Healthcare Denmark

Tour de Health’24: Danmark er vært for en international højniveaukonference om offentlig-private partnerskaber på sundhedsområdet

Den 30. september til 2. oktober kommer højniveaurepræsentanter fra 13 lande omfattet af det danske sundhedsdiplomati til Danmark for at drøfte, hvordan fremtidens sundhedsløsninger kan findes i partnerskaber. Konferencen ”Tour de Health’24” stiller skarpt på, at komplekse sundhedsudfordringer bedst løses i fællesskaber; på tværs af sektorer, faggrupper og landegrænser. Partnerskaber er til gavn for både patienter, sundhedsvæsen og samfundsøkonomi.

Tour de Health 2022 fandt sted samtidig med Tour de France enkeltstarten i København. Foto: Healthcare Denmark

Vi står sammen med de 13 lande, som vi har et internationalt myndighedssamarbejde med, overfor fælles udfordringer på sundhedsområdet. Samtidig skaber den teknologiske udvikling nye muligheder for at levere sundhedsydelser mere målrettet, effektivt og sammenhængende. Når vi arbejder sammen, deler erfaringer og inddrager forskellige perspektiver, skaber vi grobund for innovation og nytænkning. Offentlige sundhedsmyndigheder spiller her en nøglerolle i at fremme partnerskaber, som fører til langsigtede, fælles sundhedsløsninger. Derfor deltager repræsentanter fra centrale sundhedsmyndigheder i Danmarks partnerlande i en dialogbaseret konference ”Tour de Health’24” i København d. 30. september – 2. oktober for at sætte fokus på mulighederne i samarbejde på tværs af landegrænser og mellem offentlige og private aktører.

Danmark har en lang tradition for offentlig-private partnerskaber, hvilket vi som samfund kan være stolte af. Vores samfund er præget af tillid, transparens og et innovativt sundhedsøkosystem. Denne åbenhed overfor at arbejde sammen og på tværs af aktører og sektorer er noget, som mange af vores partnerlande er interesserede i at høre mere om. Danmark har ikke selv alle svar, og derfor er ”Tour de Health’24” også en mulighed for, at nationale såvel som internationale aktører kan dele deres erfaringer samt høste inspiration og nye ideer.

I Danmark samarbejder industrien, forskningsmiljøerne og sundhedsvæsenet om bedre patientbehandling gennem nye innovative behandlingsformer og sundhedsløsninger, hvilket bidrager til samfundsøkonomien og et effektivt sundhedsvæsen. Dette er grundlaget for Danmarks internationale styrkeposition på sundhed og life science. Life science er samtidig et af Danmarks største eksporterhverv med en vareeksport på 174 mia. kr. i 2023.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen:

Det er både spændende og meget positivt, at der internationalt er en anerkendelse og respekt omkring Danmarks styrkeposition indenfor life science samt vores lands tradition for offentlig-private partnerskaber. Når repræsentanter fra 14 forskellige lande tager arbejdshandskerne på, kan vores ideer kun blive endnu bedre. Jeg ser frem til at byde velkommen til gæster fra de 13 lande, som er prioriteret under vores sundhedsdiplomati –og jeg ser frem til drøftelser, som vil gavne både samarbejde, investering og sundhed.

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde:

Vi kan ikke løse komplekse sundhedsudfordringer i siloer. Vi skal tænke på tværs og involvere både offentlige og private i at finde løsninger, så vi sammen fx kan styrke kvaliteten i behandlingen og skabe større sammenhæng i sundhedsvæsenets indsatser til gavn for patienterne. Og jeg håber, at den internationale konference på dansk jord kan give os og de andre deltagere inspiration til, hvordan vi både i Danmark og globalt kan udvikle endnu bedre sundhedsløsninger.

Erhvervsminister Morten Bødskov:

Life science er en dansk styrkeposition, og vi har en industri, vi kan være stolte af. Den går forrest, når det kommer til at skabe økonomisk vækst og sundhed gennem partnerskaber på tværs af offentlige og private aktører. Jeg er glad for, at regeringen sammen med dansk erhvervsliv kan være værter for en konference, der stiller skarpt på, hvordan vi kan blive endnu bedre til at samarbejde på tværs. For det er der behov for, når der skal udvikles nye, innovative sundhedsløsninger til gavn for bedre sundhed og vækst.

Direktør for Healthcare Denmark, Jakob Skaarup Nielsen:

Tour de Health er et fantastisk eksempel på Regeringens store ambitioner på life science området. Det er en cadeau til Danmark, at vi ser højniveaurepræsentanter fra mange vigtige lande rejse til København for at deltage i denne konference. Tour de Health vil være dialog-baseret og vi vil høste inspiration og innovative ideer til fremtidens sundhedsløsninger. Vi vil sikre opfølgning, så alle de gode ideer kommer ud og leve. At arrangørkredsen spænder over tre ministerier, erhvervs- og forskningsorganisationer samt virksomheder er i sig selv et glimrende eksempel fra dansk side på styrken i offentlige private partnerskaber.

Billeder

Foto: Healthcare Denmark

Om Healthcare Denmark:

Healthcare Denmark er det internationale samfunds samlede indgang til dansk sundhedsekspertise og innovation. Healthcare Denmark formidler succeshistorien om det danske sundhedsvæsen og danske sundhedsløsninger. Danmark har en førerposition på sundhedsområdet, og Healthcare Denmark er sat i verden for at understøtte den og styrke dansk synlighed internationalt. Healthcare Denmark har nationalt og politisk mandat til at promovere dansk sundhedsekspertise. Bag Healthcare Denmark står en bred partnergruppe af private og offentlige aktører.

Følg pressemeddelelser fra Healthcare Denmark

Flere pressemeddelelser fra Healthcare Denmark