Derfor er der store ændringer i 'Flokken'
Når TV 2 har premiere på anden sæson af det danskudviklede realityprogram 'Flokken' torsdag 3. oktober, er det i et nyt format, der bruger flere af de greb, vi kender fra konkurrencedrevne realityprogrammer.

Der står de så sammen. De 12 deltagere i den nye sæson af 'Flokken'. Samlet fra start - med fokus på fællesskab, missioner, overlevelse - og den store pengepræmie på én million kroner. En pengepræmie, de kan vælge at dele med hele flokken - eller vælge at beholde selv. For alle har en pris, lyder taglinen. Også fællesskabet. Og har man set første sæson, vil man vide, at det hele er vendt på hovedet i denne omgang, og at deltagerne til sidst skal træffe det store og svære valg mellem fællesskabet og individet.
Men hvorfor? Det svarer Anders Fuchs på - han er TV 2s redaktør på programmet:
Hvorfor kommer 'Flokken' i et nyt format i sæson 2?
- Det er en udfordrende proces at udvikle og producere et nyt realityprogram fra bunden i stedet for at købe et udenlandsk format. Derfor er vi også meget stolte af første sæson af 'Flokken', produktionen bag (red. Strong Productions) og de seje deltagere, der var med. Vi syntes samtidig også, at der var en masse uforløst potentiale i konkurrencedelen af formatet og de gruppedynamikker, der følger med, når flokken skulle yde og nyde som fællesskab. Det ville vi gerne forstærke og derved også give plads til både de medvirkende, der elsker fællesskabet, og dem, der sætter deres egne interesser først.
Hvad kræver det af dig som redaktør og af en produktion at ændre et tv-koncept?
- Vi har beholdt meget af universet, men hele programmets motor er ændret. Så vi har faktisk angrebet denne sæson som et helt nyt format. Vi har skåret ind til kernen og fundet ud af, at det spændende ikke ligger i, hvordan man klarer sig alene, men snarere, hvordan man skaber et fællesskab, der er så stærkt, at det kan modstå fristelsen for at tage pengene til sig selv. Udviklingen er foregået i tæt samarbejde mellem danske Strong Productions og os på TV 2.
Vidste deltagerne på forhånd, at der var ændret i konceptet, og hvordan reagerede de?
- Det vidste de faktisk godt. Vi havde i forvejen briefet deltagerne på, at de kunne vælge at dele pengene eller tage dem selv, og at der var skruet meget op for konkurrencen i denne sæson. Og så havde vi fortalt dem, at de blev sat over for at skulle vælge nogle deltagere til frem for andre. Det eneste, de ikke vidste, var, at de var samlet fra start. Vi ville gerne have deres ægte reaktion på at skulle springe direkte til den sværeste del i eksperimentet, så de oplevede den del af formatet sammen med seerne. Det kom selvfølgelig som en stor overraskelse, og et par af deltagerne var da også skuffede over at gå glip af solo-overlevelsesdelen til at starte med. Men den følelse blev hurtigt afløst af interessen for de nye mennesker og strategierne i forhold til at få indsamlet og fordelt cylinderne.
Hvad synes du, sæson 2 kan, som sæson 1 ikke kunne?
- Anden sæson af 'Flokken' er på mange måder et helt andet program end første sæson. Første sæson var et grundigt eksperiment, der handlede om moderne menneskers evne til at klare sig alene og deres stærke trang til at være en del af en flok. I denne sæson fokuserer vi meget tydeligere på de svære gruppedynamikker, som vi også kender fra vores hverdag, og så bruger vi realitygenrens mange greb til at skabe et virkelig spændende, underholdende og medrivende forløb - lige fra første sekund til det store valg i sæsonens vilde finale.
'Flokken' handler både om fællesskabet og individet - hvad er det, vi som seere kan lære af at se 'Flokken'?
- Vi kan lære, at fællesskaber aldrig er nemme. Som alle andre relationer kræver de hårdt arbejde og en masse personlige ofre. Men når det lykkes, er det helt utroligt, hvad vi kan opnå, når vi står sammen.
Anden sæson af 'Flokken' har premiere torsdag 3. oktober og kan ses på TV 2 Play og TV 2.
Nøgleord
Kontakter
Mette KlittenPR-konsulent
Fiktion og underholdning
Billeder
Links
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 tager sag om udlevering af journalisters SMS'er til Strasbourg13.12.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kilder skal også fremadrettet trygt kunne henvende sig til medier i fortrolighed. Det er en helt afgørende forudsætning for pressens frie og uafhængige rolle i demokratiet. Derfor forsøger TV 2 at få sagen prøvet ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.
Ulf Lund bliver ny kommerciel direktør i TV 2 Danmark12.12.2025 12:00:15 CET | Pressemeddelelse
Ulf Lund bliver kommerciel direktør i TV 2 Danmark og tiltræder som en del af direktionen 1. januar 2026, hvor hans opgave bliver at videreudvikle TV 2s vigtige distributionsmarked, styrke reklameforretningen og TV 2s position i værdikæden.
TV 2 køber stjernespækket dansk dramaserie12.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske dramaserie 'Den gode stemning' med Iben Hjejle og Pilou Asbæk får dansk premiere på TV 2 Play og TV 2 mandag 15. december. Købet af serien sker i forlængelse af TV 2s strategilancering, hvor dansk kvalitetsindhold er et centralt fokus.
Stig Møller Christensen giver den kommercielle stafet videre på TV 2 Danmark1.12.2025 12:15:12 CET | Pressemeddelelse
Efter knap 15 år har kommerciel direktør Stig Møller Christensen besluttet at give stafetten videre. Det sker i kølvandet på lanceringen af koncernens 2030-strategi ’Nummer 1 i danskernes hverdag’ og drøftelser om den fremtidige fordeling af roller og ansvar i direktionen.
Rasmus Tantholdt bliver vært på 'De største øjeblikke'26.11.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Rasmus Tantholdt kaster sig ud i en helt ny rolle, når han står i spidsen for 'De største øjeblikke'. Sammen med toneangivende danskere ser han tilbage på et begivenhedsrigt 2025. Showet flytter til Dansehallerne i København, og musikken bliver i år leveret af blandt andre APHACA, Christopher og HUGORM feat. Peter Sommer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

