DI - Dansk Industri

Obligatorisk erhvervspraktik: Skolerne skal i arbejdstøjet nu

Del

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på flere skoler i Jylland, mens virksomhederne i hovedstadsområdet sjældent hører fra skolerne. Det gør udfordringen med at finde erhvervspraktik til alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse til en stor opgave i flere kommuner. Udpeg en erhvervsplaymaker, og sæt gang i planlægningen allerede nu, lyder opfordringen fra DI

- Obligatorisk erhvervspraktik er en fantastisk mulighed for at introducere eleverne til flere job- og karrieremuligheder frem mod, at de skal vælge, hvad der skal ske efter 9. eller 10. klasse. Det samarbejde som kommunerne og skolerne får med de lokale virksomheder er i høj grad med til at afgøre erhvervspraktikkens succes. Jeg håber derfor, at skolerne vil lade sig inspirere af vores anbefalinger og ikke mindst trække i arbejdstøjet og komme i gang med forberedelserne allerede nu, siger Mikkel Haarder, underdirektør for Forskning, Uddannelse og Mangfoldighed i DI.
- Obligatorisk erhvervspraktik er en fantastisk mulighed for at introducere eleverne til flere job- og karrieremuligheder frem mod, at de skal vælge, hvad der skal ske efter 9. eller 10. klasse. Det samarbejde som kommunerne og skolerne får med de lokale virksomheder er i høj grad med til at afgøre erhvervspraktikkens succes. Jeg håber derfor, at skolerne vil lade sig inspirere af vores anbefalinger og ikke mindst trække i arbejdstøjet og komme i gang med forberedelserne allerede nu, siger Mikkel Haarder, underdirektør for Forskning, Uddannelse og Mangfoldighed i DI.

I Brøndby, Allerød og Glostrup er det under 25 procent af virksomhederne, der samarbejder med en lokal skole om f.eks. at modtage erhvervspraktikanter eller besøg af en skoleklasse. I Rødovre, Gladsaxe og Hørsholm er det 30 procent af virksomhederne.

I Norddjurs og Vesthimmerlands kommuner derimod samarbejder henholdsvis 88 og 82 procent af virksomhederne med en lokal skole. I Syddjurs, Hjørring, Sønderborg og Holstebro ligger tallet  mellem 79 procent og 81 procent.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Dansk Industri blandt mere end 7.500 virksomheder i hele landet.

- Skolerne i hovedstadsområdet halter bagud her. De har ikke har brugt tid på at vise eleverne de job- og karrieveje, der findes hos de lokale virksomheder, mens mange skoler i Jylland i langt højere grad f.eks. har foldet undervisningen ud med et virksomhedsbesøg eller givet eleverne mulighed for at komme i erhvervspraktik. Og det gode samarbejde, de allerede har med de lokale virksomheder, kommer dem til gode, når de lige om lidt skal skaffe meningsfuld erhvervspraktik til alle elever i de ældste klasser, siger underdirektør i Forskning, Uddannelse og Mangfoldighed i DI Mikkel Haarder.

Målet er at tilbyde erhvervspraktik til cirka 50.000 elever allerede fra næste skoleår, når det bliver et lovkrav, at skolerne i højere grad bruger virksomhederne i lokalområdet i undervisningen, og at alle folkeskoleelever kommer i en uges erhvervspraktik i løbet af enten 7., 8. eller 9. klasse.

- Så når kommunerne i hovedstadsområdet kun har kontakt til i gennemsnit 40 procent af virksomhederne, men lige om lidt skal finde en meningsfuld erhvervspraktik til cirka 10.000 elever, så kræver det, at de trækker i arbejdstøjet og får et samarbejde i stand med langt flere virksomheder end de har i dag. Det er en stor opgave, hvor skolerne i Jylland har sikret sig en helt anden trædesten i forhold til at nå i mål med opgaven, siger Mikkel Haarder, DI, og uddyber:

- Det kræver mindst en nøgleperson, som har opgaven med at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Jeg vil derfor opfordre alle kommuner til at udpege en erhvervsplaymaker. En som står for kontakten mellem skoler, virksomheder og elever, og som har det store overblik.

Ud over at finde nok praktikpladser, så ligger der også en vigtig opgave i at skabe gode rammer og forventningsafstemme, så både elever og virksomheder får en god oplevelse.

- Man kan ikke bare ringe om torsdagen og så regne med at en virksomhed kan tage imod en eller flere erhvervspraktikanter om mandagen. I nogle kommuner er det også nødvendigt at dele eleverne op, så alle ikke skal i erhvervspraktik de samme fem dage. Det giver i hvert fald virksomhederne mulighed for at tage imod flere elever, hvis erhvervspraktikken bliver spredt ud over året.

Dansk Industri har lavet en guide med anbefalinger til, hvordan man etablerer et godt samarbejde mellem de lokale virksomheder og skolerne.

- Obligatorisk erhvervspraktik er en fantastisk mulighed for at introducere eleverne til flere job- og karrieremuligheder frem mod, at de skal vælge, hvad der skal ske efter 9. eller 10. klasse. Det samarbejde som kommunerne og skolerne får med de lokale virksomheder er i høj grad med til at afgøre erhvervspraktikkens succes. Jeg håber derfor, at skolerne vil lade sig inspirere af vores anbefalinger og ikke mindst trække i arbejdstøjet og komme i gang med forberedelserne allerede nu, siger Mikkel Haarder, underdirektør for Forskning, Uddannelse og Mangfoldighed i DI.

Faktaboks:
Anbefalinger til kommunerne
• Hjælp især de ressourcesvage elever med at søge erhvervspraktik, så alle elever kommer i erhvervspraktik og får en god oplevelse, og sørg for at offentlige arbejdspladser også tilbyder erhvervspraktik. 

• Ansæt mindst én erhvervsplaymaker til at koordinere den obligatoriske erhvervspraktik og andre ordninger som f.eks. juniormesterlæren, hvor eleven tilbringer en del af skoletiden på en virksomhed.

• Spred erhvervspraktikken ud over flere uger, så virksomhederne kan tage elever i erhvervspraktik løbende og flere elever få deres praktikønske opfyldt.

• Indled et tæt og tillidsfuldt skole-virksomhedssamarbejde om bl.a. erhvervspraktik. Og saml virksomhederne i netværk og gør praktikpladserne synlige for eleverne.

• Skab sammenhæng mellem erhvervspraktikken og den daglige undervisning både før og efter forløbene, så de unge kan bruge refleksionerne og erfaringerne, når de skal vælge uddannelse.

• Sørg for at teknologiforståelse udbydes som valgfag på alle folkeskoler, og at lærerne får den nødvendige efteruddannelse.

Nøgleord

Kontakter

Underdirektør for Forskning, Uddannelse og Mangfoldighed i DI Mikkel Haarder, telefon 25 77 91 61
DI’s Pressecenter, telefon 33 77 45 00

Vedhæftede filer

Links

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye