Erhvervshavne skal geares til grøn omstilling

Ifølge Green Power Denmark bør politikerne hurtigt omsætte anbefalinger fra regeringens havnepartnerskab til en strategi, som understøtter erhvervshavnes rolle i den grønne omstilling, som for eksempel udbygningen af vindmøller på havet og udviklingen af grønne brændstoffer til skibsfarten.

Green Power Denmark har sammen med resten af havnepartnerskabet overrakt sine anbefalinger til regeringen, som nedsatte partnerskabet sidste år. Den grønne erhvervsorganisation opfordrer politikerne til hurtigst muligt at lave en strategi for de danske erhvervshavne på baggrund af anbefalingerne.

- Havnene er centrale for at nå vores klimaambitioner. Men få erhvervshavne her i landet er for eksempel dimensioneret til at håndtere vinger og fundamenter til vindmøller, der vokser i størrelse. Hvis ikke vi investerer i havnene, risikerer vi, at de udgør en flaskehals for den enorme udbygning af vindenergi, som hele verden skal i gang med, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark og understreger:

- Det her er ikke anbefalinger til skuffen men til politisk handling, så vores erhvervshavne bliver gearet til den grønne omstilling, og vi styrker vores konkurrencekraft. Danske havne er i hård kamp med vores nabolande om de aktiviteter, der knytter til sig udbygningen af havvindmøller i Europa. Derfor er det vigtigt, at både stat og kommuner har blik for havnenes betydning, så vi sikrer en stor bid af den vækst, velstand og arbejdspladser, der følger med den grønne omstilling.

Hurtigere sagsbehandling og ordentlige veje
Ifølge Green Power Denmark er en af de centrale anbefalinger fra partnerskabet, at myndighedernes sagsbehandling af havneudviklingsprojekter skal gå langt hurtigere end i dag.

- Det kan tage op til seks år at få tilladelse til at udvide sejlrender. Det går ikke. Langsom sagsbehandling underminerer tempoet i den grønne omstilling, havnenes udvikling og virksomhedernes konkurrenceevne. Risikoen er, at investeringer og arbejdspladser rykker ud af Danmark, siger Jan Hylleberg.

Han fremhæver også partnerskabets anbefalinger om at udbygge vejnettet frem til havnene, og at havnene får gode muligheder for at udvide deres arealer og bygge kajpladser med en bæreevne, der kan imødekomme fremtidens behov i form af blandt andet større fundamenter til vindmøller. Green Power Denmark opfordrer til, at de anbefalinger bliver fulgt op af en havnepulje samt finansiering til at udbygge vejene til for eksempel Esbjerg Havn, hvor både borgere og virksomheder i dag oplever konkrete udfordringer.

Havne som knudepunkter for grønne brændstoffer
Ét af de erhverv, som har stor fordel af at være placeret på havne, er anlæg, der skal producere grønne Power-to-X-brændstoffer til skibsfarten. Men havneloven giver ikke mulighed for det, og det skal ifølge havnepartnerskabet ændres.

- Med vores vindressourcer og vores stærke grønne industri har Danmark alle muligheder for at blive førende indenfor produktion af grønne brændstoffer til tung transport. Her skal danske erhvervshavne være knudepunkter for produktion og distribution af bæredygtige brændstoffer til skibsfarten, siger Jan Hylleberg og fortsætter:

- Investeringer i Power-to-X-anlæg på danske havne kræver plads og hurtige godkendelser. Det er helt afgørende, at vi opprioriterer det i forhold til kommunal planlægning og anden planlægning, der begrænser mulighederne for at håndtere det forventede behov for produktion af grønne brændstoffer.

Forslag til finanslov styrker grøn industri- og erhvervspolitik30.8.2024 11:22:03 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har lanceret sit udspil til en finanslov. Her afsætter den ca. 30 millioner årligt frem til 2028 til eksportordningen og 500 millioner kroner til at forlænge den grønne investeringsordning, som i 2025 vil være på i alt 657 millioner kroner. Med den ordning kan virksomheder, som producerer vind- eller Power-to-X-teknologi, søge om statsstøtte, hvis de vil investere i nye produktionsfaciliteter i Danmark. - Regeringen skal have stor ros for at skabe klarhed om den grønne investeringsordning. Den sender et stærkt industri- og erhvervspolitisk signal med udspillet til finansloven, og det er vigtigt i en tid, hvor den internationale konkurrence om de grønne investeringer er hård. Det handler om vækst og arbejdspladser i Danmark, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark, og fortsætter: - Regeringens udspil til finansloven indeholder gode initiativer, og jeg håber, at den grønne buket bliver større i forhandlingslokalet. Vi har brug for en elektrisk finanslov, der