PlanBørnefonden og ZOO går sammen om at skabe grønne job i Marokko

Biodiversitet, naturbeskyttelse og økoturisme er omdrejningspunkterne i et nyt samarbejde mellem PlanBørnefonden og Zoologisk Have. De vil med støtte fra Udenrigsministeriet skabe grønne jobs for unge i Marokko som en del af det Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram.

ZOO's direktør, Pernille Mehl, og PlanBørnefondens CEO, Dorthe Petersen, underskriver det nye samarbejde om jobskabelse og biodiversitet i Marokko. Foto: PlanBørnefonden

PlanBørnefonden, Zoologisk Have samt lokale partnere og myndigheder i Marokko har slået sig sammen for at støtte Marokkos indsatser inden for bæredygtighed, naturbeskyttelse og biodiversitet og bruge det som løftestang til at skabe job til unge i den grønne sektor.

Det nye samarbejde finansieres med syv millioner kroner som en del af Udenrigsministeriets Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram, som har fokus på at skabe bedre levevilkår og fremtidsudsigter for unge i Mellemøsten og Nordafrika.

Målet for det nye samarbejde i Marokko er at sikre de unges fremtid med uddannelse og job inden for blandt andet turisme og naturbevarelse og gøre det på en måde, der bidrager til den grønne omstilling. Det er et område, der har høj prioritet i Marokkos nationale strategier for at skabe flere grønne jobs for landets store generation af unge mennesker.

Jobskabelse og naturbevaring i ét

Ligesom mange andre lande i regionen, oplever Marokko en høj ungdomsarbejdsløshed, og alt for mange unge bliver uddannet inden for sektorer med få jobmuligheder. Turismesektoren er dog én af de sektorer, der er i vækst, og Marokko har mange smukke nationalparker og naturområder. Her er der job at få – især de grønne af slagsen. Det krydsfelt vil dette nye samarbejde bruge til at skabe bæredygtige arbejdspladser og faglig ekspertise, der både kommer de unge og naturen til gode.

”Den bedste fremtidssikring. vi kan give unge, er en relevant uddannelse, så de kan få et job eller starte egen virksomhed, få økonomisk råderum og gøre en positiv forskel i deres lokalsamfund. Det her partnerskab kan noget helt særligt – nemlig kombinere vores erfaring med at arbejde med unge mennesker samt Zoologisk Haves ekspertise inden for naturbevarelse, uddannelse og formidling", siger PlanBørnefondens CEO, Dorthe Petersen.

Grønne ringe i vandet

Helt konkret skal indsatsen blandt andet give unge viden og færdigheder inden for biodiversitet og naturbeskyttelse, som de kan bruge til at få job i turismesektoren eller starte deres egne virksomheder som for eksempel tourguide i nationalparker.

Blandt andet skal ZOO’s arbejde med at gøre undervisningen inden for naturbeskyttelse og bæredygtighed mere engagerende og tidssvarende for at vække de unges interesse i naturbeskyttelse. Målet er, at op mod 450 unge uddannes i biodiversitet og naturbeskyttelse inden for de næste par år og langt flere på sigt. Derudover skal økonomisk og faglig støtte til unge iværksættere skabe mindst 150 nye job inden for den grønne sektor. Det kan skabe ringe i vandet for tusindvis af unge i Marokko.

Biodiversitet er en kernekompetence for ZOO, som også har mange års erfaring med internationale projekter med fokus på naturbevarelse og beskyttelse af truede dyr.

”Vi er rigtig stolte af, at vores mangeårige erfaring inden for naturbevarelse og biodiversitet kan være med til at skabe et livsfundament og en fremtid for den unge generation i Marokko. Vores medarbejdere er dybt engagerede og glæder sig til at kunne gøre en forskel for både mennesker og natur,” siger administrerende direktør i ZOO, Pernille Mehl.

