at nå vores bæredygtighedsmål, siger Finn Poulsen, Brand Director, ONLY.

Konkret er det de populære Blush- og Power-jeans-programmer, ONLY vil fremstille med CmiA-Organic cotton. De to programmer er en del af ONLYs NOOS (Never Out Of Stock) -kollektioner, der er tidløse varer, som fungerer på tværs af sæsoner og i mange år.

Samarbejde i forsyningskæden

Bomuld udgør mere end 40 procent af alt det materiale, der bruges i BESTSELLERs produkter. Da konventionelle bomuldsdyrkningsmetoder kan have en betydelig miljømæssig og social påvirkning, vil BESTSELLER investere i og øge mængden af økologisk bomuld, der indkøbes.

Det er dog kun 3,2 procent af den globale bomuldsproduktion, der er økologisk i dag. Med ’Direct-to-farm’-metoden, hvor BESTSELLER køber råmaterialerne direkte fra den enkelte landmand og dennes mark, vil BESTSELLER støtte landmænd i overgangen fra konventionel bomuld til udviklingen af en transparent, fair og økologisk produktion.

-Samarbejde er afgørende for at skabe en betydningsfuld påvirkning og styrke den økologiske bomuldsforsyning. Ved at støtte økologiske landmænd direkte adresserer vi udfordringerne i det globale marked for økologisk bomuld. Og ved at arbejde med CmiA støtter vi direkte med at gøre økologisk dyrkning til et attraktivt valg for landmænd i Afrika, hvilket er skridt mod mere social og miljømæssig produktion, siger Jonas Meier Sørensen, Buying Manager, ONLY.

BESTSELLER arbejder sammen med CmiA for at forbinde modeindustriens samlede forsyningskæde – begyndende med den økologisk bomuld fra afrikanske landmænd til spinderierne, videre til stofmøllerne via bomuldsforhandlere og endelig helt til de producenter, der fremstiller ONLYs jeans.

-BESTSELLERs ønske om at benytte CmiA-Organic cotton illustrerer deres stærke engagement i naturbeskyttelse, ansvarlighed i forsyningskæden og social retfærdighed for de landmænd i Afrika, der dyrker CmiA Organic cotton. Bomulden overstiger de normale standarder for konventionel økologisk-certificering og bidrager med vigtig social og økonomisk støtte til afrikanske landmænd og deres lokalsamfund. Den producerede bomuld kan spores hele vejen til slutproduktet, siger Nina Schöttle, Project Manager Monitoring, Evaluation and Learning hos Aid by Trade Foundation.

Ét skridt af mange

BESTSELLER har sat et mål om at købe 30 procent af den bomuld, modevirksomheder benytter, fra økologisk eller in-conversion bomuld – der er bomuld fra farmere, der er i gang med at konvertere til økologisk dyrkning gennem en proces, der tager tre år, hvor BESTSELLER i hele perioden betaler en merpris for råvaren – inden 2025.

I 2023-24 fordoblede BESTSELLER mængden af økologisk bomuld i sine produkter. Og ONLYs investering følger den tilsvarende fra JACK & JONES, der også har investeret i sin indsats indenfor området. Den samlede indsats fra alle brands bringer BESTSELLER tættere på sit mål for 2025.

-Med ’Direct-to-farm’-metoden samarbejder vi på landbrugsniveau og kan adressere de sociale forhold for landmændene og bomuldsproduktionens miljømæssige påvirkning. At øge mængden af økologisk bomuld fra Afrika er et godt fremskridt, men der er lang vej endnu. Fremover skal og vil vi øge vores indkøb af økologisk bomuld og andre foretrukne materialer markant, siger Dorte Rye Olsen, Head of Sustainability, BESTSELLER.

Støtte til bomuldssamfund

I år har BESTSELLER samarbejdet med Aid by Trade Foundation om CmiA Community Cooperation Programme for at støtte de omkringliggende samfund til bomuldslandmændene i Benin.

Virksomheden har bidraget med økonomisk støtte til at forbedre uddannelses- og vandinfrastruktur. Blandt andet til opførelsen af en ny skolebygning med tre klasseværelser og to toiletter.[LH2]  Derudover blev der leveret bord-bænkesæt for at sikre ordentlig siddeplads til eleverne. For at imødekomme vandbehovene blev der boret to brønde, som giver adgang til rent vand.

