Et hav af klangfarver: EKKI MINNA udgiver EP

EKKI MINNA's unikke kombination af cello og akkordeon rummer et hav af interessante klangfarver og teksturer. Den 18. oktober udkommer duoens debut for Dacapo Records, med lys og livlig musik af Haukur Tómasson.

EKKI MINNA (foto: Niklas Ottander)

Cello og akkordeon er ikke en instrumentsammensætning man ser ofte, men for duoen EKKI MINNA rummer kombinationen et hav af interessante klangfarver og teksturer. Duoen, der består af cellist Andrew Power og akkordeonist Jónas Ásgeir Ásgeirsson, har markeret sig på den nordiske scene for ny musik for deres innovative arbejde. De samarbejder ofte tæt med komponister og kunstnere inden for bl.a. dans, koreografi og lysdesign, og strækker sig langt ud over de konventionelle roller for deres instrumenter.

Værket Reaction (2006) er komponeret af Haukur Tómasson og er oprindeligt skrevet for akkordeon og kontrabas. I 2021 blev værket omarbejdet til akkordeon og cello på opfordring af EKKI MINNA, hvilket gav komponisten anledning til også at foretage hvad han selv kaldte en "rekomposition".

To instrumenter i dialog og opposition

Haukur Tómasson (f. 1960) er et fremtrædende navn på den islandske musikscene og blev i 2004 tildelt Nordisk Råds Musikpris for sin opera Guðrúns 4. sang. Tómassons musik er kendetegnet ved sin livlige og glitrende kvalitet. Hans kompositioner er fyldt med intens rytmisk aktivitet og maler lydlandskaber med klare og farverige klange. I Reaction hører vi hvordan livlige, lyse passager med energiske rytmiske elementer veksler med langsommere, mere majestætiske og harmonisk fyldige sektioner.

Tómasson iscenesætter et møde mellem celloen og akkordeonet, der udforsker instrumenternes særkender og muligheder. Nogle steder sløres grænserne mellem de to instrumenter fuldstændig, mens de andre steder engagerer sig i en dialog, hvor de reagerer på hinanden eller ligefrem går i kødet på hinanden. Værkets blide åbning, hvor instrumenterne som to gamle bekendtskaber forsigtigt indleder en samtale, sætter scenen for et forløb, der konstant skifter i forholdet mellem de to instrumenter: sammensmeltet og i legende opposition. Og når de to instrumenter i værkets tredje sats forenes, når vi et energisk klimaks fyldt til bristepunktet af livsglæde.

Releasekoncert

Fredag den 18. oktober kl. 17 kan du opleve en intim releasekoncert på Nordatlantens Brygge, når EKKI MINNA fejrer førsteudgivelsen af Reaction. Koncerten finder sted i den hyggelige café på Nordatlantens Brygge og varer ca. en halv time. Der er fri entré og en gratis forfriskning til de fremmødte så længe lager haves.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.