Danskerens tryghed stod centralt i statsminister-tale

Både pensionsalder og de voldsomme konsekvenser af det vilde vejr var omdrejningspunkter for statsministerens tale. F&P glæder sig over regeringens fokus på så vigtige emner med betydning for danskernes tryghed. Begge dele kræver langsigtede og gode løsninger, mener forsikrings- og pensionsbranchen.

- Det var en god tale fra statsministeren, som i høj grad handlede om at tage omsorg for de mest udsatte i vores samfund. Det fokus er vigtigt for både værdigheden og trygheden i vores samfund. Vi skal som samfund have overskud til at hjælpe dem, som har mest brug for det, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P – Forsikring og Pension.

Han ser positivt på, at regeringen har sat forhandlingerne om Velfærdsforliget og pensionsalderen i 2040 på lovprogrammet næste forår.

- Det er fornuftigt, at regeringen vil skabe ro og sikkerhed om både vores samfundsøkonomi og pensionsalder ved at prioritere den planlagte justering af pensionsalderen til 70 år. I forlængelse af det kan politikere, arbejdsmarkedets parter og andre aktører tage den bredere og mere langsigtede debat om den videre udvikling i pensionsalderen og vores pensionsmodel, siger Kent Damsgaard.

Han hæfter sig også ved afsnittet i statsministerens tale om regeringens forslag til en sundheds- og lægereform - og opfordrer regeringen og Folketinget til at sikre, at den offentlige kernevelfærd på sundhedsområdet spiller bedst muligt sammen med de private supplerende ydelser.

- De næsten 3 millioner private sundhedsforsikringer og -ordninger kan aflaste og supplere vores offentlige sundhedsvæsen, så vi sikrer den bedst mulige hjælp til danskerne og passer godt på kernevelfærden. Men netop derfor er det så vigtigt, at regeringen og Folketinget har blik for samspillet i den kommende reform og tænker offentlig og privat sundhed ordentligt sammen, siger Kent Damsgaard.

Branchen bifalder i høj grad også, at statsministeren betoner vigtigheden af at skabe tryghed for borgerne, når det vilde vejr i stigende grad rammer os.

- Danmark har brug for en samlet og ambitiøs plan for, hvordan vi skal tilpasse vores samfund til det ændrede klima, som allerede er en realitet. Statsministerens tale i dag var et stærkt signal om, at klimatilpasning som dagsorden er kommet højt op på den politiske agenda, siger Kent Damsgaard.