”I vores nye Afrika-strategi har vi fokus på unge, der vil tegne kontinentets fremtid. Det er godt nyt, at Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram her tænker nyt og nu skaber spændende grønne job for unge i Marokko sammen med PlanBørnefonden og ZOO,” siger Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen om samarbejdet.

Om samarbejdet

PlanBørnefonden, København Zoo, Swiss Contact, marokkanske myndigheder, NGO’er og nationalparker skal i de kommende år samarbejde om at skabe job og fremtidsmuligheder for unge inden for naturbeskyttelse, biodiversitet og økoturisme.

Om Det Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram

Det Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram (DAPP) finansieres af Udenrigsministeriet og har som målsætning at skabe bedre levevilkår og fremtidsudsigter for unge i Marokko, Tunesien, Jordan og Egypten. DAPP består både af et menneskerettighedskonsortie og et jobskabelseskonsortie. Jobskabelseskonsortiet ledes af PlanBørnefonden og frem mod 2027 skal programmet give 100.000 unge kvinder og mænd færdigheder og bedre adgang til arbejdsmarkedet i de fire lande og skabe 20.000 jobs, hvoraf 30 procent skal være grønne.

Om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden er en af Danmarks største udviklings- og nødhjælpsorganisationer, der arbejder for at skabe varige forandringer for børn og unge i nogle af verdens mest udsatte lande.

Om Københavns Zoologiske Have

København ZOO er blandt Europas ældste zoologiske haver. Sat i verden for at fremme naturbevarelse og passe på verdens dyr, både i haven på Frederiksberg og ude i verden.

NGO reagerer på Afrika-strategi: ”Endelig er der fokus på potentiale frem for problemer”26.8.2024 10:12:33 CEST | Pressemeddelelse

Som reaktion på regeringens nye Afrika-strategi udtaler PlanBørnefondens administrerende direktør, Dorthe Petersen: ”Det er rigtig positivt, at regeringen nu laver et opgør med den fortælling, der har præget historien om Afrika og vores tilgang her i Danmark. Med Afrika-strategien er der endelig kommet fokus på kontinentets potentiale frem for problemer. Der skal fokus på uddannelse og lokal vækst i afrikanske lande, der kan skabe jobs og muligheder for unge. Det er sådan, vi bidrager til at forløse kontinentets kæmpe potentiale. Her kan Danmark bidrage, men kun i brede og ligeværdige partnerskaber, hvor vi engagerer os dybere med afrikanske lande gennem civilsamfundet, erhvervslivet, private fonde og staten. Det er godt at se, at partnerskaber ikke længere bare er en fodnote, men grundlaget for, hvordan vi samarbejder med afrikanske lande. Vi har gjort det længe, og kan se, at det virker. Udvikling og investering skal i langt højere grad gå hånd i hånd. Derfor skal vi arbejde endnu me

PlanBørnefondens bestyrelse udpeger nyt formandskab1.7.2024 11:06:21 CEST | Pressemeddelelse

Efter Stine Bosse i maj meddelte sin afgang efter 15 år som formand for først BØRNEfonden og derefter PlanBørnefonden, har bestyrelsen nu konstitueret sig og udpeget den hidtidige næstformand, Charlotte Møller-Andersen, som ny formand. Samtidig tiltræder det nuværende bestyrelsesmedlem, Peter Vekslund, som ny næstformand. Charlotte Møller-Andersen er Senior Vice President of Sales i EG Group. Charlotte har over 25 års erfaring med at drive vækststrategier i Norden og Europa. Den nye næstformand, Peter Vekslund, der har været en del af bestyrelsen siden marts 2023, bringer omfattende erfaring til PlanBørnefonden fra rollen som tidligere CFO i PANDORA Group og i dag som Group CFO for Trackunit. Peter er allerede i dag medlem af Plan International´s Members Assemply og fortsætter også her. Charlotte Møller-Andersen udtaler: ”Jeg glæder mig til, sammen med resten af bestyrelse, at fortsætte det arbejde, som Stine Bosse gennem femten år har stået i spidsen for. Stine har med sin visionære l