Better Energy solcellepark producerer nu grøn strøm til Carlsberg, Semler Gruppen og Marius Pedersen A/S

De tre virksomheder har via elkøbsaftaler med Better Energy gjort det muligt at etablere en ny solcellepark på Fyn, der nu leverer grøn strøm, svarende til knap 51.000 danskeres årlige elforbrug.

Solcelleparken ved Fraugde producerer grøn strøm til blandt andet Carlsberg, Semler Gruppen og Marius Pedersen A/S

Over 136.000 solcellemoduler er placeret på en godt 74 hektar stor mark i Fraugde beliggende i Odense Kommune. De mange solcellemoduler er netop blevet tilsluttet elnettet og forventes at levere 81 GWh grøn strøm om året.

Solcelleparken er blevet til, fordi Carlsberg, Semler Gruppen og Marius Pedersen A/S blandt andre har valgt at købe grøn strøm gennem energiselskabet Better Energy. Med den nyetablerede solcellepark bliver der tilført ny vedvarende energi til det danske elnet, svarende til knap 51.000 danskeres årlige elforbrug.

Danske virksomheder bidrager til et grønnere elnet

Den nyetablerede solcellepark ved Fraugde bidrager med ny grøn energi til den danske elproduktion. Virksomhedernes el-indkøb har dermed en reel effekt på opførelsen af nye vedvarende energikilder.

Hos Carlsberg er man begejstret for at bidrage til den grønne omstilling:

"Den nye solcellepark er et vigtigt skridt for at levere på vores bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO and Beyond, hvor Carlsbergs bryggeri i Fredericia skal være CO2-neutralt senest i 2030. Derfor skal vi elektrificere vores ølproduktion og overgå til vedvarende energikilder. Samtidig er vi glade for, at Carlsberg kan bidrage til at tilføre mere grøn strøm til det danske elnet” siger Tenna Skov Thorsted, Senior Sustainability Manager i Carlsberg Danmark.

Det aktive bidrag er for alle virksomheder, der kan vælge at lægge hele eller dele af deres el-indkøb i en langsigtet elforsyningsaftale mellem to parter, som på engelsk kaldes en Power Purchase Agreement (PPA).

Marius Pedersen A/S’ Chief Innovation Officer, Jens Mortensen, ser også solcelleparken ved Fraugde som et vigtigt bidrag i den grønne omstilling. ”Denne elkøbsaftale er et vigtigt supplement til de solcelleanlæg vi etablerer på vores egne bygninger og anlæg og vil forberede os på den fortsatte elektrificering af vores vognpark og dermed understøtte vores klimastrategi”.

Better Energy mærker i stigende grad, hvordan virksomheder vælger at bruge el-indkøbet som et led i deres egne ambitioner på klimaområdet, siger Mikkel Thorup Hansen, der er ansvarlig for selskabets elkøbsaftaler og uddyber:

Carlsberg, Semler Gruppen og Marius Pedersen A/S har ambitiøse klimamål og ved, hvor stor en forskel de kan gøre gennem deres el-indkøb. Ved at lade dele af deres elforbrug komme fra en nybygget vedvarende energikilde, handler de på deres visioner og bidrager aktivt til at fremme den grønne omstilling i Danmark.”

Listen over virksomhederne der aftager strøm fra Fraugde solcellepark viser, at både store og mindre energiforbrugere kan bidrage til at skubbe på den grønne omstilling.

Et led i Odense Kommunes ambitiøse klimaplan

Når Better Energy udvikler nye solcelleparker, er det samtidig vigtigt, at parken integreres og forankres i lokalområdet. Fraugde solcellepark er et godt eksempel på, hvordan det er lykkes at kombinere muligheden for at tilføre ny grøn strøm til elnettet et sted, hvor der er behov for det lokalt. Den nye grønne strøm bidrager nemlig til Odense Kommunes klimaplan ’Klimaneutral 2030’.

74 hektar uden gødning og sprøjtning

Solcelleparken er opkaldt efter den nærliggende herregård, Fraugdegaard og ligger godt 10 km sydøst for Odense mellem byen Fraugde mod nord og Birkum mod syd. Markerne på området er udtaget af landbrugsdrift, og der er i stedet blevet sået græs. Gødning og sprøjtning er derfor fortid på området.

Beplantningsbælter rundt om solcelleparken vil sikre den visuelle afskærmning, når det er vokset op i løbet af en kort årrække.

Solcellepark nær Odense producerer nu græn strøm

Om Better Energy

Better Energy er et vedvarende energiselskab, der bygger ny grøn energikapacitet. Vi udvikler, bygger, ejer og driver store vedvarende energiparker med et integreret fokus på lokal og regional værdiskabelse og et stærkt engagement i naturen. Elektriciteten, vi sælger, er billigere end kul, olie og gas, og vi er en af de hurtigst voksende leverandører af solenergi i Nordeuropa med en byggeportefølje på mere end 1.700 MWp og yderligere 14.500 MWp under udvikling.