Ny elbilrekord i september

I semtember måned blev der slået rekord, hvor 57 procent af de nyregistrerede personbiler kørte på el.

I årets tredje kvartal blev der indregistreret 39.935 nye biler i Danmark, hvilket er overordnet på samme niveau som året forinden. I dette kvartal blev der indregistreret flest biler i september måned, hvor 15.567 nye personbiler kørte ud på de danske veje, hvilket svarer til en stigning på 5 %

”Bilsalget ligger på et stabilt niveau sammenlignet med sidste år. Vi forventer, at fjerde kvartal kommer til at byde på et solidt og godt bilsalg, så året 2024 samlet set byder på en stigning i bilsalget i forhold til 2023. Særligt elbilerne bidrager til stigningen,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbilerne har vundet markant frem blandt danskerne. I tredje kvartal 2024 blev der solgt 21.882 nye elbiler mod kun 14.645 sidste år. Det svarer til en stigning på knap 50 procent og illustrerer den stigende interesse for elbiler. Det kan også spores i elandelen, som igennem alle tre måneder af kvartalet har ligget over 50 procent – for første gang nogensinde. I kvartalet var 55 procent af nyregistreringerne elbiler, mens elandelen nåede helt op på 57 procent i september måned, hvor der blev solgt over 8.901 elbiler viser tal fra bilstatistik.dk

”Elbilsalget har nået en helt særlig position i Danmark, og el er nu vores mest foretrukne drivmiddel, når vi vælger ny bil. Det er helt specielt at være med i forandringen mod en grønnere vejtransport, og vi kan hele tiden markere nye milepæle på vejen og glæde os over udviklingen i elandelen, som nu for anden måned i træk når nye højder. Udover et godt modeludbud fra bilproducenterne, er det i særlig grad de danske skatteregler, der er hovedårsag til den voldsomme udvikling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Top 10 modeller i september 2024

Mærke Model Antal
Tesla Model Y 1.211
Skoda Enyaq iV 1.006
Tesla Model 3 639
Volkswagen ID.4 564
Nissan Qashqai 482
Ford Explorer 424
Volkswagen ID.3 396
Audi Q4 e-tron 374
Mercedes-Benz EQA 340
Volkswagen Polo 331

Mobility Denmark repræsenterer bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, samt finansierings- og leasingselskaber.

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk