Syv forslag fra Dansk Industri skal ruste Danmark som forskningsnation

Flere midler til grøn forskning og 1,5 milliard kroner årligt til udviklingen af kunstig intelligens er afgørende, hvis Danmark skal være på forkant med fremtidens udfordringer.

I de sidste seks år har Danmark ikke levet op til den europæiske målsætning om at anvende 3 procent af BNP på forskning og udvikling. Mens det danske investeringsniveau er lige under målet, så investeres der langt mere i forskning og udvikling i vores nabolande Tyskland og Sverige.

-Danmark er ganske enkelt ved at falde bagud i forhold til vores naboer. Vi bliver nødt til både at styrke de offentlige investeringer i forskning, og samtidig skabe bedre rammer for erhvervslivets forsknings- og udviklingsaktiviteter. Det mener vi ikke bare er en mulighed. Det er en nødvendighed, hvis Danmark også skal være konkurrencedygtig i fremtiden, siger Mikkel Haarder.

Derfor kommer DI nu på banen med syv forslag, som både tager højde for udviklingen af forsvars- og sikkerhedsteknologi, ligesom den også fokuserer på grønne tiltag og rumteknologi. Forslagene lægger dermed op til en mere ambitiøs forskningsindsats end det nuværende niveau.

-Vi er på vej ind i en fremtid præget af geopolitisk ustabilitet, teknologiske revolutioner og globale klimaforandringer. I denne tid er det vigtigere end nogensinde før, at danske virksomheder er på forkant med den teknologiske udvikling og kan udvikle nye konkurrencedygtige løsninger. Forskning og innovation er helt afgørende for at dette kan lykkes, siger Mikkel Haarder, underdirektør i Dansk Industri.

Forskningsudspillet fra DI:

1. Investér mindst 1,5 mia. kr. årligt i udviklingen af kritiske digitale teknologier, såsom AI, kvanteteknologi, cybersikkerhed, rumteknologi mv. som en del af de årlige forskningsreserver.
  2. Forsvar Danmarks grønne styrkeposition ved at øge de grønne forskningsbevillinger med 1,5 mia. kr. mod 2030.
  3. Øg investeringerne i Innovationsfondens InnoExplorer-program med 100 mio. kr. årligt med særligt med henblik på at støtte lovende life science-iværksættere.
  4. Fastsæt virksomheders skattefradrag for forskning og udvikling permanent til 130 pct. uden maksimalt loft hurtigst muligt.
  5. Øremærk 1 mia. kr. årlig til forskning og udvikling inden for forsvar og sikkerhed som en del af forsvarsforliget.
  6. Stop modregning af EU-hjemtaget og øg i stedet Danmarks deltagelse i det europæiske forsknings- og innovationssamarbejde.
  7. Styrk forskning og udvikling inden for produktionsteknologi med 100 mio. kr. årligt, der kan bidrage til, at produktion i Danmark forbliver attraktivt.

På sigt bør de offentlige investeringer i forskning og innovation øges markant, så de i 2030 svarer til mindst 1,5 pct. af BNP. Samtidig bør der være en række initiativer, der fremmer forskning i den private sektor.