DI: Klimaneutralitet i 2045 kræver langsigtede politiske beslutninger og flere grønne investeringer

Regeringens Klimaprogram 2045 viser, at vi er godt på vej mod at nå målene i 2030, men for at nå målet om klimaneutralitet i 2045 er det afgørende med langsigtede klimapolitiske beslutninger, hurtigere implementering, og at de grønne investeringer får et markant nøk op.

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef i DI

Klimaprogrammet viser, at Danmark har taget et kvantespring i klimakampen og gjort betydelige fremskridt i CO2-reduktioner frem mod 2030. Men der er brug for øjeblikkelig handling, hvis vi skal nå vores mål i 2045.

- Selv om der er mange år til 2045, så er der brug på handling i dag i form af langsigtede politiske beslutninger og grønne investeringer. Der er brug for et nyt grønt råderum og der skal udbygges mere vedvarende energi, udrulles energieffektive løsninger, lagres CO2, og sættes tryk på omstillingen i landbruget og transportsektoren, siger Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef i DI.

Mankoen for at nå klimamålet om en 70 pct. CO2-reduktion-målet er reduceret til ca. 1,5 mio. ton CO2e. Den positive udvikling skyldes i høj grad, at dansk erhvervsliv har omstillet sig og øget investeringer i grønne løsninger. Men det betyder ikke, at vi bare kan hvile på laurbærrene. For at sikre Danmark kan blive klimaneutral, skal virksomhederne have forsikring om, at der ikke pilles ved aftalte langsigtede politiske beslutninger.

- Det er skuffende at energieffektivisering slet ikke er nævnt som en del af regeringens grønne arbejdsprogram, ligesom jeg godt nok undrer mig over, at regeringens ambition om at undersøge konsekvenserne af at opsætte et mål for CO2e-aftrykket for det danske forbrug ikke er nævnt, siger Anne Højer Simonsen og fortsætter:

- Jeg synes, at vi bør udvise et meget større globalt klimansvar. Vi bør også have ambitioner, når det gælder det globale aftryk, som kan reduceres ved at bringe grønne, cirkulære løsninger og produkter i spil. Vi foreslår, at man sætter pejlemærker for vores forbrugsbaserede aftryk og eksportens klimanytte, og samtidig systematisere opfølgningen med områderne nærmere, så vi bedre kan følge udviklingen.

Klimaprogrammet fokuserer på reduktioner i alle sektorer, og hvor reduktionerne konkret kan findes i de forskellige sektorer frem mod 2035.

- En lang række virksomheder har allerede tonet grønt og leveret de nødvendige CO2-reduktioner. Samtidig er der truffet politiske aftaler, der kommer til at reducere transportsektorens udledninger markant. Men for at Danmark kan leve op til klimaforpligtelserne, både de nationale og de europæiske, skal alle sektorer – inklusiv landbruget – bidrage til den grønne omstilling. Derfor ser vi frem til, at regeringen og Folketinget vil arbejde videre med aftalen og balancerne i den grønne trepart, siger Anne Højer Simonsen.

Anne Højer Simonsen kan kontaktes på tlf. +454014 0603 for yderligere kommentarer.