3F: Vigtig melding fra statsministeren

3F ser frem til at høre mere om den nye ungdomsuddannelse, der skal sende unge i retning af erhvervsuddannelserne.

Henning Overgaard, forbundsformand i 3F

Statsministeren kom i sin åbningstale af Folketinget ind på flere emner, som optager 3F’erne. Forbundsformand for 3F, Henning Overgaard, kvitterer for at statsministeren vil gøre op med uddannelsessnobberiet.

- Jeg glæder mig over, at regeringen vil ryste uddannelsesposen og skabe nye rammer for ungdomsuddannelserne. Vi skal gøre op med uddannelsessnobberiet, og jeg ser frem til at høre mere om den nye ungdomsuddannelse, der skal gøre det attraktivt for unge at gå en mere faglært og praktisk vej end den klassisk gymnasiale, som alt for mange slår sig på, siger Henning Overgaard, forbundsformand i 3F.

Henning Overgaard minder statsministeren om, at pensionsspørgsmålet ikke må trækkes i langdrag.

- Jeg bed mærke i, at statsministeren nævnte, at regeringen er i gang med en proces om, hvad der skal ske med pensionsalderen i fremtiden. Det er et emne, som optager 3F’s medlemmer meget, og jeg ved, at det lægger statsministeren meget på sinde, at der sikres en fair og værdig ordning. Efterlønnen var en grundlæggende forudsætning for velfærdsforliget, men vi kan konstatere, at efterlønnen er blevet rundbarberet. Derfor er det nødvendigt at udvide Arne-pensionen for at sikre lighed i tilbagetrækningen, og så dem med lange og ofte hårde arbejdsliv har mulighed for en værdig tilbagetrækning med gode pensions år, siger Henning Overgaard.

3F’s forbundsformand ser frem til, at 3F bliver kaldt til forpligtende drøftelser om beskæftigelsesindsatsen, som statsministeren nævnte i talen.

- Jeg er enig med statsministeren i, at jobcentrene skal nedlægges, og at der er behov for en reform af beskæftigelsesindsatsen. Dette må dog ikke medfører 98 forskellige kommunale arbejdsmarkedspolitikker. I forbindelse med den kommende reform har 3F og den samlede FH-fagbevægelse udarbejdet et større reformforslag, med fokus på de lediges rettigheder og fornuften i, at a-kasserne hjælper egne medlemmer i job. Som det altid har været kutyme, forventer vi at blive indkaldt til forpligtende drøftelser inden de politiske forhandlinger igangsættes, siger Henning Overgaard.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.