Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Vinderne af DM i Erhvervscase 2024 er kåret!

Danmarks skarpeste HHX-elever imponerede med kreative løsninger for fremtidens fitnessmarked.

Vinderene af DM i Erhvervscase 2024. Fra venstre: Alexander Frej Mortensen, Lucas Adam Buur Sørensen, Morten Bentzen (Adm. direktør, PureGym), Mathias Bendtsen, Mathias Navntoft Enevoldsen og underviser Anja Grønkjær Kjeldsen fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier. Carsten Lundager

Finalen i DM i Erhvervscase 2024 løb af stablen den 9. oktober i København, hvor landets dygtigste HHX-elever præsenterede deres skarpeste forretningsstrategier for Danmarks største fitnesskæde, PureGym. Efter en intens dag med stærke præsentationer blev årets danmarksmestre i Erhvervscase kåret.

Vindere fra Aalborg, Herning og Lolland-Falster
Førstepladsen gik til Mathias Navntoft Enevoldsen, Lucas Adam Buur, Mathias Bendtsen og Alexander Frej Mortensen fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier. De imponerede dommerne med deres innovative idé om træning for børn og unge i folkeskolen, der blandt andet kan bidrage til at opfylde motionskravet i folkeskolen og tilskynde flere børn og unge til at være aktive. Dommerne lagde vægt på, at idéen både målrettede et samfundsproblem og en virksomhedsudfordring, samt at datagrundlaget var gennemarbejdet og løsningen eksekverbar.

Andenpladsen blev vundet af Julie Sæderup Pedersen, Ida Thomsen, Frida Pilegaard Christensen og Gry Bjerring Lunde fra Aalborg Handelsskole. De præsenterede en forretningsstrategi, der fokuserede på, hvordan VR-teknologi kombineret med fysisk træning kan modvirke depression og andre psykiske problemer samt styrke motivationen for træning. En original ide, som dommerne belønnede med den flotte andenplads.

Tredjepladsen gik til Julie Østerholm Bjerre, Laura Ødegaard Hoffmann Rasmussen, Laura Christina Ploug Larsen og Alberte Ida Nøhr Olsen fra CELF for deres kreative løsning. De foreslog et pointsystem, MyPurePoints, hvor medlemmer kan starte konkurrencer, udfordre hinanden og optjene point, som kan udløse præmier og fordele. Dommerne lagde blandt andet elevernes gode forretningsforståelse, et enkelt og spændende koncept samt en flot præsentation til grund for en velfortjent tredjeplads.

HHX-elever imponerer
Adm. direktør i PureGym Danmark, Morten Bentzen, var en del af dommerpanelet og kunne ikke skjule sin begejstring over niveauet:

- Det er utrolig inspirerende at se de unges idéer. De har formået at betragte vores forretning fra nye perspektiver og har bidraget med konkrete løsningsforslag, som åbner op for spændende muligheder. Jeg er virkelig imponeret over deltagernes kreativitet og ikke mindst deres faglighed.

Også uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv, Claus Rosenkrands Olsen, udtrykte stolthed over elevernes arbejde:

- Vi har set en fremragende præstation fra de unge i dag. Deres evne til at anvende teoretisk viden på virkelige erhvervsudfordringer er imponerende. Det er præcis denne form for nytænkning, der kan hjælpe danske virksomheder med at vokse og udvikle sig. Det er lige præcis det HHX kan.

Niels Yde, formand for gymnasieudvalget i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, roser elevernes kreativitet og faglighed og fremhævede vigtigheden af at involvere de unge i praktiske erhvervscases.

- Jeg er dybt imponeret over den kreativitet og det høje faglige niveau, eleverne har lagt for dagen. Deres evne til at tænke nyt og udvikle løsninger, der både er innovative og praktisk anvendelige, er virkelig imponerende. Deres indsats viser, hvor vigtigt det er at inddrage de unge i reelle erhvervscases, siger Niels Yde, som tilføjer:

- Vi skylder en stor tak til PureGym for at være en engageret virksomhedscase og til Dansk Erhverv for deres værdifulde samarbejde om DM i Erhvervscase.

DM I Erhvervscase viser HHX-elevernes format
DM i Erhvervscase arrangeres af Dansk Erhverv og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og er en årligt tilbagevendende begivenhed, der markerer et fagligt højdepunkt for HHX-elever. Her demonstrerer eleverne deres erhvervskompetencer i praksis, når de udvikler skarpe forretningsstrategier for en udvalgt virksomhed. I år var PureGym centrum for konkurrencen som årets erhvervscase, hvilket gav eleverne mulighed for at arbejde med virkelige udfordringer fra Danmarks største fitnesskæde.

Berit Maas VølkerKontaktlærerAalborg Handelsskole

bmv@ah.dk

Om Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier:

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, i daglig tale DEG, er forening for de erhvervsrettede uddannelser, hhx, htx, eud, eux og amu. DEG består af de to foreninger DEG–Lederne og DEG–Bestyrelserne, som arbejder for at skabe de bedst mulige forhold for de erhvervsrettede uddannelser til gavn for eleverne og kursisterne. DEG varetager medlemsskolernes uddannelsespolitiske interesser over for arbejdsmarkedets parter, øvrige interessenter og politikere.

Følg pressemeddelelser fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Flere pressemeddelelser fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Ny EPX-uddannelse rummer gode muligheder for at styrke ungdomsuddannelserne8.10.2024 11:19:39 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens nye EPX-uddannelse tilbyder et stærkt alternativ til eksisterende ungdomsuddannelser med fokus på erhvervsrettet og praktisk undervisning. Formændene for både lederforeningen og bestyrelsesforeningen i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier roser initiativet, men understreger vigtigheden af at bevare succeserne fra de nuværende uddannelser og sikre, at alle unge får de bedste muligheder for at finde deres rette vej.