Gennem samarbejdet har mere end 4.000 medlemmer af lokalsamfund i tre bomuldsdyrkningslandsbyer fået bedre adgang til uddannelse, rent vand og bedre hygiejneforhold.

-Vores løbende samarbejde inden for CmiA Community Cooperation Programme støtter disse samfund langt ud over bomuldsdyrkning. Sammen sætter vi dermed et stærkt eksempel og skaber en varig effekt for både miljøet og for de landmænd, der producerer de værdifulde råvarer, siger Nina Schöttle, Project Manager Monitoring, Evaluation and Learning hos Aid by Trade Foundation.

Om økologisk bomuldsindkøb i BESTSELLER

• Målt på volumen er bomuld det materiale, BESTSELLER bruger mest af. Det står for over 40 procent af al anvendt fiber.
  • Indkøb af råmaterialer som bomuld repræsenterer 18 procent af BESTSELLERs samlede klimaaftryk. Derudover kan brugen af syntetiske pesticider i konventionel bomuldsdyrkning resultere i tab af biodiversitet og påvirke landmændenes og deres lokalsamfunds sundhed.
  • Økologisk bomuld dyrkes ved hjælp af metoder og materialer, der har en reduceret miljøpåvirkning sammenlignet med konventionelle metoder. Økologiske produktionssystemer genopretter og opretholder jordens frugtbarhed, udvider biologisk mangfoldigt landbrug og forbyder brug af syntetiske, toksiske og vedvarende pesticider og gødninger samt genetisk modificerede frø.
  • Tredjepartscertificering sikre at økologiske producenter overholder strenge føderale regler om metoder og materialer tilladt i økologisk produktion og overvåger risici for brud på menneskerettighederne.
  • For at tilskynde flere landmænd til at konvertere til økologisk bomuldsdyrkning har BESTSELLER indskrevet bomuld, der er i proces med at blive økologisk – kaldet in-conversion cotton – i sin portefølje af brandet og certificeret bomuld.
  • I 2023-24 støttede BESTSELLER mere end 18.000 bomuldslandmænd, en stigning fra de 12.000 landmænd, der blev støttet i 2022-23. Dette inkluderer mere end 5.500 in-conversion bomuldslandmænd.
  • I 2023-24 indkøbte BESTSELLER 100 procent af sin bomuld fra foretrukne ressourcer. Forpligtelserne fra de sidste to bomuldshøstsæsoner hjalp med at sikre stigningen i virksomhedens andel af økologisk bomuld brugt i produkter fra 11 til 21 procent. Dette resultat inkluderer in-conversion bomuld, som udgør fire procent.
  • BESTSELLER er partner med Cotton made in Africa, Cotton made in Africa Organic, Organic Cotton Accelerator (OCA) og medlem af Better Cotton.
  • De tre brands, der indkøber mest økologisk bomuld som procentdel af den samlede BESTSELLER-andel, er JACK & JONES, ONLY og NAME IT.

Om BESTSELLER

• BESTSELLER er en international, familieejet modevirksomhed med et solidt fundament. Grundlagt af Holch Povlsen-familien i Danmark i 1975 stræber BESTSELLER efter at bringe mennesker, mode og teknologi sammen for at opnå positive resultater for alle.
  • Med mere end 20 individuelle brands, herunder ONLY, JACK & JONES, og VERO MODA, markedsfører og sælger BESTSELLER modetøj og accessories til kvinder, mænd, teenagere og børn. Produkterne er baseret på konceptet om god kvalitet til konkurrencedygtige priser.
  • Produkterne sælges i 70 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten.
  • Produkterne sælges i mere end 2.700 kædebutikker og i mere end 16.000 multibrand-butikker og butikscentre samt online globalt.
  • BESTSELLER beskæftiger mere end 20.000 kollegaer i mere end 30 lande globalt.

Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp til tekstilproducenter13.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Tekstilfabrikker, der bruger færre ressourcer og mere vedvarende energi, er målet med et opsigtsvækkende samarbejde, hvor flere internationale modevirksomheder nu investerer samlet for at bane vej for en hurtigere og nødvendig omstilling af modeindustriens produktionsapparat. Initiativet skal bidrage til en markant, samlet CO2-reduktion i modebranchen.