Ryk direkte i fængsel på Kulturnatten

Få unikt indblik i en ellers lukket verden, når kriminalforsorgen til Kulturnatten i København åbner dørene på Nytorv Fængsel for en enkelt aften.

Få unikt indblik i en ellers lukket verden, når kriminalforsorgen åbner dørene på Nytorv Fængsel for en enkelt aften.

Bare få timer før kriminalforsorgen åbner dørene til Nytorv Fængsel på Kulturnatten i København den 11. oktober kl. 18.00, har de sidste indsatte forladt cellerne i Nytorv Fængsel, som er et dagsfængsel for indsatte, der skal fremstilles i Københavns Byret.

Vi åbner dørene for en aften, og inviterer gæsterne til at se et fængsel indefra og høre medarbejdere fortælle om at arbejde i kriminalforsorgen.

Kom med og oplev, hvordan føles det at have en elektronisk fodlænke på – eller hvordan det føles, når døren smækker bag dig i en af cellerne i vores særlige cellevogne til transport af indsatte. Smag på mad, som indsatte har produceret, se narkotikahunde i aktion eller kig ind i en fængselscelle og se, hvad de indsatte producerer under afsoning.

Kriminalforsorgen samarbejder igen i år med Fængselshistorisk Selskab på Kulturnatten. Som besøgende kommer du på rejse gennem straffe- og fængselshistorien, hvor du blandt andet kan se gamle flugt- og afstraffelsesredskaber, indsmuglede genstande og produkter, som indsatte gennem tiden har produceret som en del af deres afsoning.

Uden for fængslet på Nytorv har vi parkeret kriminalforsorgens specialbyggede lastbil, hvor du blandt andet kan prøve de specielle VR-briller og få oplevelsen af at bevæge dig rundt i vores andre fængsler. Eller prøve fængselsbetjentenes hverdagsdilemmaer på egen krop i vores scenariespil.