Udvikling af en oplevelsesplatform: Science Day trækker skoleelever til Mjølner Informatics
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det midtjyske er Mjølner Informatics i Aarhus ét af de steder, det sker. Her får 21 elever fra 10. klasse fingrene i grafisk design og softwareudvikling. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.

Op mod 4000 børn og unge fra grundskoler og gymnasier fra hele landet deltager i dag i den årligt tilbagevendende Science Day. I år kommer de til at lægge vejen forbi 88 forskellige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner – herunder Mjølner Informatics i Aarhus. Det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde, Naturvidenskabernes Hus, står bag indsatsen. Og det handler i høj grad om at komme fordomme til livs og sikre diversiteten på arbejdspladserne.
- Science Day handler om diversitet og om at give alle på tværs af køn og baggrund mulighed for at se sig selv i en uddannelse inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag. Undersøgelser viser, at en høj grad af mangfoldighed blandt kolleger medvirker til social samhørighed, trivsel i teams og større innovation. Desuden er der mange flere muligheder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, end de fleste tror. En del bliver overraskede over de mange muligheder både som faglært og med en videregående STEM-uddannelse, ikke mindst inden for den grønne omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.
-Ved at deltage i Science Day får de unge via et besøg på en virksomhed, hvor de møder en rollemodel og selv arbejder hands-on med cases fra virksomheden, et blik ind i en verden, som ikke alle kender til. På den måde skabes der gode, inspirerende fortællinger, som de unge kan se sig selv i. Og som land har vi også brug for flere hænder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, siger hun.
Ny viden og ændret forståelse
Evalueringer fra tidligere år viser, at både lærere og elever er glade for at deltage. Sidste år svarede 78% af de deltagende lærere for eksempel, at de var enten helt eller delvist enige i, at de havde fået ny viden om uddannelses- og karrieremuligheder for deres elever. Og 65% af eleverne svarede, at de var helt eller delvist enige i, at de ved at deltage i Science Day havde fået ændret forståelsen for, hvem der arbejder med og kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Det er også én af grundene til, at Mjølner Informatics deltager i Science Day. De får i dag besøg af i alt 21 elever fra Silkeborg Ungdomsskole.
-Vi vil gerne styrke unges kendskab til videnskab og teknologi, da de er vores fælles fremtid. Derfor er det vigtigt for os at vise de unge, at det kan være både spændende og sjovt at arbejde med UX og programmere. Vi hjælper dem med at få en forståelse for, hvordan digitale produkter skabes ud fra en legende tilgang, hvor samarbejde, nysgerrighed og gåpåmod er nøgleord. En karriere inden for IT er både sjov, kompleks og alsidig – derfor håber vi, at vi ved at åbne dørene hos Mjølner Informatics kan give de unge inspiration til en spændende karrierevej inden for teknologiens verden, siger Brian Gottorp Jeppesen, CEO hos Mjølner Informatics
Eleverne kommer på dagen også til at møde nogle rollemodeller, det vil sige nogle af de yngre medarbejdere hos Mjølner Informatics, der fortæller dem om deres valg af uddannelse og studieretning.
Science Day er en af de store, landsdækkende indsatser, som Naturvidenskabernes Hus står bag og bliver i år afholdt for 11. gang.
Kontakter
Rikke MayKommunikationschef
Rikke er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Casper TorndahlSenior Software Developer
Tlf:22430857cto@mjolner.dkLinks
Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.
Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.
Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.
Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.
Læs mere på nvhus.dk
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Naturfagsmaraton i Vesthimmerlands Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence12.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 13. februar dyster 200 elever fra Vesthimmerlands Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Naturfagsmaraton i Brønderslev: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence11.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 12. februar dyster 275 elever fra nordjyske friskoler om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Naturfagsmaraton i Aalborg Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 11. februar dyster 375 elever fra Aalborg Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Naturfagsmaraton i Skanderborg Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence4.2.2025 14:46:06 CET | Pressemeddelelse
Den 6. februar dyster 500 elever fra Skanderborg Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Naturfagsmaraton i Aarhus Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence31.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 3. - 5. februar dyster 1.375 elever fra Aarhus Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum